Geplaatst op: 01-09-2010
Verslag 69 Finike augustus 2010

Wij hebben jullie verlaten bij aankomst in Seagull Bay. Wij zijn daar nog een dag gebleven en hebben daar wat schoonmaakwerkzaamheden aan het onderwaterschip gedaan. ’s Middags hebben we een kleine wandeling gemaakt, we dachten boven aan de heuvel de kant van de Middellandse Zee te zien maar dat was niet zo. Wel zagen we wat armoedige huisjes, een kudde geiten en 2 ezels. Geert had een praatje met de eigenaar van het steigertje gemaakt. Aan dat steigertje kunnen ongeveer 5 boten liggen aan een mooring lijn en je ligt dan gratis. Je geeft de man wel wat voor de moeite van het onderhouden van het geheel. Het blijkt dat het stuk grond van zijn moeder is en de familie verspreid over het gebied woont. Hij wil graag een restaurantje beginnen maar krijgt geen vergunning omdat het natuurgebied is verklaard.

Op 17 augustus zijn we samen met Anégada naar Fethiye gezeild. De trip was nauwelijks 12nm maar we konden wel op ons voorzeil met een slakkengangetje de baai oversteken. In Fethiye hebben we weer voor het Deniz Kafe gelegen, een rustig plekje. We zijn met de Orca, ons bijbootje, naar de Ece Marina getuft om de diesel jerrycans te vullen. De supermarkt van de marina is vernieuwd, er zit nu een Carrefour in waar je van alles kunt krijgen.

Op 19 augustus zijn we weer in de Fethiye baai gaan zeilen en zijn na 11nm bij Göcek voor het strandje gaan liggen. Geert en Ine van Anégada zijn niet met ons meegegaan, zij gaan alvast zuidwaarts. Göcek heeft nogal wat haventjes die geliefd zijn bij flottielje zeilers. Ook in de baai liggen regelmatig grote schepen die graag aan land gaan voor bevoorrading of gaan eten in de vele restaurantjes. Wij hebben ook een aantal supermarkten bezocht en nog wat zwemkleding gevonden in een leuk winkeltje met sportartikelen.

Op 21 augustus weer wat gezeild in de baai en ’s avonds naar een leuk baaitje. In Boynuz Bükü waren we nog niet eerder geweest. Je ligt er heerlijk voor anker bij een restaurantje met een steiger. De omgeving is met wat bos en moeras leuk om te zien. Wij hebben er wat gewandeld en kwamen tot de ontdekking dat er water te krijgen was op de steiger. De volgende dag, 22 augustus, hebben we aan de steiger de watervoorraad weer op peil gebracht en zijn ‘s avonds uit eten gegaan. Naast ons aan de steiger kwam er een boot liggen met Nederlanders. Wij hebben kennisgemaakt met Ton en Maartje van den Berg uit Lelystad. Bij een drankje bij ons aan boord vertelde zij dat zich verhuurde als flottielje leiders bij verschillende bedrijven. Ook kun je bij hen op diverse plekken een boot huren. We hebben van hen nog wat tips over de omgeving kregen. Ook kwam het ter sprake dat zij Gerard en Josje van de Mermaid kende. De zeilers wereld is af en toe klein.

We kregen een sms van onze vrienden Tom en Ans van de Dulce. Zij waren na een verblief in Nederland weer terug in de Marmaris Yacht Marina. Zij kwamen naar ons toe, dus op 23 augustus afgesproken in Kapi Creek elkaar te ontmoeten. Op ons gemak de 10nm er naar toe gezeild. Het weerzien was weer leuk en we hebben hun kanarie Lord Byron, waar we oppaste, weer terug gegeven. Bij een etentje onze vervolg reis naar de Levant besproken.

Op 24 august was er niet veel wind maar toch om 7 uur begonnen aan de 49nm naar het Griekse eilandje Kastellorizon (dat vroeger Megisti heette). Van de hele trip hebben maar 2 uur gezeild, de rest motorzeilend. De zee was wel wat woelig, meestal dit stuk als verderop in de Egeďsche Zee de meltemi blaast. Onderweg een sms gestuurd aan Anégada die in Kas lag. Zij lagen al op ons te wachten in haven van Kastellorizon. Wij zijn aan de kade gaan liggen bij het restaurantje van Athina. Mavron de eigenaar hadden we al eens eerder ontmoet toen wij er waren om ons visum te vernieuwen. We zijn met zijn allen gaan eten bij hem. Je zag geen douane of havenmeester, ze zien missschien aan de vlag dat wij uit Europa kwamen.

De volgende dag ben ik met Ans wat gaan winkelen. Jaap en Ine hebben het eiland verkent en zijn o.a. naar het Kasteel gelopen. Het kasteel werd gebouwd door Sosikleas Nikagoras en gereconstrueerd tussen 1377-1396 door Ferdinand d’Erentia. Dit was de achtste grote Magister van de Ridders van Rodos. Eens was het kasteel één van de sterkste vestingen in de Egeďsche Zee. Het eilandje van 9 bij 3km is erg schoon en de huisjes allen goed onderhouden. Tijdens de wandeling kwam Jaap een bijzonder beeld tegen van een vrouw. Bij navraag bleek het een vrouw te zijn geweest die op het naast gelegen eilandje Ro haar levenlang de vuurtoren heeft bediend. Zij was 91 jaar toen zij stierf.

Op 26 augustus de 15nm naar de Kekova Roads geheel op de motor gedaan. Geen wind en erg warm. Bij 7 knopen wind toch nog geprobeerd een zeiltje te zetten maar dat werd echter geen succes. Wij zijn weer bij het plaatsje Uçagiz voor anker gegaan. Het eerste dat we deden was het zonnescherm zetten en gaan zwemmen. Wij zijn hier voor de 3e keer dus we doen rustig aan en gaan wat met de Orca op onderzoek door de baai. De Dulce en Anégada crew gaan dit gebied bekijken met hun bijboot. Het gebied rond het eiland Kekova is schitterend. Mooi water, het leuke plaatsje Kale (vroeger Simena) met zijn middeleeuwse burcht, het sarcofagen kerkhof bij Uçagiz en de gezonken stad is zeker een bezoek waard. Vanaf de vernieuwde steiger bij Uçagiz vertrekken er dan ook diverse excursieboten het gebied in.

In de pilot staat er in de Uçagiz baai een bron vermeld. Met de Orca op zoek leverde dat niets op. Wij hebben de oevers afgezocht en hebben een stuk langs een bebakend pad, rode en wit stip op rotsen, gelopen. Achterin de baai lagen er 2 steigertjes waar je de bijboot aanvast kon knopen. Wij dachten dat is misschien de plek waar de bron zijn oorsprong vindt. Het oppervlakte water is zeer koud, dieper krijgt het een warmere temperatuur. Afijn de baai is erg mooi om te zien en met op de wal nog wat ruďnes.

Dan de laptop waarop ik haast alles doe, wilde ineens niet meer opstarten. Jammer van de foto’s van de laatste 2 weken. Ik kan er diverse niet bij dit verslag plaatsen. Ik had op een usb stick nog foto’s van Kastellorizon staan en van Tom en Geert ook nog wat foto’s gekregen. Gelukkig had ik alles wat er in de Toshiba laptop staat tot en met juli op een externe schijf gezet. Ik kan daar wat afhalen om op ons nieuwe mini laptopje te zetten. Ik hoop wel dat de oude nog gerepareerd kan worden, maar dat is iets voor als we weer in Nederland zijn.

Na een paar fijne dagen in de Kekova Roads hebben we op 30 augustus de 16nm naar Finike gezeild. De W 3 á 4bf die voorspelt werd bleef uit en werd een Z 1 á 2bf. Zodoende het grootste gedeelte op zeil met de motor erbij gedaan. In Finike was het een vertrouwd binnen komen nadat we hier de winter hebben doorgebracht. We denken een aantal dagen te blijven voordat we weer verder trekken. Daarover meer in een volgende verslag.