Geplaatst op: 05-07-2006
Zeilen in Turkije

dd 29-04-2006

Met zussen Andrea en Nancy en hun mannen Hans en Kees, zijn we een weekje flottielje wezen zeilen in Turkije. De route ging van Marmaris naar Fethiye v.v. De meeste boten waren nieuwe Bavaria's tussen 32 en 36', wij hadden echter een boot voor 8 personen een Jeanneau Sun Odyssey 43' met de bijzonder naam Under My Skin.

In eerste instantie zou de reis naar GŲcek gaan, daar deze plaats geheel opgebroken was voor renovatie en verbouwingen werd de koers gewijzigd. Ook werden daardoor de 2 flottieljes samengevoegd en vaarden we met 2 moeder schepen, de Meltem van Martin en Adrienne en de Twister met Paul en Veronique. In totaal voeren we met 8 boten met 40 mensen. Een heel gezellige ploeg met een paar leuke kinderen die samen met de kinderen van Hans en Andrea, Terence en Bobby, deze week opgetrokken zijn. Het weer zat ook mee, gemiddeld zo tussen 22 en 25 gr, en meestal een wind SW 3bf dus iedere dag lekker gezeild. Wel moest er soms rekening gehouden worden met valwinden. Langs kapen en doorgangen kon de wind dan zomaar oplopen naar 20/25 knopen.

Een korte samenvatting van de route volgt hieronder.

Zaterdag 29 april:

De vliegreis van Amsterdam naar Dalaman ging voorspoedig, geen vertraging. Op het vliegveld door de Sunrise organisatie opgevangen. Met de bus moesten we nog 1 Ĺ uur reizen voor we om 18.30uur in Marmaris aankwamen. Door Martin naar onze boot gebracht. De tassen op geruimd, boodschappen gedaan en in Marmaris gaan eten.

Zondag 30 april:

Om 9uur kwam er iemand van Suncharter uitleg geven hoe het e.a. op onze boot werkte. Om 11uur briefing in restaurant Caria. Daarna nog even Marmaris in. Langs de boulevard een aantal cafeetjes met Hollandse namen zoals Piet Paulusma. We werden dan ook herhaaldelijk gefeliciteerd met de koningin en konden ook een oranje bitter krijgen.

Vandaag een korte route van Marmaris naar Ciftlick 12nm. Het eerste stuk op zeil, later met tegenwind en aardige golven op de motor. De ingang van de baai lag achter een rots verborgen. De rots kon langs 2 kanten bevaren worden. In de baai aan een mooring gelegen met de spiegel naar de steiger. De bijboot werd in het water gelaten en de jongens gingen spelen varen in de baai. Het uitzicht was op een hotel en vakantiedorp. Enkele restaurantjes en een klein winkeltje lagen dichtbij onze steiger. Met Andrea en Nancy zijn we een stuk de vallei in gelopen op zoek naar het huis van Memeth waar we een aantal jaren geleden hadden gegeten. Memeth was gestopt met zijn restaurantje, het huis stond er wel maar was erg vervallen en van zijn tuin met de mooie bloemen was niet veel meer over. ís Avonds met zijn allen gegeten, selfservice en vlees/vis van de bbq.

Maandag 1 mei:

Vandaag een lange tocht van Ciftlik naar Tombay. We hebben 48nm gevaren. Iets te ver we hadden de doorgang gemist en zijn om een eiland heen gevaren. We zijn om 9.40uur vertrokken en om 16.45uur aangekomen.

De tocht was wat de wind betreft niet zo goed W 1bf. Tot de baai van Fethiye op de motor en de baai in een poosje kunnen zeilen. Wel lekker kunnen zonnen. Onder weg een onderzeeŽr van de Turkse marine gezien. In de baai van Fetiye werden er dolfijnen gezien een aantal maakten capriolen en werden door Hans en Jaap goed gezien. Wij zagen maar een rugvinnetje. Tombay was een beetje moeilijk te vinden i.v.m. het rondvaren van het eiland moest er op nieuw gerekend worden. Ook lag de aanlegsteiger achter een schiereilandje verborgen. We hebben ook daar aan mooringen gelegen. Een heel mooie baai met aan de zijkanten graven in de rotswand waar naar toe gewandeld kon worden. Niemand had daar echter de puf voor na een lange dag en de warmte in de baai. Kees, Hans en Terence hebben zich laten verwennen door zich te laten scheren bij de barbier. Deze had zijn tent naast het restaurant opgesteld, erg authentiek om te zien. De jongens zijn met de bijboot naar de rotsingangen wezen kijken en enkele hebben een korte wandeling gemaakt om van het uitzicht over de baai te genieten. Bij het enige restaurant gegeten.

Dinsdag 2 mei:

Vandaag een korte afstand van Tombay naar Fethiye 11nm. Wij hebben er echter 28nm over gedaan. Na het ontbijt in het restaurant om 10.50uur vertrokken, aankomst Fetiye 16.40uur. Wind SW 3/4bf. Bij het vertrek hoopten we nogmaals de dolfijnen te zien, helaas niets gezien. We hebben deze dag heerlijk gezeild, een paar maal door de baai gekruist voordat we de ingang van Fethiye binnen gingen. Deze ingang alleen op de genua gedaan. We hebben in de nieuwe marina gelegen, elektrisch, water en heerlijke douchen waren daar aanwezig.

Een aantal flottielje zeilers en Kees zijn met zijn allen naar de hammam geweest. Kees zijn spieren werden daar lekker los gemasseerd. De vrouwen gingen naar de grote supermarkt bij de haven om de voorraad eten weer aan te vullen. ís Avonds naar Fethiye gewandeld, een leuke stad met veel winkeltjes. Bij het restaurant Megri met zijn allen gegeten. Hier een uitgebreide menukaart met heerlijk eten. Je kon van de voor- en hoofdgerechten een voorbeeld uit de vitrine uitzoeken. Iedereen ging dan ook voldaan weer naar de boot.

Woensdag 3 mei:

Vandaag weer een korte tocht van Fethiye naar Kapi Creek 11nm. Wind SW 3/4bf. Vertrokken om 11.25, aangekomen 16.20uur. Wij hebben 22.7nm afgelegd. Enkele malen de baai gekruist en het binnenmeer richting Kapi Creek gedaan. Dit ging niet erg hard 2kn, het laatste stukje op de motor. Kapi Creek is een smalle inham met achterin een steigertje met 1 restaurantje op de rotsen. Langs het water wat tafels waar we ís avonds gegeten hebben. In de ďmarketĒ kon alleen wat blikjes drinken gekocht worden. Wel kon er een mooie wandeling gemaakt worden naar een dorpje met een aantal boerderijen waar men eigen gebreide sokken, sjaals e.d. kon kopen. Helaas lieten de bewoners bij aankomst zich niet zien. Echter de wandeling er naar toe was erg mooi, met uitzicht op de baai en de Middellandse zee. De zonsondergang op de Middellandse zee schijnt spectaculair te zijn, wij bewaren deze nog voor een andere keer.

Donderdag 4 mei:

Van Kapi Creek naar Asikoya 23nm. Vertrokken om 11.00, aangekomen 16.15uur. Wind SW 2/3 later 4bf. De baai van Fetiye uit op de motor tot Peksimet eiland (lijkt op een hamburger in zee). Daarna de zeilen gehesen. Het ging niet erg hard met 2kn, we dreven dan ook door de golfslag langzaam richting land. We zijn dan op een geven moment met het grootzeil nog op richting zee gevaren om daar wat meer wind te vangen. Dit lukte en we hebben de verdere tocht geheel kunnen zeilen tot de ingang van de baai. Deze baai was nieuw in het programma van Sunrise. De windrichting maakt uit of er naar toegegaan wordt. Je ligt er met lange lijnen vanaf de spiegel naar de kant. Je wordt opgevangen door de mensen daar die je mooringlijn aangeven en je achterlijn naar de kant brengen en ook ís avonds als watertaxi dienst doen. Je kunt ook met je bijboot naar de kant als je dat wilt. De jongens deden dit met Jaap samen. Langs de rotsen liepen geiten met belletjes om. Zij zijn die gaan voeren met oud brood. Ook werd er nog een poosje gezwommen in het 18gr koude water. Nadat we aan land waren gegaan een kleine wandeling gemaakt. Mooi uitzicht over de baai. ís Avonds in het restaurant werden er heerlijke dingen gereserveerd uit de oven (een soort stenen iglo waar het vuur in brandde) ís Morgens werd het vers gebakken brood bij de boot afgeleverd.

Vrijdag 5 mei:

Van Asikoya naar Marmaris 30nm. Wind SW 3/4 later 5bf. Vertrokken 10.40, aankomst 16.00uur. Op de motor de baai uit en bij de kaap de zeilen gehesen. We hebben heerlijk gezeild met snelheden tussen de 7 en 8kn. Hoe dichter we bij de ingang van de baai kwamen waar Marmaris aan ligt, hoe harder het ging waaien 20/24kn. Toch maar 1 reef in het grootzeil gedaan en 2 slagen de genua ingerold. Ondanks dat gingen we toch nog met vaart van 8.97kn. De jongens keken met spanning op de apparatuur of de 9kn niet gehaald kon worden, op zeil ging dit net niet wel op de motor. Er werden dan ook enkele fotoís gemaakt als bewijsmateriaal. Onderweg de kust bewonderd, door de ingang (i.v.m. valwinden) en naar Port Marmaris op de motor gegaan Na aankomst wat gedronken en gegeten in de kuip en de tassen weer gepakt. Als afsluiting van de vakantie met de hele groep ís avonds gegeten bij restaurant Caria. Vroeg naar bed om enkel uren te slapen want we werden ís nacht al om 3 uur opgehaald. We vlogen n.l. zaterdag om 7.10uur naar Amsterdam.

Samengevat:

Langs de Turkse kust zeilen is prachtig. De baaien zijn allemaal even mooi. Je ligt er met je boot erg beschut en lekker warm uit de wind. Wij hebben in de baaien gratis gelegen, wel in Fetiye havengeld betaald dit was voor onze boot 35 Euro inclusief water, elektrisch en douchen. In de baaien zijn geen winkels, wel is er altijd vers brood te krijgen bij de restaurants (ís avonds bestellen). De restaurantjes in de baaien zijn erg eenvoudig met meestal veel voorgerechten en brood, als hoofdgerecht weinig keus. Meestal kun je kiezen uit 2 of 3 menuís bestaande uit vis of vlees en haast altijd gegrild, met rijst of enkele patatjes. Wij hebben altijd heerlijk gegeten. De Turkse mensen zijn vriendelijk en doen erg hun best om je een maaltijd voor te zetten. Bij de restaurantjes in de baaien was het sanitair dubieus en de douche faciliteiten nihil. Gelukkig heb je aanboord daar genoeg gelegenheid voor met warm en koud stromend water en een buitendouche. In de grote havens is het sanitair uitstekend zoals ook de restaurants met uitgebreide menuís. Turkse koffie vinden wij niet lekker, we hebben echter niets gemist want we hadden dat zelf mee genomen.