Geplaatst op: 01-07-2010
Verslag 63 Göçek juni 2010

Op 20 juni hebben we samen met de Dulce en Anégada Marmaris verlaten. We zijn naar de baai van Ekinçik gegaan. De kleine 20nm hebben we geheel motorzeilend afgelegd. De voorspelling van een NW wind met een 3 á 4bf werd een Oosten wind 1bf. Het is in Turkije langs de kust soms moeilijk inschatten wat voor wind er heerst. We raadplegen 3 verschillende weer sites en dikwijls voorspellen deze de wind op zee en niet langs de kust. We nemen het maar zoals het komt. In de Ekinçik baai aangekomen hebben de Dulce en Anégada een afspraak gemaakt voor de volgende dag met een rondvaartbootje om de Dalyan rivier op te gaan. Deze boot gaat langs de Koningsgraven en verder naar een de opgravingen van de oude stad Caunos. Wij zijn achtergebleven en hebben op de boten gepast. Wij hadden deze trip al eerder gemaakt, een indrukkenwekkend ervaring. Ik ben een uurtje gaan wandelen door de vallei. Mooi groen en bij het stadje voerde een pad terug naar het strand. Bij één van de hotels was er een pad naar het strand waarlangs ik terug gelopen ben naar de kade waar de rondvaartbootjes aan lagen. Bij de kleedhokjes die op het strand stonden, waren er 2 douches en een waterkraan. Hier hebben we gebruik van gemaakt om 3 waterkannen te vullen met drinkwater. Als je voor anker ligt kun je altijd wel water gebruiken om de voorraad aan te vullen. De crew van Dulce en Anégada hadden een leuke dag en vonden de Dalyan rivier met al zijn bezienswaardigheden erg indrukwekkend.

Op 22 juni om 08.00uur vertrokken we naar de Fethiye baai. De trip van een kleine 30nm naar Wall Bay was afwisselend wat het zeilen betreft. De voorspelling van ZW 3 á 4bf kwam redelijk uit. Het eerste stuk al motorzeilend afgelegd. Daarna heerlijk gezeild tot we de Fetiye baai ingingen. Nadat we kaap Kurdoğlu gerond hadden kregen we het even voor de kiezen. Van een 15kn(4bf) wind gingen we naar een 32kn(7Bf) wind. Op een gereefde genua en een vol grootzeil speerde we met 8,5kn de Fethiyebaai in richting de doorgang naar Skopea Limani waaraan Wall Bay ligt. We zagen erg veel wind en schuimkoppen op de golven en verwachten dus een onrustige aankomst. Anégada en Dulce waren voor ons aangekomen en lagen heerlijk rustig langszij aan de steiger bij het restaurant. Voor ons ook een mooie plek aan de steiger in een wonderschone baai met rondom de bergen met veel groen. ‘s Avonds met zijn allen heerlijk gegeten in het restaurant.

De volgende dag een fikse bergwandeling gemaakt. De spieren protesteerde af en toe bij de wandeling heuvel op en heuvel af. De conditie laat moet nodig op pijl gebracht worden. Afijn de ruim 5 uur met af en toe een stop bracht ons naar een vallei nabij de ruďne stad Lycae. Het eerste gedeelte voerde ons langs een gedeelte van de muur waaraan Wall Bay zijn naam dankt. In vroege tijden schijnt men deze muren gebruikt te hebben als erf afscheiding. Ook voerde de wandeling ons langs Ruďn Bay waar het badhuis van Cleopatra gedeeltelijk verzonken ligt. Prachtig zoals dit lag aan de baai. Bij aankomst in de vallei van Kapu Dağ hebben we uitgerust in een theehuisje. Een bijzondere locatie van een aantal optrekjes gelegen midden in de vallei. Wij kregen er heerlijke sali-thee. Na de thee hebben Jaap en Tom de ruďne stad bezocht. Samen met Geert ben ik naar een Citerne in de nabijheid van de theetuin belopen. Wie weet hoe lang deze daar al staat.

Op 24 juni zijn we de Fethiye baai overgestoken naar Fethiye. De 13nm met een NW 2/3bf wind op de genua gezeild. We zijn voor anker gegaan bij Dizzy Kafe achterin de baai. Anégada beval deze ankerplek aan, je kunt er van het Kafe de internetcode krijgen en ook hebben zij er water gehaald. Uiteraard staat er tegen over dat je er af en toe wat drinkt. Aan hun steigertje kun je de bijboot kwijt indien je naar het stadje wilt. Wij zijn met de dolmus gegaan om boodschappen te doen bij de Carrefour.

We hebben samen met Tom en Ans een auto gehuurd om de omgeving te verkennen. Wij zijn naar het 50km verder gelegen Nationale park Saklikent gegaan waar we de Saklikent Kloof hebben bekeken. De kloof ligt aan de voet van het Taurusgebergte en is 18km lang en 300m hoog. De hoge kloof is ontstaan door een aardbeving in vroegere tijden. Wij hebben een wandeling door de kloof gemaakt over een balustrade langs de rotswand. Jaap en Tom zijn door het ijskoude stromende water een kleine 2km de kloof in gelopen. Later hebben we op terrassen langs het water koffie gedronken.

Daarna door het ruige en mooie landschap naar Tloss. Deze ruďne stad is gelegen in het Yakapark en was ooit één van de oudste en machtigste steden van Turkije in de lycische federatie. Op de Acropolis een indrukwekkend fort met uitzicht over de vlakte van Xantos. Hier heeft Bellerophon, de mythische held op zijn gevleugelde paard Pegasus rond gevlogen. Een inscriptie bij zijn graftombe herinnerd hier aan. Ondanks het verval kregen we toch een goede indruk van wat eens de stad omvatte met de restanten van graftombes, het stadion, de kerk, het badhuis en het theater.

Na de lunch terug richting Fethiye. Vandaar naar de 8 km zuidelijke gelegen stad Kayaköy. De verlaten spookstad hete in het verleden op zijn Grieks Levissy en werd tot 1923 bewoond door Grieken. Na de Grieks-Turkse oorlog werd de bevolking uitgewisseld nadat er een verdrag werd getekend door de Turkse en Griekse regering. De Griekse stijlhuizen liggen op een mooie locatie tegen de berghellingen op. De verlaten honderden huizen en 2 kerken maken een bijzondere indruk op ons. Ondanks dat we in het verleden deze dagtocht al eens eerder hadden gemaakt met een excursie hebben we er zeer van genoten.

Op 29 juni zijn we samen met de Dulce de baai van Fethiye overgestoken. Anégada bleef achter om enkele bezoeken af te leggen. De 12nm met een slakkengang in ruim 3 uur afgelegd op alleen het voorzeil. De ZW wind van 3bf had uitschieters naar 5bf en de zee was nogal woelig. We zijn in Tersane Creek gaan liggen en werden begroet door de geitjes. We liggen er met een achterlijn naar de kant. Op de wal staan rondom bolders die je kunt gebruiken. Jaap heeft een wandeling gemaakt op het eiland om de Byzantijnse resten te bekijken.

De volgende dag, 30 juni, besloten om naar het aan de overkant van de Skopea Limani baai gelegen Tomb Bay te gaan. De 2nm geheel op de genua, ons voorzeil, gezeild. We troffen in de baai Anégada en zijn gedrieën aan de steiger gaan liggen. Wij hebben een kleine wandeling rond de baai gemaakt. Nadat we een dode geit op ons pad zagen liggen zijn we terug naar de boot gegaan. We zijn wel bij het restaurant gaan vertellen waar de geit lag en we hopen dat ze hem opruimen. ’s Avonds heerlijk gegeten in het restaurant.

Wij gaan naar Göçek een dag de haven in om het schip schoon te maken, de was te doen etc. Daar volgende keer meer over.