Geplaatst op: 15-05-2011
Verslag 82 Marmaris mei 2011

Zoals jullie gelezen hebben in het vorige verslag gingen we op 27 april in Alanya op de kant. We hebben de Kiara gepoetst en in de antifouling gezet. Het onderwaterschip ziet er weer goed uit en we hopen dat we niet te veel aangroei krijgen. We hebben ook de uitlaten van de afvoeren gereinigd en schoon gekrabd. Ook de wc slangen schoongemaakt en het binnenwerk van de pomp vernieuwd. Jaap heeft nogmaals de afvoer door de saildrive van het koelwatersysteem door gespoeld. Verder was het op de wal een drukte van de mensen die bezig waren aan hun boot en op 1 mei begon er een tweedehands bootshow. Je kon je boot verkopen en dan lag je 2 weken gratis in het water of op de kant. Veel mensen deden dat en vroegen soms hoge bedragen voor hun boot met het idee dat ze boot toch niet verkochten en voor niets dus 2 weken het liggeld ontdoken. Er waren redelijk wat kijkers in de haven en er werd toch nog wel wat verkocht. Tussen de werkzaamheden door wel met Ine naar het gezellige Alanya geweest om te winkelen en naar de markt te gaan.

Op 4 mei gingen we weer het water in. Wij hadden een mailtjes gekregen van de Mermaid uit Finike. Gerard en Josje lagen daar nog op hun winterplek wegens problemen met Gerard zijn linker arm. Ze wilden naar Marmaris om in het Hetzman Hospital er naar te laten kijken. Toen wij het water ingegaan waren zagen we dat het weer qua wind gunstig was om naar Finike te gaan. Anégada bleef nog op de kant staan tot 15 mei om aan de boot te werken en wij wilden niet zolang in de haven blijven. We besloten dus om een nacht tocht naar Finike te maken en hebben de 92nm met een Z en ZO wind 3bf in 18uur gedaan. Onderweg dolfijnen gezien, golven van 1.50meter gehad en ook nog eens onweer. Nabij de Kaap Taşlik Burnu, met 5 eilandjes lijkt het op de Needles in het klein, werden de golven aanzienlijk minder. Bij aankomst in de haven zijn we een paar uur gaan slapen en ’s middags naar Gerard en Josje gegaan. Het weerzien was weer erg leuk.

Wij hebben verder in Finike oude bekende gezien uit onze overwinter periode en de bekende winkels opgezocht. Helaas hoorden we ook dat Wim (83 jaar) van de Silte Swaen overleden was. Na een aantal dagen besloten we samen met de Mermaid richting Marmaris te gaan. Op 9 mei een korte trip naar de Kekova Roads waar we weer voor het bekende plaatsje Uçagiz geankerd hebben. De 17nm geheel op de motor gedaan, geen wind gehad. Wel zagen we onder weg om de zon een prachtige ring. Het had iets met waterdamp te maken, we wisten niet meer precies wat dit natuurverschijnsel inhield. We hadden het nog nooit eerder gezien.

De volgende dag, 10 mei, naar Yesilköy Limani een baai bij Kalkan. De 29nm met ZW 1 á 2bf al motor zeilend afgelegd. De baai ligt wat open naar zee, de meeste boten liggen dan ook met een lijn naar de kant. Wij hebben ipv een lijn naar de kant het achteranker uitgegooid zodat we met de neus op de golven lagen en rustig de nacht door kwamen. Het water van de baai was kristal helder en je zag duidelijk het verschil van zand en wied (zeegras) plekken. Het anker hield goed in een zandplek.

Op 11 mei naar de Fethiye baai. De trip van 40nm in 7uur afgelegd met een ZO 2 á 3 bf. Van de hele trip een kleine 2 uur gezeild. Onderweg werd de lucht steeds donkerder en zagen we een onweersbui aankomen. We hebben eerst het anker uitgegooid bij het Yacht Hotel. De wind kwam al opzetten en we zwierden aardig heen en weer. We vonden het niet lekker zo dicht bij de geankerde boten en gingen ankerop om achter in de baai bij Deniz Restaurant, waar maar 1 boot lag, opnieuw te ankeren. We hadden net de zeilen opgeruimd toen over de bergen een onweer opkwam met een harde wind. Op de meter zagen we 53kn (10bf) over ons heen komen (het anker hield prima). Het regende zo hard dat je nog geen 10 meter zicht had. Afijn op de vhf radio hoorden we diverse boten in moeilijkheden van o.a. grootzeil gescheurd etc. Mermaid was al in de Fethiye baai toen zij de bui over hen heen kregen. Ze hebben nadat ze alle zeilen gestreken hadden gewacht op beter zicht om naar de anker plaats te komen.

Wij zijn een aantal dagen gebleven in de baai om beter weer af te wachten. Op de Egeïsche Zee kwam de ene naar de ander storm over met veel onweer en regen. Wij hebben wel veel regen gehad maar geen storm meer op onze ankerplek. Wat betreft het weer is het erg wisselvallig, van soms maar 19 naar uiterst 23gr. Voor de maand mei is dat hier aan de lage kant. We moesten ook wennen aan vocht in de boot, we hebben dat nog niet veel meegemaakt de laatste maanden. Met Josje een stuk gewandeld en gaan winkelen in Fethiye. Jaap ging erop uit om een nieuw 3 kleuren licht voor op de mast te kopen. De onze was bij het erop draaien (we hadden er led lichten in gedaan) defect geraakt. Gelukkig hadden ze er één bij de grote watersport winkel in het stadje.

Op 15 mei was het weer gunstig om naar Marmaris te gaan. Na een wisselvallig week leek het met een ZO 3 á 4bf een rustig tocht te worden. Nu dat klopte wel, we hebben de ruim 48nm in 9uur in gedaan. We hebben 2/3 van de tocht gezeild wat ons uitermate beviel. Van soms 4kn naar 7kn per uur was erg lekker. We kwamen in de baai van Marmaris terecht bij het Magic Resort. Daar lag je lekker uit de wind in de zon. We kwamen samen aan met de Fiona oud bekende uit Finike. Een uurtje later kwam de Mermaid naast ons liggen. We zijn van plan een aantal dagen de Yacht Marina in te gaan om de was te doen en enkel klusjes. Daarover meer een volgende keer.