Geplaatst op: 16-05-2009
Verslag 45 Griekenland Kassiopi op Korfoe mei 2009

Na een kleine week in Syracuse voor anker te hebben gelegen zijn we verder getrokken. In Syracuse lagen we met veel bekenden uit Malta en op de ankerplaats was het reuze gezellig. In Syracuse veel bekende plekjes bekeken lekker Italiaanse snacks op een terrasje gegeten en natuurlijk naar de shops geweest. Inkopen doen kun je er prima en vooral de markt is leuk. We kwamen Craig en Katherine tegen, zij lagen met ons aan de kade verleden jaar. Hun Amel, de Sangaris, ligt op de werf voor onderhoud en zij hebben een appartement gehuurd in het oude deel van Syracuse. We werden uitgenodigd voor de borrel en waren verrukt van het authentieke appartement in de via Sarpi. Het straatje bereikten we door mooie straatjes en via een plein piazza Graziella. Zij gaan naar de Adriatische Zee om de eilanden van KroatiŽ te bezoeken.

Op 5 mei zijn we samen met Mermaid, Pegasus en de Zeebeer voor een nacht trip naar Roccella Ionica gegaan, aankomst 6.30uur 6 mei. De ruim 90 nm hebben we in 19 uur afgelegd waar we 6 uur van hebben kunnen zeilen. De wind volgens de navtex zou NW 5 bf zijn een prima zeilwind voor de kant die wij op moesten. Echter buiten de baai was het zuid oost 3 en hier konden we ook prima op zeilen. Toen we het vaste land van ItaliŽ naderden werd de verwachte NW wind echter geen 5 bf maar 2. Ďs Nachts viel de wind weg en werd het motoren. Bij een beetje wind probeerde we toch weer te zeilen. Toen de snelheid naar 2 kn ging hebben we het opgegeven en verder op de motor gevaren. De Zeebeer besloot door te varen naar Crotonne, we zullen hen misschien nog ergens tegen komen in Griekenland. Bij aankomst moesten we erg uitkijken bij het binnen varen want de ingang in nogal verzand. We moesten langs het linker havenhoofd naar binnen en hadden met onze diepgang van 1.50 m nog ruim water onder de kiel.

De haven die bij het toeristen plaatsje Roccella Ionica hoort ligt erg rustig en er liggen nogal wat vissers bootjes. De haven is nooit afgebouwd er is water op de steiger maar geen elektrisch. Je kunt er 5 dagen gratis liggen. Langs de hoofdweg ligt de grote supermarkt Conad waar je van alles kunt krijgen. Langs het mooie strand ligt een wandel promenade met in bloei staande struiken erg leuk om te zien. Het stadje zelf is niet erg aantrekkelijk, wel de wandeling naar de 15e eeuwse kasteel ruÔne met kerk. De wachttoren die er nabij staat is net als de ruÔne niet te bezichtigen. De kerk en het kasteel is men aan het restaureren. Het uitzicht over de zee en CalabriŽ was fantastisch.

Wij waren verrast door het mooie achterland. CalabriŽ behoort misschien wel tot een het hoofdstuk voor gevorderden. Het had een vakantie paradijs kunnen worden maar is het niet. De teen van ItaliŽ of de bergen tussen de zeeŽn, zoals de regio vaak wordt genoemd, is ruig en puur. Er zijn maar weinig gebieden in Zuid-Europa zo ongerept gebleven als CalabriŽ. Zo leeft er in Pentedattilo een aantal Byzantijnse gebruiken nog steeds voort en wonen de afstammelingen van Albanese vluchtelingen uit de 15e eeuw rond San Giorgio Albanese nog steeds bij elkaar. De ruige reputatie van CalabriŽ betreft het banditisme. Maffiapraktijken hebben het leven voor de Calabrezen niet altijd makkelijk gemaakt, maar de toerist heeft niets te vrezen. Veel inwoners zijn geŽmigreerd en het gebied is dan ook dun bevolkt. Bekend in de streek in de Cederboom. Voor ons meestal niet meer dan de vrolijke sukade in de cake. Voor de joden is het heilig. Maar wie kan ons vertellen hoe de cederappel ruim 2000 jaar geleden wortel schoot op de kust van CalibriŽ? Dit bijzondere stukje ItaliŽ is de bron van een geestelijk en feestelijk genoegen. EtrÚg, peri etz adar (cederappel, vrucht van de allermooiste boom). Ieder jaar komen rabbijnen van heinde en verre naar de RiviŤra van de cederboom om de bijzonder citrusvrucht te oogsten. Je kunt gaan kijken en ook proeven tussen de plaatsen Scalea en Diamante. Ook de Calabrese banketbakkers weten wel raad met de vrucht.

Op 9 mei zijn we vertrokken naar Crotonne, vertrek 6.00uur aangekomen 17.30uur 62.5 nm gevaren. De weersvoorspelling voor de aankomende week was nihil wind. Om weer een stukje verder te gaan moet er dus gevaren worden op de motor. De trip langs de kust was erg warm, zo 26 graden in de kuip. Onder weg de mooie kust bewonderd en we hadden een aantal keren spelende dolfijnen om de boot. Altijd weer leuk om naar te kijken. Ook kregen we een vink op de huik zitten die een hele tijd met ons mee liftte. Bij Capo Collonna kregen we even wind en hebben we toch nog 1 uur gezeild. Tussen 2 gasboortorens door naderde we Crotonne. Wij zijn in de commerciŽle haven voor anker gegaan. De volgende dag wilden we verder maar er was erge mist op zee. We zijn met Gerda en Josje gaan wandelen door het oude gedeelte van Crotonne. Langs de oude stadswallen liepen we naar het oude gedeelte. Er was een motor club aanwezig die een show hadden. Prachtige opgepoetste brommers en motoren. De stad zelf was Italiaans authentiek. Soms mooie oude huizen maar ook kleine vervallen steegjes. De mensen zijn aardig een ieder groet ons vriendelijk. Vanaf de promenade zagen we, Kiara, Mermaid en Pegasus, wazig liggen. We gaan niet gelijk de Golfo di Taranto oversteken maar gaan nog een plaatsje in de golf bezoeken t.w. Ciro Marina.

We zijn op 11 mei naar Ciro Marina gevaren dit ligt in de Golfo di Taranto. De wind zeer gunstig om de gennaker, ons dunne voorzeil, op te hijsen. Met een ZO 2 bf hebben we de 15 nm bijna geheel gezeild, we hebben er 5 uur over gedaan. Het vissers plaatsje is niet erg geschikt voor zeilboten. Wel zijn ze de marina aan het opknappen, op de kopse kant van de stenen kade was er nog plek voor ons en konden we genoeglijk naast elkaar afmeren. Het stadje heeft niet veel te bieden, lange straten met wat winkels. Naast de haven mooie stranden. Wel kwamen er diverse mensen een praatje bij ons maken. Ook kwam er een visser een fles wijn brengen en de volgende ochtend een emmertje verse makrelen. We hebben onze rookoven voor de dag gehaald en ís avonds gezellig met zijn allen op de kade gegeten. Gerda verwende ons door patat te bakken, Josje maakte een lekkere salade, samen met de makreel was het smullen.

Op 14 mei op 6 uur vertrokken naar Santa Maria di Leuca. Aankomst 16.15uur en we hadden 59.8 nm afgelegd. De trip heerlijk gezeild met een ZO wind 3 a 4 bf. In het begin toen we de Golfo di Taranto overstaken was de zee soms hobbelig, later werd het redelijk. In de haven stond erge swell bij de pontoons van de marina. Dat zagen we doordat de boten heen en weer zwiepten en sommigen zowat met de masten tegen elkaar kwamen. Aan de kant, van naar we dachten een vrije steiger, was er geen swell en daar lagen we prima. We werden echter weggestuurd door de Guardia Costiťre, deze zei dat we naar de haven moesten en dat vonden we niks. We besloten wat te rusten en te eten en een nachttrip naar Griekenland te maken. De wind was daar, net als de hele dag al, uitermate geschikt voor. Helaas hebben we niet de trappen van Mussolini kunnen bekijken en de mooie oude villaís die er in het plaatsje staan.

We zijn rond 18.00uur weer vertrokken om de Straat van Otranto over te steken voor de 72 nm naar de baai Ormos Galiates bij Kassiopi op Korfoe. We zijn daar om 08.30uur uur op 15 mei aangekomen en hebben op 2 uur na de hele trip heerlijk gezeild met een wind ZZO 3 bf. De wind was niet geschikt om het eiland Othoni aan te doen, omdat we dachten dat de swell de haven in zou staan. Wat we verder beleven lezen jullie in het volgende verslag.