Geplaatst op: 31-05-2011
Verslag 83 Leros mei 2011

We hebben jullie verlaten bij aankomst in Marmaris. We hebben een aantal dagen voor anker gelegen bij het Magic Life park. Heerlijk rustig en zonnig, meer zon dan we de afgelopen weken gehad hebben. Gerard en Josje zijn de Yacht Marina in gegaan en hebben via de verpleegster een dokter gekregen die Gerard naar Hetzman Hospital heeft gebracht. Aldaar foto’s gemaakt van zijn nek en daar kwam al snel uit dat hij een nek hernia heeft. Hij heeft pijnstillers gekregen en een brace om zijn nek. Met rust zou de pijn weg moeten gaan en over 3 weken moet hij terug naar de neuroloog. Voorlopig is zeilen er niet bij.

Op de anker plaats lag er een mooie 24m lange Jongert zeilboot genaamd Uisge-Beatha (een Schotse naam spreek uit (uskwebà), wat "levenswater" betekent). De vlag van de boot was van de Britse Virgin Eilanden, echter in bezit van Henk Verweijmeren (Nederlander) en Liz Stewart (Schotse). Wij hebben kennis gemaakt en over en weer bij elkaar wat gedronken. Henk ging een poosje terug naar Schotland om naar zijn rug en been te laten kijken. Wij waren onder de indruk van de prachtige boot, wat een techniek en een machinekamer waar je je ogen uitkeek. Wie weet komen we hen nog eens tegen, zij gaan ook naar het noorden als ze terug zijn.

Wij zijn ook een paar dagen de Yacht Marina in gegaan, de was gedaan en de boot schoongemaakt. Verder nog Jappie van de Horizon III, die een weekje aan het werk was op zijn boot, bij ons op bezoek gehad. Jaap heeft Jappie nog geholpen toen zijn boot op de kant ging. Marijke is ernstig ziek en verbleef in Nederland. Van Geert en Ine kregen we een telefoontje dat ze uit Alanya vertrokken waren en op weg zijn naar de kust bij Fethiye. Ook hen zullen we vast nog ergens zien. Na een weekje Marmaris werd het tijd om weer verder te gaan.

Op 23 mei een trip van 28nm naar Bozuk Bükü. Met een N/NW 3/5bf hebben we er 6 uur over gedaan. We hebben een aantal uren gezeild (gekruist) met zo 3 á 4kn en het laatste stuk op de motor. De baai waarin Bozuk Bükü ligt hete vroeger Port Apolotheka. In de baai zijn er diverse restaurantjes met een steiger maar je kunt ook ankeren. Bij de ingang van de baai ligt er een oude ruïne Loryma genaamd. Deze oude citadel is van Hellinistische oorsprong. Vanaf het eerst restaurantje kun je er naar toe wandelen.

De volgende dag, 24 mei, een trip van 35nm naar Knidos in de baai Büyük Limani. Met een wind N/NW 4bf half gezeild (gekruist) en de motor bij gehad. Bij het naderen van de baai die bij Kaap Crio ligt kregen we aardig wat wind. Bij het binnen gaan van de baai voorzichtig door het midden van de gezonken havendammen gevaren. Aan het einde van het baaitje ligt een restaurantje met een T steiger. Er lag een hele flottielje aan de steigers. Wij hebben geankerd in deze sfeervolle baai omgeven door oude ruïnes. Knidos was één van de zes Dorische steden vroeger. De Dorische federatie gebruikte het stadje als doorvoer haventje voor de handel. De restanten van het theater zijn nog duidelijk te zien. De laatste jaren doet men pogingen om ook andere restanten bloot te leggen. Knidos werd ook beroemd door het gevonden beeld van Aphrodite en ook doordat de wetenschapper Eudoxos van Knidos er woonde in de 4 eeuw v.C. Deze werd beschouwd als één van de grondleggers van de Griekse geometrie. Wij hebben in het verleden als eens een wandeling door het gebied gemaakt en zijn nu niet van boord geweest. Wij lagen al een poosje met veel wind voor anker toen het anker ging krabben. Onze achter buurman kwam steeds dichter bij en we gingen dus ankerop. Wat bleek het anker was inmiddels achter de ketting van de buurman gaan zitten. Na veel moeite de kettingen ontward en opnieuw geankerd. ’s Nacht kregen we aardig wat valwinden over ons heen, dus van veel slaap kwam het niet.

De volgende morgen, 25 mei, vroeg op voor een korte trip van 18nm naar het Griekse eiland Kos. Bij vertrek geen wind maar somber en donker weer, er kwam een bui aan. We hadden het grootzeil op staan maar toen de wind van niets naar 10kn opging lopen het zeil laten zakken. Het was net opgeruimd toen we 36kn (8bf) wind en regen over ons heen kregen. In de verte zagen we onweer, dit kwam niet onze kant uit. Bij naderen van kaap Fouka klaarde het weer op en ging de zon weer schijnen. We waren de kaap net gerond toen we een tegenligger herkende als de Atlantis met Nout en Jolanda (ontmoet in Mallorca en Marmaris). We hebben een leuk praatje met elkaar gehouden via de marifoon. Zij waren uit Poros in Griekenland vertrokken om naar de zuidkust van Turkije te gaan. Ze vertelde dat zij zo in het voorjaar niet al te best weer hadden gehad. Nou dat klopt wel want het is nog steeds wisselvallig weer met zon en regen. Wij zijn weer naar de Mandraki haven in de oude stad Kos gegaan, waar we een plek kregen aan de kade onder het kasteel. Het eiland van Hippokrates, zoals Kos wel wordt genoemd, is erg toeristisch maar wel sfeervol.

Wij hebben voor een aantal dagen een scooter gehuurd en zijn ermee rond getoerd over het in bloei staande eiland. We zijn naar een aantal bergdorpjes gereden op de 846m hoge berg Dikeos. De dorpjes Lagoudi en Pyli liggen er slaperig bij. In de omgeving zagen we veel landbouw en fruitteelt. In de bergen mooie ver gezichten op o.a. het eilandje Pserimos en Turkije. Langs de stranden van Tingaki zijn we terug gereden naar Kos stad. Uiteraard hebben we een aantal grote supermarkten bezocht. Na een aantal dagen kwamen Rein en Annette (ex Tomas Vaer) binnen. Zij hebben een andere boot aangeschaft t.w. een Malö 42 genaamd Dahna. Gezellig met elkaar bij gekletst en hun boot bewonderd.

Op 29 mei zijn we naar de Turkse baai Akyarlar gezeild. Met een NW 3bf alleen op het voorzeil hebben we over de 4nm één uurtje gedaan. Wij hebben hier al eens gelegen. Nu zagen we een groei van appartementen en hotels rond de baai. Ook helaas enkele leeg staande vervallen huisjes, prachtige gelegen aan het water. Jaap is lekker gaan zwemmen, voor mij mag het water nog wat warmer worden.

De volgende dag, 30 mei, 22nm naar het Griekse  eilandje Kalymnos. We zijn om 7.30uur vertrokken naar het Turkse Turgutreis om uit te klaren. Aan het tankstation (we mochten na het tanken daar blijven liggen) zit de harbormaster,  pasportpolice en de douane in één gebouw naast elkaar. Wij moesten echter eerst naar een agent, Argelis, in de marina om het transsitlog in te laten vullen, kosten 25 Euro. Dit waren alle kosten want bij de autoriteiten waren de kosten verder nihil. We waren in 45 minuten klaar. Na dat we de marina verlaten hadden heerlijk een paar uur gezeild met een NW wind 3bf. Onder Kalymnos viel de wind weg en hebben we de laatste nm op de motor gedaan. We kwamen om 14.00uur aan in Kalymnos stad (Pothia). Er was voldoende plaats aan de gratis nieuwe steiger t.o. de ingang van de haven en we werden geholpen door een restaurant eigenaar. Deze vertelde dat we een kaart konden kopen voor elektrisch en water en bij hem ook wifi konden gebruiken.

Na aankomst zijn we door het stadje gaan wandelen. Erg rustig want de winkels sluiten in Griekenland van 13.00 tot 17.00uur dat is voor ons even wennen. Kalymnos is naast Leros het minst afhankelijk van toerisme. De visserij, waaronder vooral de tonijn- en zwaardvisvangst, voedt voor nog ongeveer 1000 families op de kleine 17.000 inwoners.

Kalymnos staat bekend als het eiland van de sponsduikers. Tot de jaren 1960 waren de sponsduikerij en sponsverwerking de belangrijkste bron van inkomsten. De vloot was van april/mei tot oktober onderweg. Vaak voeren ze tot de kust van Afrika. Het sponsduiken is allang niet meer van belang door de grote concurrentie van de Caribische Zee en de kunstmatige sponzen. De wandeling die we door het gezellige stadje maakte, terrasje rond de haven en leuke winkelstraatjes, bracht ons naar het begin van de haven waar aan de lange pier de ferrie boten afmeren. Het gebouw waar de havenautoriteiten huisvesten stamt nog uit de Italiaanse bezettingsperiode. Erachter ligt de Agios Nikolaas kerk uit de 19e eeuw. Deze kerk is opgericht door iemand die rijk geworden is door de sponsduikerij. Naast de kerk kun je omhoog klimmen naar het nonnenklooster Agii Pandes. Verder langs de kade van de yacht club naar het mooie raadhuis. Onder weg zagen we veel mooie beeldhouwwerken. Achter het raadhuis staat de bisschopskerk Christos met een mooi mozaïek plein. Wij vonden het stadje erg leuk, de sfeer mediterraan met zijn mooie gekleurde huisje op de hellingen.

Op 31 mei naar Leros, het eilandje waar de Grieken hun geestelijke zieken brachten. Hoe we verder de Griekse eilanden beleven lezen jullie een volgende keer.