Hieronder kan het verslag gelezen worden:

Geplaatst op: 30-10-2006
Wat wetenswaardigheden……

Na de vakantie hebben wij nog een aantal weekeinden gezeild, de boot schoon gemaakt en zijn we een planning gaan maken voor de wintermaanden. Zoals bekend bij de meeste zeilers die voor een langere periode weggaan heeft iedereen een lijst met wensen en dingen die nog gedaan cq aangepast moeten worden voor vertrek. Onze lijst is al aardig afgewerkt, er staan nog een 14 tal dingen op die nog gedaan moeten worden. Meest zijn het kleine dingen zoals o.a. een kabeltje aanschaffen vanaf de SSB radio naar de laptop, spatzeiltjes, gasslang vernieuwen etc. We willen kijken om 2e hands zeekaarten voor een gedeelte van de route op de kop te tikken. Inmiddels zit de bimini (zonnescherm boven de kuip) erop, wel wat later geleverd dan afgesproken.



Op 24 september ging de boot het water uit. De motor heeft een grote onderhouds beurt gehad en de saildrive ring is vervangen. Deze ring moet volgens de Volvo 1x in de 7 jaar vernieuwd worden anders zouden sommige verzekeringen bij schade van waterlekkage wel eens moeilijk kunnen doen. Alle werkzaamheden zijn geheel naar tevredenheid door het service centrum van Port Zélande verzorgd.



Terwijl de boot op de kant stond heeft Jaap het onderwaterschip behandeld om aangroei van slakken etc tegen te gaan. Ook wat putjes in het polyester van de boot met gelcoat gedicht en de boot gepoetst. Na 1 ½ week ging de boot weer het water in en liep het zeil seizoen al weer naar het einde. Ter afsluiting van het seizoen kregen we van de haven een mosselavond met levende muziek aangeboden.



Na al het klussen thuis en op de boot moet er ook eens een weekeind ontspanning zijn. Dus zijn we op een zondag met de auto een rondje Westerschouwen gaan doen. Vanaf de boot is dit een leuke route om een klein stukje Zeeland te bekijken. Het was redelijke weer, bewolkt en af en toe de zon en zo 16 graden. We zijn onderweg herhaaldelijk gestopt om te wandelen en het e.a. te bekijken.



Eerst naar Scharendijke, waar we door het platteland reden en prachtige molens gezien hebben. O.a. de Pepermolen met daarnaast een hotel en restaurant.



Via het dorpje Serooskerke naar de Schelphoek. Het Schelphoekgat is ontstaan bij de watersnoodramp van 1 februari 1953. In de dijk van de Schelphoekpolder ontstond één van de grootste stroomgaten op Schouwen Duiveland met een lengte van 500m en een diepte van ruim 50m. Omdat zo’n groot stroomgat niet gedicht kon worden, werd er een ringdijk omheen gebouwd. In het stroomgat werd een caisson afgezonken en de baai werd gebruikt als werkhaven bij de aanleg van de Oosterscheldekering.



Vanaf de Schelphoek naar Burghsluis. Je rijdt over de dijk langs de Oosterschelde met mooie natuurgebieden. De dijk is afgezet met Muralt-muurtjes. Een dijkingenieur, Jonkheer De Muralt, ook wel spottend Jonkheer Beton genoemd, was de bedenker van deze verhoging van de dijken met betonnen platen. Ze werden in het hele Deltagebied toegepast na de stormvloed van 1906.



Je komt langs de Plompe Toren, een stille getuige van wat rond 1600 heeft plaats gevonden in Schouwen. Deze 14e eeuwse kerktoren is nog het enige wat resteert van het verdronken dorp Koudekerke. De toren is vrij toegankelijk. Vanaf de toren heb je een mooi uitzicht over de polders en Oosterschelde.



We rijden door naar Burgh. Dit dorp ontleend zijn naam aan een zogenaamde Karolingische ringwalburg die in de 9e eeuw is aangelegd als bescherming tegen de Noormannen. Vergelijkbare burchten hebben ook aan andere Zeeuwse plaatsen hun naam gegeven zoals Middelburg en Domburg. Van de burg resteert alleen nog een omvangrijke ringvormige heuvel (doorsnee 190 meter) midden in de dorpskern. Het is een beschermd monument.



Via Haamstede naar Nieuw Haamstede. Hier staan prachtige huizen in een heel mooi omgeving. Ons doel was de vuurtoren, ooit gebruikt voor het bankbiljet van 250 gulden.



Tegen over de vuurtoren hebben we een wandeling gemaakt door de Meeuwenduinen. Dit is een broedgebied dat je pas na 15 juli mag betreden. Via een lang pad door het gebied kom je bij het strand.



Na de wandeling naar Renesse. Dit dorp dat in de zomer vreselijk druk is krijgt nu in het na seizoen weer zijn landelijke karakter terug. Door de recreatie is er veel waardevolle natuur verloren gegaan. Men is nu bezig om het e.a. te herstellen. Campings die op kwetsbare plaatsen lagen in de binnenduinrand zijn verplaatst. Voor de oude hoofdverbinding tussen Haamstede en Renesse is een nieuwe recreatie-ontsluitingsweg in de plaats gekomen die de natuur minder aantast.



Ook in Renesse ligt Slot Moermond. Dit landgoed stamt uit de 13e eeuw. Het huidige kasteel met een indrukwekkende donjon dateert uit van 1688. Van de weg af is er niet veel te zien van het kasteel. Enkele weekeinden per jaar kun je het landgoed vrij bezoeken.



Via het Noordzeestrand weer terug naar Port Zélande.



Foto's op home pagina in album Wetenswaardigheden Zeeland

Foto's bij dit verslag:
Bekijk alle 9 foto's

Terug