Geplaatst op: 12-04-2011
Verslag 80 Ashkelon april 2011

De afgelopen weken stonden in het teken van de boot vertrek gereed maken en onze diverse trips met Tom en Ans. Het hoogte punt was wel onze vier daagse trip naar Jordanië. Wij hadden van Geert en Ine een adres gekregen, Wadi Desert Service, in Aqaba die de reis geheel verzorgde. Wij hadden een auto voor een week gehuurd en daar zijn we mee door de Negev woestijn naar Eilat in het zuiden van Israel gereden. Onderweg zijn we bij Mitzpe Ramon de Maktesh Krater door gereden waar we bij Ha-Minsara een bijzondere berg lava gesteente hebben bekeken. De vorm van het verhitte vulkaan gesteente zagen wij als broodjes en het verglaasde lava gesteente zou zeldzaam zijn. Bijzonder om dit natuur wonder te zien.

Na de vier uur durende rit zijn we eerst in Eilat gaan rondkijken. Deze toeristen stad (vergelijkbaar met Benidorm of Tormolinos) ligt mooi aan de Golf van Aqaba en is veel warmer dan Ashkelon. Na de haven bekeken te hebben en aan het strand te hebben geluncht zijn we naar de grens met Jordanië gereden. De formaliteiten ging vlot en na van de ene naar de andere grens te hebben gelopen (er is geen overgang voor personenautos) werden we opgewacht door de chauffeur van Wadi Desert Service die ons via hun kantoor, waar we moesten betalen, naar het Amer Hotel in Aqaba brachten. Het eenvoudige toeristen hotel lag mooi gelegen met uitzicht over de Golf van Aqaba. We hebben ’s avonds een wandeling gemaakt en zijn wat wijn gaan kopen in de belasting vrije winkels. Nergens waar we geweest zijn kreeg je een wijntje bij het eten, zodat we gezellig met zijn vieren wat dronken op het balkon of in onze kamers.

De volgende morgen kwam de chauffeur ons weer ophalen en zijn we door een bijzonder landschap naar de ruďne stad Petra gereden. Was het in Eilat en Aqaba nog 35gr met veel zon dan werd dat snel een 15 á 18gr toen we door de bergen reden. We reden zelfs door laag hangende bewolking en zagen ook nog sneeuw liggen. In ons hotel, Mussa Spring Hotel, in Wadi Moussa (Mozes) was het erg koud op de kamers zonder verwarming. Wij hadden onze meegebrachte vesten wel nodig. Naast het hotel lag de bron waar volgens de legende Mozes met zijn stok op een rots sloeg en er water uit de grond stroomde. Dit water stroomt nog steeds uit de bron en stroomt voor het hotel langs naar de laag gelegen gebieden. Bij een souvenir winkel hebben we een kleinigheid gekocht. De verkoper was een aardige jongeman die op een zelfgemaakte gitaar van een blik leuke muziek maakte. Omdat het nogal regenachtig was hebben we een paraplu en plasticregenjassen gekocht.

Na de lunch in het hotel bracht de chauffeur ons naar Petra. Deze rozerode stad is recent tot één der wereldwonderen gekozen door de Unesco. Het is bijna niet te bevatten dat deze prachtige, bijna volledig uit rotsen uitgehakte stad ooit door mensen gemaakt is. Je zou het zelf moeten zien want het is moeilijk te beschrijven hoe mooi het er is. Petra is ontdekt in 1812 door de Zwitserse ontdekkingsreiziger Johann Ludwig Burckhardt. Westerse en Arabische geleerden hebben meer dan 800 monumenten geďdentificeerd. De stad is gebouwd door de Nabateeërs (een Nomaden volk) ongeveer 2000 jaar geleden. Om alle bezienswaardigheden in de grote vallei te zien heb je zeker een week nodig.

Wij zijn met een paard en wagen door de smalle kloof (Siq) gereden en gebracht naar de Schatkamer genaamd al-Khazneh. Het eerste gezicht op dit monument was adembenemend. Zo mooi uit het Nubische gesteente gehakt, deze tempel uit 84 v.C. Daarna zijn we door de Street of Facades (het plein met de tombes) en over de zuilenstraat (Collonade Street) gelopen tot de resten van de Quasr al-Bint Tempel. De tijd om vandaar de 45 minuten omhoog te klimmen naar het klooster Ad Deir was er niet. Ook de volgende dag helaas niet, deze dag hebben we ingevuld door de Urn Tombe te bezoeken. Het was regenachtig weer met soms een opklaring zodat we toch nog naar boven konden klimmen om deze tombe te bekijken. De Urn Tombe was een Koninklijke tombe in Petra. Het had twee lagen tombes en men denkt dat het o.a. het graf was van de Nabateese koning Malchus II. Later werd het graf omgebouwd tot een Byzantijnse kerk. Het uitzicht over de vallei vanaf de tombe is grandioos. Wij hebben veel gezien en waren erg onder de indruk van deze goed bewaarde oude stad.

Rond de middag gingen we naar het in de woestijn gelegen Wadi Rum. We hebben daar overnacht in een nomaden kamp. Bij aankomst in het kamp werden we eerst naar onze tent gebracht voor een rustpauze en kregen daarna onze lunch in de receptie! Hierna hebben we een fantastische trip door de woestijn gemaakt. Haast niet te beschrijven zo mooi van stille pracht. Van vlak land, rotsen en groepen dieren die soms begeleid werden door bedoeďenen vrouwen, je zag altijd wat onderweg. Wij gingen theedrinken in een bedoeďenen tent. Deze stond naast de restanten van het huis van Lawrence of Arabia. T.E Lawrence was een Britse legendarische figuur uit de Eerste Wereld oorlog. Hij was in het leger en ook werkzaam als archeoloog in Zuid-Turkije. Hij ging voor de eerste keer in 1909 naar het Midden Oosten en leerde er Arabisch. Hij bemiddelde vaak tussen Oosterse en Westerse geschillen. Ook verpandde hij zijn hart aan de woestijn en was er regelmatig te vinden. Hij was gek op motorfietsen, dit kostte hem in 1935 op 46 jarige leeftijd zijn leven. Hij stierf vlakbij zijn huis in Moreton (Dorset) waar hij met zijn Brought Superieur-motorfiets verongelukte.

Na de thee ging het langs kuddes kamelen naar een bijzonder Rotsbrug en langs een rots waar de afbeeldingen van T.E. Lawrence en Koning Hoessein uitgebeiteld waren. Verder naar een uitspanning waar je kamelen kon huren en waar rotsen in de buurt waren met oude tekeningen (petrogliefen)van vroeger. Dit was bijzonder, de afbeeldingen hebben zandstormen en ander natuur geweld overleeft. ’s Avonds hebben we met de bedoeďenen en Noorse gasten rond het kampvuur gezeten. Met onze eigen wijn en een lekkere bedoeďenen maaltijd werd het een gezellig avond.

De volgende dag zijn we weer naar het zelfde hotel in Aqaba gebracht. Na wat gerust te hebben, hebben we wat gewinkeld en over de boulevard gelopen. Het strand zat vol families en we hadden zicht op het kleine haventje. Langs de boulevard en over het strand liepen kamelen en paarden, wel wat onfris zo tussen de spelende kinderen en badgasten. Met Ans hebben we wat gegeten bij de Mac Donald.

Na het ontbijt de volgende dag werden we weer naar de grens gebracht. Deze keer was de Israëlische douane niet zo soepel. Veel toeristen die met de bus gebracht werden, alles ging traag en diverse koffers en tassen moesten uitgepakt en werden gecontroleerd. Ook onze koffer en tas moesten uitgepakt, afijn we hadden natuurlijk niks. Omdat we de auto een week hadden gehuurd zijn we vanaf de grens naar de Dode Zee gereden. Daar hebben we Qumran bezocht. Het is een Nationaal Park met opgravingen maar het belangrijkste is dat daar in 1947 de Dode Zee rollen zijn gevonden. Het gebied behoorde toen nog tot Jordanië en bedoeďenen die naar een geit zochten vonden de kruiken met de rollen in een grot. De tekstrollen uit beide eeuwen, voor en na Christus, wierpen een nieuw licht op de ontstaansbasis van de eerste jaren van het christendom. Archeologen hebben na 1947 nog diverse rollen gevonden in de grotten in de omgeving.

We zijn na het bezoek door een groen landschap via Beit Shemes weer naar de boot terug gekeerd. De volgende dag boodschappen doen en wat uitrusten. Omdat we de auto nog hadden hebben we nog een trip gemaakt naar het Beit Gemal klooster. Wij waren er een keer geweest toen was het echter gesloten. Nu was het open en konden we eigengemaakte wijn kopen van een zeer vrolijke monnik. Het klooster wordt bewoond door monniken uit Italië. Op het terrein een prachtige kerk genaamd St. Stefanus. Hier binnen kregen we van een erg oude monnik een voorlichting van het ontstaan van de kerk die op resten van een Byzantijnse kerk gebouwd is. Toen we langs de concertzaal liepen hoorden we dat er ’s middags een concert werd gegeven. We hebben kaarten gekocht en hebben een wandeling gemaakt door de mooie omgeving tot het tijd was om naar het concert te gaan. Een leuk kwartet die vol enthousiasme jazz en bleus nummers ten gehore brachten. Het waren volgens ons afstammelingen van Amerikaanse Joden want ze spraken vloeiend Amerikaans.

Na het leuke concert zijn we naar de opgravingen van Beit Guvrin gereden. Intussen hadden Ans en ik wel een beetje genoeg van het ‘oude stenen’ kijken maar Tom en Jaap zijn het terrein rond gelopen. Het oude Romeinse amfitheater ligt langs de weg. Achter het amfitheater is er vroeger een kruisvaarders fort gebouwd en bouwden ze een kerk waarvan er nog restanten overeind staan. Verder ligt er nog een park waar je grotten kunt bekijken.

We hebben de auto weer ingeleverd en kijken de boot nog eens na. Bij het starten van de motor had Jaap toch het idee dat de accu niet bijlade ondanks de gereviseerde dynamo. We hebben een monteur besteld om de boel na te meten. We willen binnenkort de haven hier verlaten om richting Cyprus te gaan dan moet alles wel in orde zijn. Hoe dat verder af gaat lopen lezen jullie een volgende keer.