Hieronder kan het verslag gelezen worden:

Geplaatst op: 29-04-2011
Verslag 81 Alanya Turkije april 2011

We hebben jullie verlaten met de problemen van het laden van de accu. Wat bleek, we hebben een isolator met 3 groepen (banken) voor het laden van accu’s. Één ervan was defect, n.l. de bank die de startaccu moest opladen. De monteur die kwam had het euvel in een kwartier opgelost. De defecte bank omgezet want wij gebruiken er twee t.w. één voor te starten en één voor de verlichting (we hadden dus 1 reserve) en alles was weer opgelost. Verder heeft de monteur alles gecontroleerd van het laadproces alles was verder prima in orde.  Het volgende probleem diende zich aan. Bij het zoeken naar de melk in de berging onder vloer bleek er een laag  water te staan, gelukkig zoet water. Alle vloerdelen eruit en het water eruit gepompt. Nu gaan zoeken waar het vandaan kwam, alle leidingen na gelopen en bij de boiler gezocht. Niets gevonden, verder alles onder de keuken kasten leeggehaald en de leidingen nagelopen, niets. Afijn als laatste haalde we de plint weg onder het keukenblok, er stond water achter. Na zoeken kwamen we erachter dat de voetpomp lekte, na demontage zagen we dat er een scheurtje in de pomp zat. De waterleiding verbonden met een kraantje en de lekkage was opgeheven. Alles bij elkaar zijn we er een dag zoet mee geweest.

Na deze problemen was het zorg om de bevoorrading voor een aantal dagen aan boord te krijgen. We hebben met de Dulce en Anégada voor een dag een auto gehuurd om naar de supermarkt te gaan en de nodige verswaren aan te schaffen. Het weer was de laatste dagen van ons verblijf in Israel erg warm, zo 27 en soms over de 30gr. Jaap heeft nogmaals de schroef schoongemaakt en nadat we het weer bekeken hadden besloten we, om samen met de Anégada, op 17 april richting Cyprus te gaan. We hebben de laatste avond voor vertrek samen met Tom en Ans (Dulce) gezellig gegeten in  het  Blue Bar Restaurant in de haven. Tom en Ans gaan richting Rode Zee om Egypte te verkennen. Later in het jaar zien we elkaar waarschijnlijk weer ergens in Griekenland. 

Wij hebben besloten om het dit jaar wat rustiger aan te doen en niet te veel op land te reizen zoals de afgelopen jaren. We zijn van plan om naar Turkije te gaan en daar het onderwaterschip schoon te maken. Dan langs de Turkse kust richting de Griekse eilanden. We hopen dit keer Athene aan te doen en dan naar de Ionische Zee om daar ergens een winter plek te zoeken. We zien wel of e.a. te realiseren is.  Wij hebben het in Israel erg naar ons zin gehad. Het beloofde land is alles en meer wat we ervan verwachtte. Veel cultuur wat de bijbel betreft maar ook het landschap van dit kleine land is fantastisch. Ondanks dat er regelmatig de laatste tijd Gaza ‘incidenten’ waren van raketten afschieten op diverse bestemming, hebben wij ons geen moment onveilig gevoeld. We keken naar de Israëlisch om ons heen, die verblikte of verbloosde niet bij een knal.  De kinderen speelde op de steiger, men viste gewoon door en aan het strand waren velen aan het recreëren. Niemand schonk ook maar enige aandacht aan de ongeregeldheden, men was er aan gewend leek het wel.

In de regio om ons heen was er veel te doen. In Egypte, Libanon en Syrië kwam het volk in opstand tegen regeringen. Ook verder in de Rode Zee en Indische Oceaan waren veel landen waar de mensen ook opstandig werden. Veel zeilers die terug kwamen uit o.a. Thailand hadden grote problemen. In eerste instantie last van de piraterij van Somaliërs in o.a. de Golf van Aden en de opstanden in o.a. Jemen en Oman. Voor ons was het dus geen optie om verder dan Israel te gaan, wat we dus wel jammer vonden want Egypte en de Rode Zee waren erg dichtbij. We kiezen dus voor een rustiger vaart en onze kinderen zijn daar erg blij mee.

Onze trip, 17 april vertrek, naar Cyprus ging in 47 uur en we hebben 225nm afgelegd (aankomst 19 april 14.30uur). De reis verliep voor ons doen traag. We hebben een derde van de reis kunnen zeilen, verder om de voortgang niet te langzaam te laten gaan, de motor bijgezet. We hadden toch last van de aangroei van het onder waterschip, soms hadden we maar een voortgang van 3,9kn wat ons verbaasde. Zo langzaam met een wind van 15 á 20kn hadden we nog niet eerder mee gemaakt. De laatste vier uur toen we Cyprus naderde kregen we een storm over ons heen.  Het waaide ineens  West 8bf (voorspeld was 4bf) en ondanks grote golven sloegen we ons daar goed door heen. Gelukkig hadden we één rif in het grootzeil (zeil verkleind) en onze fok was gehalveerd. Ons schip liep fantastisch en we hadden dus geen moeite met deze onverwachte omstandigheden. Nadat we op Cyprus kaap Greco waren gepasseerd en de baai van Famagusta in vaarden werden de  golven en de wind aanzienlijk minder en kwamen we in rustig vaarwater.

We waren de kaap op 6 mijl gepasseerd want dit was Grieks Cyprus en we gingen naar Turks Cyprus. Na de kaap gingen we richting kust en dit was niet goed. We kwamen in Griekse wateren want we waren de grens nog niet voorbij. Wat gebeurde er, de Griekse Marine Police kwam naar ons toe en zei dat we niet naar het Turkse deel van Cyprus moesten gaan. Wij zeggen, we gaan daar vrienden op zoeken. Zij weer, niet doen, we moesten onze paspoorten geven en werden genoteerd op een black list (volgens hen) en konden niet meer naar het Griekse gedeelte van Cyprus.  Afijn we gaan er vanuit dat zij daar totaal ongelijk in hebben want zij en wij zijn lid van de EEG en dit houd in dat er vrij verkeer is van goederen en personen.

We werden in Famagusta opgevangen door Geert en Ine die ons hielpen aanleggen aan de commerciële kade. Famagusta  is wel voor zien van twee jachten steigers maar daar was geen plek voor passanten. Wel konden we in de commerciële haven aan de kade liggen, je kon ook voor anker maar dat wilden we niet. We werden vriendelijke ontvangen door de havenmeester en de inklaring was in een zucht gepiept. De volgende dag zijn we Famagusta ingegaan, een leuk vestingstadje met allerlei winkelstraatjes en veel oude gebouwen.

Famagusta (in het Turks Gazimağusta) heette in de oudheid Amochotos dat betekende;  stad verzonken in het zand. Het werd in de 3e eeuw v.C door Ptolemetos II ondekt. Het is in diverse handen geweest.  In 1136 werden er door de Byzantijnse keizer  veel Armeniërs neergezet. Na de val in 1291 van Akko groeide de stad dramatische door zijn centrale ligging en werd een rijke doorvoer haven tussen Oost en West. Cyprus (Kibris) betekent koper. Er werd veel koper gewonnen en verwerkt.  In 1625-1050 v. C  werd Enkomi het centrum van de metaalverwerking en export handel. Famagusta stond vroeger bekent als één van de rijkste steden van de wereld. In 1570 verdreef Pasha Lala Mustafa de Christenen en dode de heersende Venetiaanse Commandant Bragadino.  Nadat het in Ottomaanse handen viel is de stad in verval geraakt mede doordat Akko werd overgenomen als handels stad. Het stadje is vol oude gebouwen en ommuurd door een gigantische vestingmuur.  De muur had vroeger 2 ingangen de poort naar de Zee (Sea Gate) en Land Gate. Ook in de muur verwerkt Othello’s Citadel. Deze is in de 12e eeuw door de Lusingnans gebouwd om de haven te beschermen. In 1492 transformeerden de Venetianen de Citadel in een arsenaal. Het marmeren tableau boven de ingang stelt  de gevleugelde leeuw van Venetië voor. De huidige naam heeft de Citadel gekregen tijdens de Britse koloniale periode. In zijn beroemde tragedie, waar hij stelde een “seaport in Cyprus”, maakte Shakspeare van Othello een Moor. Zijn rol model moet de gouverneur Christophoro Moor geweest zijn die toen de Venetiaanse gouverneur van het eiland was. De grote ronde toren is genoemd naar de Turkse commandant Dyamboulat.

Wij hebben het kleine stadje diverse keren bekeken en zijn op de vestingmuur geklommen. In het stadje hebben ooit over de 300 kerken, meest Gotische,  gestaan. Nu staan er nog diverse overeind en zijn omgebouwd tot moskee en nog steeds in gebruik. De resten van de oude ruïnes staan er nog steeds ondanks de aardbevingen die hier voor komen. De St. George of the Latins Kerk uit 1302 is één van de oudste ruïnes. De kerk bevat nog mooie intacte ornamenten die veel bekijks hebben. Ook is in Famagusta Namik Kemal Bey, de Turkse poëet, beroemd. Deze tegenstander van de Sultan heeft in het paleis van de Venitiaanse  gouverneur 38 maanden gevangen gezeten (tussen 1873-1876). Zijn cel is nog steeds te bezichtigen.

Wij hebben een vrijwilliger ontmoet, Hayo Krup, die zich inzet voor het behoud van de oudheden. Deze Duitse gepensioneerde zakenman is geïnteresseerd in archeologie en verbleef in een gastenverblijf bij een Professor. Hij wierf fondsen, verkocht documentatie van het oude Famagusta en zorgde voor een groepje van 6 vrijwilligers om aan de restauratie van de oude gebouwen te werken. Toen we vertelde dat we hier met een zeilboot waren bloeide hij op want ooit had hij er ook één gehad in Duitsland n.l. een Swan. Wij hebben hem uitgenodigd voor een drankje aan boord dat hij zeer waardeerde. We werden uiteraard geïnformeerd van wat er allemaal te zien en te doen is op het mooie Cyprus.

Geert en Ine waren voor een nachtje uitgenodigd bij Nederlandse vrienden in Girne. Zij kenden hen van het zeilen (hun boot ligt in Alanya) en zij hadden ook een huis hier op Cyprus.  Zij wilden Geert en Ine wel mee nemen naar de Lidl in Nicosia, nou dat was niet tegen dovemans oren gezegd. Wij hebben een boodschappenlijst meegegeven en zijn nu weer bevoorraad met heerlijke koffie en blokken kaas, bier, vleeswaren, vlees, brood bakmix etc. Na zes dagen aan de commerciële kade te hebben gelegen werd het tijd om te vertrekken. Door het lossen en laden van boten was onze boot onder een lag vuil gekomen. Daar er geen faciliteiten waren, zoals water en elektrisch, konden we de boot ook niet schoon maken.

Op 25 april zijn we na het uitklaren bij de douane (douane en haven kosten nihil) vertrokken naar Bozyazi in Turkije. De trip van 137nm hebben we in 29 uur gedaan. De eerste 50 mijl naar kaap Andreas met een W/NW 4bf heerlijk kunnen zeilen. Na de doorgang bij de kaap viel de wind weg en werd de zeegang oncomfortabel. Na een aantal uren weer koelwater problemen. We snapte er niets van want we hadden sinds vertrek uit Israel totaal geen problemen gehad. Als we een laag toerental hadden kwam er wel water uit de uitlaat maar te weinig en we waren bang dat de motor warm zou lopen. De voortgang was terug gelopen naar een snelheid van 3kn, nou dan ging de trip wel erg lang duren. We kregen een tip van Geert t.w. haal de slang van de wierpot af en blaas er eens op. De aanvoer van water ging door een afsluiter en daar haperde het. Jaap blazen maar kreeg alleen bolle wangen er blokkeerde ergens iets. Toen kwam hij op het idee op de pomp van de rubberboot te gebruiken en zo heeft hij de blokkering van iets (vuil, visje of i.d.) naar buiten kunnen blazen en het euvel was opgelost. Verder geen last meer gehad en de voortgang ging wat sneller als voorheen.  

In de haven van Bozyazi geankerd we konden daar niet inklaren. Na een poosje kwamen er vissers en vroegen 25 lira (12 Euro) liggeld. Wij protesteerden maar ze haalden de kustwacht erbij, toch maar betaald (we kregen wel een bon). De kustwacht legde uit dat een ieder die daar kwam liggen mee moest betalen voor het milieu, zelfs als je daar voor het strand ging liggen kwamen ze om een bijdrage van 12 lira vragen. Nadat we verteld hadden dat als we havengeld moesten betalen wel water, elektrisch, douche en wc verwachte. Hij zei als we aan de kade gingen liggen elektrisch vrij was.  Ondanks deze onderbreking hebben we fijn gelegen en heerlijk rustig geslapen.

Op 26 april vroeg op voor de 65nm naar Alanya, de trip in 12 uur gedaan . Het was zaak om de laatste dag voor het weer verslechterde daar binnen te lopen. Tot voorbij kaap Anamur fijn kunnen zeilen met een NO wind 4bf, daarna i.vm. het wegvallen van de wind de motor bijgezet. Hoe dichter we bij Alanya kwamen hoe donkerder het werd en het ging af en toe regenen. Na binnenkomst en ons gemeld te hebben kregen we te horen dat we volgende dag om 9 uur moesten melden voor het inklaren. Ook gelijk een afspraak gemaakt om de dag daarna, 29 april, de wal op te gaan voor 7 dagen om het onderwaterschip schoon te maken en de romp te poetsen. We hopen dan wel op beter weer want het regent hier af en toe met bakken uit de hemel.

Hoe e.a. ons verder vergaat lezen jullie een volgende keer.

Foto's bij dit verslag:
Bekijk alle 28 foto's

Terug