Hieronder kan het verslag gelezen worden:

Geplaatst op: 01-06-2009
Verslag 46 Lefkas Nidri mei 2009

We hebben jullie verlaten bij aankomst op Korfoe in Griekenland. We hebben nog vergeten te vertellen dat we daar de pedaalboot van Alex Mutsaars, Matthijs Houben en Mark de Vries tegen kwamen. Zij varen van Athene naar Nederland voor een goed doel. We lagen daar in de baai bij Kassiopi genaamd Ormos Galiates. Heerlijk rustig met een mooi strand waar we op uitkeken. We hebben daar een kleine wandeling naar boven gemaakt waar we een mooi gezicht hadden op de baai. Inmiddels moeten we wennen aan temperaturen tussen 25 en 30 gr. We hebben in de baai afscheid genomen van de Mermaid, zij hadden zin in een tripje naar Albanië.

Geschiedenis:

De Ionische eilanden die bij de west kust van Griekenland horen is een archipel van 11 eilanden. De zes grootste eilanden zijn Korfoe, Keffalonia, Ithaca, Zakynthos, Levkas en Paxos. De kleinste zijn Antipaxos, Erikousa, Othoni, Matraki, Meganisi en een aantal onbewoonde eilanden zuid van Zakynthos, de Strofades. Samen met Kithera, die apart ligt van de rest, t.w. tegenover de zuid Peloponesos, en samen met buurman Antikithera vormen de Eptanese. Het historische verleden van de Ionische eilanden gaat een millennium terug en is bij ons bekend als Homerus Odysseus. De eilanden hebben 4 eeuwen lang aan Venetië behoord tot Napoleon ze veroverde; in 1815 kwamen ze aan Engeland en in 1864 aan Griekenland. Ook heeft er nog een Turks bewind huis gehouden. Ithaca was de thuis plaats van Koning Odysseus en een aantal van zijn avonturen beleefde hij in de Ionische Zee, terwijl Korfoe is geïdentificeerd als Homerus eiland van de Phaiaken. Korfoe is bekend van een hoog ontwikkeld toeristen eiland. Het mooie eiland met zijn milde klimaat heeft veel interessante plaatsen, mooie stranden en ultra moderne hotels. Ook mooie vegetatie en veel water, olijfgaarden, druiven kwekerijen, pijnboombossen, fruitbomen en groenten tuinen. De hoofdstad Korfoe (in het Grieks Kerkira), is met zijn oude stads gedeelte in 2007 op de Unicef wereld erfgoedlijst gezet.

Op 16 mei zijn we naar Ormos Gouvion gegaan een baai bij Gouvia Marina. De 10 nm hebben we in 2 uur gedaan waarvan 1 uur op de genua gezeild met een wind O en 1 á 2 bf. We hebben alleen overnacht en de volgende morgen hebben we in de haven diesel en water getankt.

Op 17 mei naar Korfoe stad. De 4.7 nm geheel gemotord daar er geen wind was. We hebben in de oude haven naast de Pegasus aan de betonnen steiger gelegen. We wandelde door de stad toen we Tom en Ans van de Dulce op een terras troffen. Gezellig aangeschoven en bij gepraat. Zij lagen met hun boot in de Mandraki haven onderaan het Venetiaanse fort. We hebben in het restaurant bij de haven met elkaar heerlijk gegeten. Korfoestad heeft een mooi oud gedeelte. De Esplanada is het sociale middelpunt met allemaal leuke terrassen en restaurantjes. De arcades gebouwd onder Napoleon zijn een voorbeeld van het Parijse Reu de Rivoli. Aan de oost kant van de stad ligt het neoclassistische voormalige Koninklijke paleis dat nu het Museum of Asian Art herbergt. Wij hebben gelopen door het oude fort genaamd Fortezza Vecchia. Het herbergt thans een muziekschool. Vroeger herbergde het een romeinse kapel, britse barakken, de kerk van Ayios Gerorgios, een hospitaal, marine opslagplaatsen, gevangenis, kruit magazijn en een vuurtoren. Er was een expositie te zien van generaal von der Schulenburg die één van de beste strategen voor het Engelse leger is geweest. Bij de haven waar we lagen is er het nieuwe fort waar we op keken. Er is daar ’s morgens een groente en vismarkt. Om de Cruising Permit voor Griekenland te krijgen moesten we in Preveza zijn. De regels om de permit te krijgen zijn wat veranderd t.o. van verleden jaar. Je moet nu naar het belasting kantoor voor de Cuising Permit á € 29,50, met dit papier ga je naar de Port Police (control) voor een Private Pleasure Maritime Traffic Document (soort stempel kaart voor in en uitklaren in de Griekse havens) á € 15,-.

Op 19 mei naar de baai Ormos Valtou. Dulce ging ook mee, er verblijven in de baai wel eens flamingo’s en die wilde we wel zien. De 13 nm naar de baai half gemotord de wind NW 2 bf was niet optimaal om de hele trip te zeilen. De baai ligt in de delta monding van de rivier Thiamis. Langs een mooi strand zijn we achter in de baai voor anker gegaan. We hebben geen flamingo’s gezien, wel een aantal witte reigers, vogels, koeien en ’s morgens werden we na een zeer rustige nacht door een kudde geiten wakker gemaakt.

Op 20 mei van Ormos Valtou naar de baai van Lakka op het kleine eilandje Paxos. De 16.6 nm met een wind ZW 3 á 4 bf op een half uur na geheel gezeild. We zijn al eerder in de Ionische zee geweest en hebben de meeste eilanden bezocht. Dit kleine groene eiland onder Korfoe hebben we aan de zuidkant al eens bezocht. Je kunt er prachtige wandelingen maken. Voor vertier is Gaios de aangewezen plek. Het eilandje is ook bekend bij snorkelaars en duikers. De lokale bevolking claimt het verhaal dat de bemanning van Odysseus door de nimf Circe in varkens werden veranderd.

Op 21 mei naar Preveza op het vasteland van Griekenland. De 33 nm met een wind W 1 á 2 bf geheel op de motor. Bij de ingang van het kanaal naar Preveza was het opletten. De boeien goed volgen want de ingang is nogal verzand en er staat dikwijls een stroom die kan op lopen tot 3 kn. Aan de kade lag de Mermaid, na gedag gezegd te hebben zijn we in Preveza Marina gaan liggen. Deze onafgebouwde haven heeft geen faciliteiten. Alleen aan de eerste steiger is er water te krijgen. Deze steiger wordt ook wel de Zweedse steiger genoemd omdat er al jaren een Zweed ligt die voor de waterslang zorgt. Hij vraagt 1 euro voor het onderhoud van de slang, wat wij natuurlijk graag betalen als je volop water voor je boot kunt gebruiken. Afijn we zijn een aantal dagen gebleven, hebben het Traffic Dokument op gehaald, zijn naar de Wind (telefoon en internet) winkel geweest voor een sim internet kaartje en hebben een voorraad bier ingeslagen bij de Griekse supermarkt Dia een kwartiertje lopen vanaf de haven. Het sim internet kaartje werkt goed alleen gaat het via gprs en is soms erg langzaam. De kosten van het kaartje vielen mee voor 2 dagen activeren € 5,- en voor 7 dagen € 15,-. Je kunt er geld op zetten en zelf de dagen activeren die je wilt. Is je geld op dan kun je in iedere kiosk een kraskaart kopen en het nr op de kaart sms’en om weer geld op je sim kaart te zetten. Tom en Ans kwamen uit Gaios bij ons liggen en we zijn met elkaar uit eten geweest. Zij gingen verder het meer van Amvrakikos op. Preveza heeft een mooie promenade en leuke winkelstraat en veel restaurantjes. In de aanloop tot Preveza begon er een veldslag, Battle of Actium, die het einde van het Romeinse rijk aankondigde.

Op 25 mei naar Lefkas stad. De 8 nm met een wind ZW 3bf gezeild op de Genua. De zee was nog al hobbelig. In de zanderige kom voor de brug een 15 minuten liggen dobberen, de brug gaat ieder heel uur open. Bij de ingang van het kanaal ligt het middeleeuws fort uit het jaar 1300, Santa Maura, met een kleine kapel in de muren. Dit fort werd later door Turken en Venetianen gebruikt. Levkas is gescheiden van het vaste land zoor een kanaal dat door een zoutwinning gebied loopt. Het mooie bergachtige eiland wordt veel door toeristen bezocht. Het dankt zijn naam aan de witte kliffen die in het ZW liggen genaamd Leukatas. De hoofdstad Lefkas heeft nogal te lijden gehad onder de aardbeving van 1953. Er is een nieuwe marina, die nogal aan de prijs is voor Griekse begrippen. Voor onze boot 41,- euro per dag. Aan de kade moet je een vrije plek vinden want een groot gedeelte wordt door vissers en charter boten ingenomen. Wij hebben alleen een nacht geankerd tussen de nieuwe marina en de kade. De Dulce was terug gekomen van het Amvrakikos meer en lag in de marina met schroefas problemen en moest ter reparatie het water uit. De reparatie was vlot verlopen.

Op 26 mei naar de Vlikho baai. De 8 mile hebben we met een tussen stop bij de zoute panne gemaakt. We hebben boodschappen gedaan en geluncht. Een gedeelte op de genua kunnen zeilen. We kwamen onderweg een bekende uit Malta tegen. Nog een praatje kunnen maken met Vitali, Marina en de kinderen. Zij waren in één keer van Malta met hun Viajero, een stalen boot, naar de Ionische eilanden gezeild. We wilden naar Tranquil Bay, deze was aardig vol met ankeraars en zijn een stukje verder naar de rustige Vlikho baai gegaan. Fred en Gerda nodigde ons uit voor een bbq aan boord bij hen. Een gezellige avond met lekker eten. De volgende dag toch naar Tranquil Bay, er waren minder boten voor anker en met de bijboot ben je zo in het gezellige toeristen plaatsje Nidri. Hier een drukte van toeristen, veel winkeltjes en restaurantjes. We zijn naar de slager geweest en hebben wat verse groenten gehaald. Van uit het plaatsje kun je naar een 3 kilometer verderop gelegen waterval wandelen. We hebben een aantal klusjes aan de bijboot gedaan en zijn ook met de bus naar Lefkas stad gegaan. We hadden wat nodig voor de kaartplotter uit de watersportwinkel dat alleen daar te krijgen was.

We hadden in de baai nog een leuke ontmoeting met de zeilvrienden uit Canada. Rick en Bonnie Salsman met hun Aisling I, een Slocum 43, kwamen uit Paxos aan. Na Trapani verleden jaar zijn ze naar Tunesië gegaan. We hebben bij hen aan boord een leuke hernieuwde kennismaking gehad onder een borrel met lekkere hapjes. Zij gaan ook richting Turkije en we zullen hen onderweg hopelijk nog eens ontmoeten. Mermaid die ook in de baai lag zijn weer verder getrokken. Nadat Gerard en Josje bij ons koffie gedronken hadden zijn zij vertrokken naar Ithaka, we zullen hen zeker nog eens zien. Wij gaan nog een keer naar Lefkas stad met de boot om het bestelde onderdeel op te halen. Dan zakken we verder naar het zuiden af. Daarover een volgende keer meer.

Foto's bij dit verslag:
Bekijk alle 28 foto's

Terug