Geplaatst op: 31-08-2009
Verslag 52 Kos augustus 2009

Uiteindelijk hebben we 5 dagen in de Ayvalik Marina gelegen. De levering van de ventilator voor de motorruimte liet wat extra dagen op zich wachten. De man van het reparatiecentrum was niet erg te spreken over zijn leverancier die beloofde direct te verzenden en dat dus niet deed. Afijn het wachten was niet zo erg daar de meltemi 3 dagen lang door de haven gierde variërend van 5 tot 8bf wind. De wind en de golven stonden de haven in, voor ons onprettig door het geruk aan de touwen en de boten die toch uitvoeren dikwijls met hulp van de marinero’s, toch nog op de steiger botste. Al met al geen fijne haven als er veel wind staat. Na de reparatie voeren we dan ook gelijk weg.

Op 18 august ’s middags de 17nm naar Lesbos in 3 uur afgelegd met een 4 á 5bf in de rug. We zijn in de hoofdplaats Myltilini aan de stadskade gaan liggen. Bij binnenkomst werden we door de kustwacht naar de douane en immigratiedienst verwezen. Deze stuurde ons gelijk door omdat we EEG burgers waren naar de port police. Voor 15 Euro kregen we een stempel op het transitlog en werden we verwezen naar de stadskade. Bij vertrek moesten we weer een stempel halen en het havengeld afrekenen á 7,- Euro p.d. Aan de haven lag de Nederlandse boot Thomasvaer, een Malö 38, met Rein en Annette (Boersma). We hebben kennisgemaakt en zijn de andere dag met zijn vieren naar de Lidl geweest. We hebben flink weer wat bier en wijn ingeslagen, helaas is dat in Turkije aan de dure kant. We hebben ook de AD supermarkt bezocht bij het busstation. Net zo’n soort winkel als de Lidl , ze hebben echter goed gesorteerd vlees. Verder lagen we naast de 2 Amerikanen uit Çanakkale, Jack hielp ons aanleggen. Zo zal je steeds als je verder naar het zuiden gaat bekenden tegen komen.

Het eiland Lesbos (Lesvos) maakte volgens Homerus, het op 2 na grootste eiland van Griekenland, deel uit van het Koninklijke Troje. De Achaeërs vielen Lesvos aan, Achilles ontvoerde het meisje Briseďs, dat vervolgens door Agamemnon werd opgeëist en de resulterende ruzie is een belangrijk thema in de Illias. Het woord lesbisch hebben we te danken aan de dichteres Sappho afkomstig uit Lesvos. Deze bezong op gepassioneerde wijze haar liefde voor de meisjes in het heiligdom van Aphrodite. De term ‘lesbisch’ is voor die speciale vorm van genegenheid een universeel begrip geworden. Wij zijn door het oude gedeelte van Mytilini gewandeld. Een bijzondere klokkentoren behorend bij een mooi kerkje dat we van binnen bekeken hebben staat in de hoofdstraat.

Verder wandelend kwamen bij een gedeeltelijk gerestaureerd kasteel. Dit Genuees fort uit de 14e eeuw is in verschillende handen geweest. Zo kun je Romeinse, Byzantijnse en Ottomaanse resten aantreffen. Naast een Moskee, een kerk van St. Johannes de Baptist. Een grote gevangenis en een arsenaal zijn nog redelijk intact. De cisterne, waterreservoir, voorzag de gehele gemeenschap van water. Je kunt vanaf het fort prachtig de omgeving bekijken. We zijn door de zuid poort terug gewandeld door een stukje bos. Het weer is haast iedere dag wel met veel wind. Dus als het kan gaan we weer verder voordat het te stormachtig wordt en dan bedoel ik 8bf of meer.

Op 20 augustus in de middag samen met de Thomasvaer naar de baai Ormos Kavourolimni in het zuiden van Lesbos. De 10nm relaxt op de genua in 2 uur gedaan. In het baaitje kregen we ’s nacht wel windstoten van 5 en 6bf over ons heen. We hebben daar geen last van gehad. We zijn niet aan land geweest.

Op 21 august de 38nm met een wind 6bf afnemend 3bf, naar het eiland Oinoussa. Helaas was de zee nogal onrustig en hobbelig. De helft van de 8uur kunnen zeilen. Een paar keer de motor bijgezet om voortgang te houden als de wind wat afnam. We zijn door het kanaal tussen het eiland Oinoussa en Pasas gegaan. In het begin oppassen voor ondieptes, wij hadden in het midden nog 1.20 meter onder de kiel. Wij hebben een diepgang van 1.60 meter. Het was wel mooi met aan weerskanten baaien en het mooie blauwe water. We kregen ook te maken met valwinden aan het eind van het kanaal. Wij kwamen in de kleine Mandraki haven waarvan de pilot zegt dat het beschermt is voor de meltemi. Wij hadden daar binnen toch een 24 knopen wind. De vakantie vierende Grieken hadden de meeste ruimte aan de kade’s ingenomen. Er was nog wel een plekje maar we kregen ongastvrij te horen dat het voor de lokale bevolking was. We besloten net buiten de haven het anker uit te gooien in 7 meter diep water. We lagen daar vrij van de wind alleen af en toe een windstoot over ons heen, niet noemers waardig.

Het rotsige eiland is dun bewoond. De hier geboren scheepsmagnaten Costa Lemos en Anthony Pateros, kwamen vroeger met hun familie hier vakantie vieren. Nu is er een privé museum te bezichtigen waar al hun maritieme verleden te zien is. Ook leuk om b.v. de oude zeilschepen te zien die door gevangen gemaakt zijn van ivoor en beenderen. Wij zijn naar boven gewandeld, nabij de grote kerk is een kleine supermarkt en een bakker. Verder langs de kerk kwamen we nog een kleine groenten winkel tegen. Langs de haven een aantal restaurantjes en zelfs een pinautomaat. Een mooi en rustig eiland.

Op 23 augustus naar Sarpdere Limani. De Tomasvaer besloot nog Oinoussa te blijven, misschien zien we hen nog op weg naar het zuiden. De 28nm was een ruig tochtje. We gingen weg met een wind NO 6bf. Dit werd later 7 en 8bf. We gingen prima met de wind in de rug alleen de zee was soms hobbelig. De baai was prachtig met kristal helder water. In de baai kon je op 3 plaatsen ankeren, voor het strand aan het eind van de baai, in de oostelijke kreek en Nerkis baai. Wij hebben in de oostelijke kreek gelegen, dit bleek geen goede ligplaats. ‘s Nachts kregen we een 9bf over ons heen, je begrijpt we hebben weinig geslapen en de gehele nacht ankerwacht gehouden ondanks dat ons anker prima hield. Tegen de morgen nam de wind af.

Op 24 augustus naar Kusadasi. De 40nm voor de helft gezeild. We gingen weg met NO 5bf die later geheel verdween. Het was de bedoeling naar Siğaçik te gaan. We hebben de koers verlegd omdat in de baai naar het plaatsje de golven en wind tegen waren. De Marina Kusadasi heeft alle voorzieningen ook wifi en ligt net buiten het centrum. De grote supermarkt, Migros, ligt naast de haven. Kusadasi is een grote toeristen plaats met veel vertier en leuke winkel straatjes. Men spreekt er haast overal wel Nederlands en Nederlandse kranten kun je er ook krijgen. Wij zijn gaan eten bij Maiflower een Engels restaurant. Wij zijn naar Kusadasi gegaan omdat op 17 km er vandaan het beroemde Efeze ligt. Goed te bereiken met de dolmus bus (bestemming Selçuk) vanaf het busstation en een kleine wandeling er naartoe vanaf de uitstapplaats bij de weg. Efeze was ooit de belangrijkste haven en handelsstad van Klein Azië en kwam als Romeinse provincie Asia in de 1e eeuw v. C. tot grote bloei. Wij hebben onze ogen uitgekeken naar zoveel belangrijke zichtbare getuigen uit de hellenistisch-Romeinse tijd, bijna niet te tellen. Het ongelooflijk grote theater waar 25.000 mensen konden zitten, ernaast het haven Gymnasium. Hiervandaan een mooi gezicht op de havenstraat. Dan de restanten van de Celsus Bibliotheek met de 4 mooie vrouwen beelden t.w. Sophia (wijsheid), Episterne (kennis), Ennoia (gedachte) en Arete (goedheid). De mooie ornamenten van o.a. de Hadrianus Tempel en het marmeren Gevleugeld Victorie beeld van de Hercules Poort. Het klein theater, Odeon, dat Publius Vedius Anthoninus met zijn vrouw Flavia Papiana bouwden voor concerten. De restanten van basilieken, badhuizen en agora’s (markten) zijn er in overvloed. Ook heel apart een openbaar toilet waaronder een natuurlijke waterafvoer was geconstrueerd. Wij hebben de afgesloten terras huizen bezocht. Deze worden thans gerestaureerd en gesponsord door de Duitse en Oostenrijkse banken. Verder op het complex de restant van de kerk waar naar men zegt Maria (Meryemana in het Turks) kwam. Paus Paulus VI heeft in 1967 de restanten bezocht. Een plakkaat op de muur herinnerd hieraan.

Wij waren erg onder de indruk van het geheel, zoveel historie nog bewaard gebleven. Wij vonden het minste druk tussen 12 en 16uur. De bussen met de toeristen zijn dan weer weg.

Op 26 augustus naar het Griekse eiland Samos. De 19nm geheel op de motor, er stond 1bf wind. De Straat van Samos door was zonder stroomrafelingen, wel hadden we 1kn stroom mee. Wij hebben gelegen aan de kade in Pythagorion. Dit geheel gratis (geen voorzieningen) daar er geen port police aanwezig was. Een meevaller nadat we in Kusadasi 30 Euro per nacht moesten betalen. Pythagorion is een gezellig vakantie plaatsje vernoemd naar de hier geboren befaamde filosoof en wiskundige Pythagoras. Een prachtig beeld van hem staat op de havenpier.

Samos is het op 7e na grootste eiland van Griekenland. Geen enkel eiland ligt zo dichtbij Turkije op slechts 1500 meter. Op de Turkse Kaap Mykale hebben de Perzen de tiran Polykrates uit Samos 2500 jaar gelden gekruisigd. Deze tiran die leefde van 538 – 522 v. C heeft de Tunnel van Eupalinos laten bouwen. Deze 1047m lange tunnel zorgde voor de watervoorziening. Wij hebben een scooter gehuurd om het eiland te verkennen en zijn ook naar de tunnel geweest waar we maar een klein stukje ingegaan zijn. We zijn het binnenland ingegaan naar Mytilini. Dit stadje was onder de Genuese bezetting haast geheel verlaten. Bij de Turks-Griekse ruil van mensen hebben de Turken hier de Grieken teruggebracht. Het mooie stadje is nu bekend van zijn Paleontologisch Museum. Verder door het heuvelland naar de hoofdstad Samos. Onderweg gestopt bij een kapelletje en dit bezocht. Je ziet er veel in Griekenland. In de haven van Samos was er een zeilwedstrijd aan de gang. Diverse boten waren alweer terug aan de kade waar veel swell stond. De stad zelf is druk en toeristisch. Diverse ferry boten van ander eilanden meren er af en aan. Op het plein aan de kade stond een groot beeld van een leeuw. Dit monument herinnert aan de helden uit de strijd tegen de Turken (1821-1829).

Op de berg achter Pythagorion ligt het Panagia Spilianiklooster. Het klooster ziet er verlaten uit, echter de grotkerk achter het klooster wordt door veel mensen bezocht. Het antieke gerestaureerde theater bij het klooster was afgesloten. De burcht, het kasteel van Lycourgos, in de buurt van de haven is met Europees geld gerestaureerd. De burcht werd in 1824 door Samiotische vrijheidsstrijders opgericht. Wij zijn er rondom gewandeld. Naast de burcht ligt de kerk met het kerkhof.

Op 28 augustus was het de bedoeling naar Leros te gaan. Echter de wind was gunstiger naar de Turkse kust. De 35nm met een NW 4 later 3bf gezeild en op het laatste stuk de motor bijgezet. We kwamen in een mooie baai Kuruerik Bükü en hebben voor het strandhotel gelegen. Wij lagen daar alleen en erg rustig met de NW wind. Als de meltemi waait t.w. NO zal het er onrustig zijn. Wij hebben heerlijk gezwommen en gesnorkeld.

Op 29 august naar de baai van Akyarlar vlakbij Bodrum. Met een 3bf in de rug op het gemak 25nm gezeild, alleen het laatste stuk de motor bijgezet. We gingen langs een prachtige kust en bij Turgutreis, een nieuwe haven, hebben we getankt. Daar begon ook de kust te veranderen in lange toeristen plaatsen. We hebben in de baai leuk gelegen voor het strand, we zijn niet aan land geweest.

Op 30 augustus besloten we om Bodrum over te slaan en naar het aan de overkant gelegen eiland Kos te gaan. De 4nm in 45 minuten op de motor gedaan. In de Mandrakihaven was er zowaar nog een plek aan de kade vrij en we zijn gelijk aangesloten op het elektrisch en water, dit alles voor 15 Euro p.d. We blijven een aantal dagen om het geboorte eiland van Hippokrates te verkennen. Daar lezen jullie volgende keer meer over.