Geplaatst op: 29-10-2010
Verslag 74 Ashkelon (2) oktober 2010

In het vorige verslag hebben we het bezoek aan Jeruzalem beschreven. Op 15 oktober hebben we een geheel andere trip gemaakt. Door de Negev woestijn naar de Dode Zee. Heel bijzonder, we kwamen langs vlaktes waar kamelen stonden en zagen nederzettingen van bedoeïenen. De Dode Zee ligt rond 400m onder de zee spiegel. Het afdalen werd in het gebergte aan gegeven door een blauwe lijn met het aantal meters erbij op wat voor niveau we waren. Prachtig dit landschap en het voor het eerst aanzien van de Dode Zee. We zijn langs de zee naar Masada gereden. We gingen met de kabelbaan naar een 150 meter hoge rotskegel waar Koning Herodes de Grote rond het jaar 20 v.C een eerder gebouwd paleis ombouwde tot een imposante paleisburcht. De restanten die wij zagen en het kurkdroge en verlaten landschap waarin de ruïnes lagen was erg bijzonder. Helaas was het 38gr toen wij op de rots liepen en hebben hierdoor niet lang gelopen om alles goed te bekijken.

Wel bijzonder het verhaal dat na de dood van Herodes de Romeinen Palestina regeerden en de bevolking steeds meer in opstand kwam. Op Masada verschansten zich 960 Zeloten, mannen, vrouwen en kinderen die de Romeinen een 3 jaar wisten te weerstaan. Op 15 april, een dag na Pasen, werd er door de Romeinen een aanval ingezet en wisten de Zeloten dat hun weerstand nutteloos was. Beter dan in handen van de Romeinen te komen en in slavernij weggevoerd te worden kozen zij voor de dood. Met ontzetting en in doodse stilte trokken de Romeinen Masada binnen om daar te waden door honderden en honderden doden, één in hun laatste omarming.

Na de bezichtiging zijn we weer langs de zee gereden naar een nederzetting, Ein Bokek, om te gaan zwemmen in de Dode Zee. Het complex bestaat uit verschillende Hotels en winkelcentra met verschillende onderneming op het gebied van de gezondheid. Door het hoge zoutgehalte van zo”n 30 procent en de modder van de bodem hebben veel mensen baadt die gezondheid problemen hebben. Wij vonden het een rare gewaarwording dat je niet onder water kon door het zoutgehalte en dat je als het ware het gevoel had op watten te drijven. Heel vreemd allemaal om dit mee te maken.

Op 16 oktober zijn we naar Jaffa geweest. Een voorstadje behorend bij Tel Aviv. Een oud vissershaventje met rondom restaurantjes en bovenop de heuvel een mooi park, HaPisga Tuinen, met een herinneringspoort aan Koning Ramses II van Egypte bij de opgravingen. De tuinen werden met een voet wensbrug verbonden met de promenade waar het St Peter Klooster staat. De franciscaner kerk is gebouwd op een oude citadel en werd ooit bezocht door Napoleon. Vanaf de promenade had je een schitterend uitzicht over Tel Aviv en de zee. Helaas waren de winkeltjes van de vlooienmarkt gesloten. Wel was Said Abu Elafia & Zoons open, een bakkerij uit 1880 en sinds vier generaties in handen van deze familie. In Israel is deze winkel legendarisch en wij hebben de gevulde piza sambusa geproefd. Na onze leuke wandeling zijn we via Ashdod terug gereden. We hebben daar bij de nieuwe haven wat rondgekeken voordat we terug reden naar de boot.

We hebben een aantal dagen op het strand door gebracht en heerlijk gezwommen in de zee. De temperatuur lag rond de 33 graden en het zee water was rond de 25 gr. Verder zijn we gaan winkelen en hebben we Ashqelon verkend. We zijn met de bus, die voor de haven stopt, naar de wijk Migdal gegaan waar je allerlei kleine winkeltjes hebt. Het idee van een Turkse Bazaar gaf het aanzien. Er is ook een grote groenten en fruit markt. Door Ashqelon vindt je ook grote winkelcentra, Malls genaamd, naar het idee van Amerika. Buiten de stad wat grote industrie terreinen met van allerlei bedrijven en daar ligt ook het Treinstation. Vandaar uit rijden de treinen naar het noorden van Israel. Na een paar dagen strand weer 2 dagen een auto gehuurd om erop uit te trekken.

Op 20 oktober wilden we naar de stad Tel Aviv waar in de reisgids een paar leuke wandeling stonden met bezienswaardigheden. We kwamen echter ’s morgens in files te recht en we hadden na 2 uur pas 25 km afgelegd. We hebben toen besloten om uit te wijken naar Ramla. Deze stad was in de 8e eeuw de Arabische hoofdstad van Palestina en werd bewoond door Arabieren. Het was een halte plaats in de route tussen Damascus, Bagdad en Egypte. Wij zagen veel moslims vertegenwoordigd in de stad. Er was markt en de oude Moskee was erg vervallen. Het wandelen door het stadje was erg warm en hebben we niet te lang gemaakt. We zijn op weg naar Asqelon langs Ikea gereden, dit winkelbedrijf lag in de buurt van Tel Aviv. We waren opzoek naar een l.e.d. lampje voor boven het bureau en jammer genoeg niet gevonden. Verder langs de snelweg, bij Ashdod, in een winkelcentrum een grote supermarkt gevonden waar je een goede slager hebt met heerlijk varkensvlees.

De volgende dag, 21 oktober, een flinke rit naar Nazareth en naar het meer van Galilea. Een mooie rit door een groen landschap weer heel anders dan de kust en het zuiden. Nazareth de stad waar Jozef en Maria vandaan kwamen heeft veel bezoekers. Wij waren er vroeg en konden kiezen uit verschillende kerken om te bezichtigen. Wij hebben gekozen voor een wandeling door de kleine straatjes, de soek, waar de Witte Moskee aan lag. Verder zijn we in de St. Jozef kerk en de Basiliek van de Maria Boodschap (Annunciation) geweest. De Basiliek is gebouwd rond de grot die bekend staat als Maria’s huis. Gelovigen denken dat de Basiliek het meest christelijke heiligdom is en staat op de plek waar de engel Gabriel Maria informeerde dat zij in verwachting was van de zoon van God. Wij zagen rond de kerk, in een galerij, allerlei giften van diverse landen die een afbeelding hadden geschonken van Maria met het kindje Jezus. In de Basiliek was net een service aan de gang en het gezang was prachtig om te horen. Verder lopend konden we in de St. Jozef kerk uit 1914 een route lopen langs een ondergronds grot met een crypte. Men denkt dat deze crypte uit de 17e eeuw afkomstig is en de kerk gebouwd is op de restanten van een middeleeuwse kerk. Voor ons was de wandeling door Nazareth een historische ervaring.

In de middag reden we naar het meer van Galilea (Kinneret) en kwamen in het stadje Tiberias aan. Van het eens gebouwde fort uit 1745 is niet veel meer over. Het fort werd gebouwd door Chulaybee zoon van Bedoeïenen Heerser Daher El-Omar. Het stadje is tegenwoordig een vakantie oord voor de joodse bevolking. Met een promenade langs het meer en rondvaartboten waarmee je tochtje op het meer kan maken. Van de eens door Herodes Antipas, zoon van Herodes de Grote, gestichte hoofdstad van zijn tetrachie is niet veel over. In het zuiden van de stad ligt Hammath Nationaal Park, waar bronnen en restanten van de Severus Synagoge uit de 4e eeuw te zien zijn. De mooie mozaïek vloer vertegenwoordigd een mix van joodse en heidense afbeeldingen. Na bezichtiging zijn we verder langs het meer gereden en door de heuvels weer terug naar de boot.

Wat we in de laatste week van Astrids vakantie bezocht hebben lezen jullie een volgende keer.