Geplaatst op: 14-06-2009
Verslag 47 Golf van Korinthe Galaxidhi juni 2009

Op 1 juni, 2e Pinksterdag, zijn we heen en weer naar Lefkas stad gezeild. Op 3 juni weer terug naar Tranquil Bay. Heel vreemd is het dat ze in Griekenland geen Pinksteren vieren. Ze hebben wel veel andere feestdagen. Bij de Nederlander Mario hebben we een nieuw C map kaartje van dit gebied gekocht voor de kaartplotter. Ook hebben we een nieuwe Navtex aangeschaft voor marine- en weerberichten. Op onze oude Lokata Navtex kon je dit gebied niet meer ontvangen. We hebben in Lefkas stad een flinke onweersbui gekregen. Hierna was het gelijk een stuk koeler, zo 22 gr. Wij zijn al aardig gewend aan 28 gr. en soms meer die we de afgelopen weken hebben gehad. Het zeilen doen we meestal ’s middags als de wind wat opgestoken is. Wat wind betreft is het tussen de eilanden nogal afwisselend. Wanneer een weerbericht b.v. NW wind opgeeft blijkt het soms een wind uit het Zuiden te zijn. Ook de sterkte in bf is nogal wisselend. We kijken nu meestal waar we heen willen en hopen dan op een lekker zeilwindje. Intussen is het al aardig druk met de charterboten. Op Lefkas zijn er heel wat bedrijven die boten verhuren. Het schijnt wel wat minder te zijn met de verhuur dan andere jaren, men heeft last van de crisis.

Op 4 juni zijn we naar het eiland Ithaka gegaan. We hebben in het hoofdplaatsje Vathi (Ithaki) aan de kade gelegen. We hebben de 20 nm op 1 uur na geheel gezeild. We gingen weg met een NW wind 2 bf. Langs het eiland Skorpios eigendom van de Onassis familie. Na de doorgang tussen de eilanden Lefkas en Meganisi draaide de wind naar Zuid en later naar ZW 3 á 4 bf. We hebben lekker gezeild. We maakten nog mee dat er een man op een kleine catamaran langs kwam die de weg naar Ithaka vroeg. We waren zo verbaasd dat we vergeten zijn een foto van de man te maken. Toen we langs het eilandje Arkhoudi gingen kregen we te maken met valwinden. Af en toe kregen we vlagen van 22 kn over ons heen. We hebben de genua een slag in gedraaid om de vlagen op te vangen. Onder het eiland viel langzaam de wind weg en hebben we het laatste uur op de motor gedaan. We kwamen langs de mooie kapel op Kaap Andreou aan de ingang van de baai naar Vathi. Grieken bouwen hun kerkjes soms op de vreemdste plaatsen aan zee.

Het eiland Ithaka

Het eilandje is erg rotsachtig en wordt beschouwd als het rijk van Odysseus. Het bestaat uit 2 bergmassieven die door een landengte aan elkaar zijn verbonden. Je kunt er excursies maken naar de nimfengrot waar de Phaiaken de slapende Odysseus zouden hebben neergelegd. Ook kun je naar het plateau waar de stallen van Eumaios, de trouwe zwijnenhoeder van Odysseus, gestaan zouden hebben. Wij hebben wat rondgewandeld in het stadje dat er erg verzorgd uitzag. Mooie huizen, een leuke haven en daar langs goede restaurants. Midden in de haven ligt Lazaretto eiland met alleen een kerkje erop. De volgende morgen hebben we afscheid genomen van Fred en Gerda (Pegasus) Wij gaan naar de Golf van Patras om door het Corinthiëkanaal te gaan. Zij gaan om de Peloponnesos heen. We hopen hen nog te ontmoeten bij de eilanden in de Egeïsche Zee of in Nederland waar zij ook een huis hebben.

Op 5 juni was het de bedoeling naar Messolongion te gaan ruim 37 nm. Toen we buiten het eiland kwamen was het zeer warm, nauwelijks wind, glad zeetje. We besloten een tussen stop te maken in de baai bij het eilandje Petalas waar je goed kunt ankeren. Je snapt dat we de 20 nm geheel op de motor hebben gedaan. Gerda en Fred hadden hetzelfde idee en kwamen ook naast ons ankeren. ’s Avonds een flinke wind over ons heen gehad. We lagen echter als een huis op het anker. Petalas eiland ligt voor de kust van het vaste land van Griekenland. Het behoort tot de Ekhinades eilandjes. De meeste zijn onbewoond en er zijn veel vogels te zien.

Op 6 juni naar Messolongion. De ruim 20 nm met een wind W 2 á 3 bf in 6 ½ uur gedaan. De eerste 2 uur op de motor, deze tijd benut om de wasmachine te gebruiken op de omvormer. De rest van de trip op ons gemak op het voorzeil naar de Golf van Patras waaraan Mesolongion ligt. Bij vertrek kwam Pegasus ons 2 vissen brengen die ze van een vissers geregen hadden. We hebben ze schoongemaakt en ze aan hen terug gegeven daar we zelf ook buiten de baai van een vissers 3 van die Bonitos kregen. Onderweg ook nog een vis gevangen, dus we eten een aantal dagen vis uit de oven of van de gril. Pegasus wederom uitgezwaaid, halverwege de trip gingen wij links en zij verder naar het zuiden. Wij gingen langs een soort moeras gebied. Voor Mesolongion moesten we door een lagune. Het kanaal was lang en er lagen heel wat vissershuisjes aan. De onafgemaakte haven had betonnen steigers waaraan je langszij kon afmeren. Geen elektriciteit, wel was er een waterkraan bij het onafgemaakte kantoor gebouw. Er lagen 4 Nederlandse boten, we waren goed vertegenwoordigd. Rond de haven was er een zigeunerkamp. Erg kleurrijk om te zien, ze hadden veel handel te koop. Het stadje ligt een 15 minuten lopen van de haven. Wij hebben de fietsjes voor de dag gehaald om op zoek te gaan naar het standbeeld en eregraf van Lord Byron, de dichter die hier in1824 is gestorven. De Lord had zich na zijn omzwervingen in Griekenland gevestigd en had zich hier bij de Griekse Vrijheidstrijders aangesloten. Hij bezweek echter na 3 maanden aan malaria. In het eregraf hebben ze zijn hart en ingewanden begraven volgens de toeristen gids. Verder is zijn lichaam overgebracht naar Engeland. Verder zijn we naar de Tuin der Helden gegaan waar van diverse naties oorlog monumenten te zien waren. In een Griekse grafheuvel waren meer dan 1000 oorlogsslachtoffers begraven. Achter de tuin (park) zagen we een grote supermarkt de Carrefour. Op de fiets door de lagunes waar viskwekerijen waren naar het kleine plaatsje Toulira aan het begin van het kanaal waar we binnen kwamen. De vissersgemeenschap huisde daar in huisjes op palen in het moeras gebied. Het klein kerkje was een mooi gezicht tussen de huisjes. Ook het strand waar we wat hebben gedronken in een strandtent, werd druk bezocht door de Grieken. We hebben met de Nederlanders Ed, Marijke, Jan en Erica naar de optocht van Grieken en zigeuners gekeken. Deze optocht was ter verbroedering tussen de Grieken en de zigeuners. Bij de kerk werd het paard en zijn berijder symbolisch door de papa gezegend. Ze komen na een nacht verbroedering in de bergen terug naar Messolongion en vieren dan feest. Wij hebben het leuke stadje, waar veel studenten waren, verkend en zijn in het uitgaan centrum naar en Grieks restaurantje gegaan.

Op 8 juni naar het kleine eilandje Trizónia. We gingen weg met een variabele wind van 2 bf weg voor de ruim 35  nm. Dus op de motor tot de 2.5 km lange Rion Andirrion brug. Daarna kwamen we in de Korinthische Golf en werd de wind ineens W 4 bf. Naarmate we verder gingen werd de wind steeds harder. We hadden het grootzeil al laten zakken en gingen alleen op de genua zo 6 knopen. De wind bleef echter aantrekken en we liepen na 7 uur gevaren te hebben de baai binnen met 32 kn wind (7 bf). We durfden niet aan te leggen in de haven die nogal wat valwinden had en hebben het anker uitgegooid. De volgend morgen wind geheel weg en erg warm, over de 30gr. We hebben aan de betonnen steiger een plekje gezocht (geen voorzieningen) en zijn het eilandje gaan verkennen. Helaas was Lizzie’s Yachtclub gesloten, de eigenaresse is overleden. Je kunt nu terecht, als je dat wilt, in het Dymna Hotel voor wassen, water, internet etc. Er is een kleine supermarkt waar je o.a. brood kunt bestellen voor de volgende ochtend. Bij de supermarkt zijn schone toiletten en tegen vergoeding kun je douchen. Ook een klein restaurant hoort bij de supermarkt. Rond het haventje zijn nog een aantal restaurantjes. Er is een klein strandje en er gaat een pontje naar het vaste land. Er worden wel een aantal huizen rond de haven gebouwd. Wij hebben 2 wandelingen rond het eiland gemaakt van een kleine 2 uur ieder. Een wandeling naar de west kant en een wandeling naar de oost kant. Prachtige natuur en mooi uitzichten op het vaste land en de Peloponnesos. We zagen onderweg nog een schildpad en er liep een ezel ons tegemoet.  Op een middag kwam de Dulce aan met Tom en Ans. Het weerzien was vertrouwd en gezellig. We gaan samen de verdere trip maken door o.a. het Kanaal van Korinthe.

Op 11 juni naar het plaatsje Galaxidion (Glaxidhi) in de Golf van Krissaios. De 20 nm half gezeild. We gingen weg met een mooie W 4 tot 6 bf. Na Kaap Psaromita viel de wind geheel weg en zijn we verder op de motor gegaan. In het plaatsje een mooie nieuwe kade waar je op eigen anker kunt aanleggen. Je kunt als je dat wilt elektrisch en/of water nemen tegen ieder € 5,- p.d. Eens in de paar dagen komt de Port Police langs en moet je er naar toe komen om een stempel te halen. Deze kost rond de € 20,-. Het kleine plaatsje is erg leuk. Mooie huizen langs de kade en restaurantjes. Supermarkt, bakker en slager in het dorp. Wij hebben samen met Dulce een auto gehuurd om naar Delfi te gaan. Achter het kantoortje van de Port Police hangt een folder voor autohuur. De man gebeld, deze sprak vloeiend Engels en hij kwam de auto bij de boot brengen en halen.

Het orakel van Delfi

We zijn naar het historische Delfi gereden door een indrukwekkend landschap. In de valleien van de bergen grote kwekerijen van olijfgaarden. Delfi heeft een indrukwekkende ligging tegen de berg Parnassos. De oude Grieken beschouwde Delfi als het middelpunt van de aarde. De Omphalos steen –navel der wereld- gevonden in het schathuis der Atheners, herinnerd daar aan. Er hangt een onmiskenbare sfeer die moeilijk is te omschrijven. Vanaf de 12e eeuw v. C tot de 4e eeuw n. C hebben pelgrims de orakels (godsspraak) van Delfi in grote getale bezocht. Ze kwamen op de 7e dag van iedere maand om advies te vragen over grote en kleine kwesties. Het beroemdste orakel was de Sybylle, van wie de rots nu nog te zien is langs de kant van de heilige weg. Deze weg loopt kronkelend vanaf de ingang langs de overblijfselen, o.a. het schat huis van de Atheners, de Apollotempel, het theater naar het hoog gelegen Stadion. De tempelruïnes dateren van de 4e eeuw v. C evenals het theater met zijn 5000 zitplaatsen. In het Stadion zijn de startlijn en eindstreep nog zichtbaar. Er is een schitterend museum met tentoonstellingen van de vondsten uit de rijke bodem, waarvan het bronzenbeeld van de wagenmenner de meest opvallendst is. Het dateert uit 478 v. C. en is 1.80 m hoog. De gevleugelde sfinx van de Naxiers van 550 v. C vonden wij erg mooi. Een onvergetelijk bezoek aan deze oudheden.

Na de middag hebben we nog wat door de bergen gereden en het bergdorp Arahova bezocht. Dit ligt op 943 m hoogte is erg schilderachtig en door zijn gezonde klimaat schijnen de mensen daar erg oud te worden. Verder zijn we op de terug weg door Itea (aankomst plaats van Apollo) gereden om naar de supermarkt te gaan.

We gaan ons nu opmaken om richting het Kanaal van Korinthe te gaan, daar lezen jullie volgende keer meer over.