Hieronder kan het verslag gelezen worden:

Geplaatst op: 19-10-2008
Verslag 36 Malta, Msida Creek Marina (2)

We zijn alweer 9 dagen in Malta. We hebben in de haven op 2 verschillende plekken gelegen. Het is in deze haven levendig. Overal zijn er wel mensen aan boord. Ook gaan er nog regelmatig boten de zee op om te zeilen of te vissen. De Maltees is erg behoudend vinden wij. Ze komen niet eerst bij je langs om een ongenoegen met je te bepraten, zoals wij in Nederland doen als iets je niet bevalt. Als je te dicht bij hun boot in de buurt ligt gaan ze gelijk naar het haven kantoor om hun misnoegen te uiten. Ook komen ze wat het varen betreft onzeker op ons over, ze zijn bang bij het manoeuvreren schade te maken en vragen dus om veel ruimte. Wij hopen onze mening nog wat bij te stellen als we hier langer zijn.

Er is ons verteld dat de Maltees in het dagelijkse leven nogal wantrouwend over komt. Dit is een overblijfsel uit het verleden toen de bevolking nogal onder druk heeft gestaan door verschillende naties. Zo zie je aan het einde van de maand als het loon, uitkering of iets anders is gestort op de bank, rijen mensen al hun geld gelijk opnemen. Zij vertrouwen de banken niet. Ondanks de wantrouwende Maltees staan wij op het punt Malta te ontdekken met zijn uitgebreide culturele erfgoed. Vele volken en culturen lieten op de eilanden in het hart van de Middellandse zee hun sporen na.

De eilanden groep bestaat uit 3 eilanden Malta, Gozo en er tussen ligt het kleine eiland Comino. Dit kleine eiland is bekend om zijn mooie baai de Blue Lagoon waar ook een film is opgenomen met de zelfde titel.

Geschiedenis van Malta in jaartallen:

5200 v. C.

Eerste bewoners op het eiland

4000-2500 v. C.

Tijdperk der tempelbouwers, die nog geen metalen werktuigen kenden.

2000-1000 v. C.

Bronzen Tijdperk, waarin ‘de raadselachtige spoorbanen’ tot stand kwamen. Koper en brons waren als materiaal bekend.

1000-218 v. C.

Fenicische heerschappij, vanaf 800 v. C. werden de eilanden vanuit Carthago geregeerd.

218 v. C.- 397 n. C.

Romeinse overheersing. Na het verblijf van de apostel Paulus in het jaar 59 ontstond de eerste christelijke geloofsgemeenschap.

397-870

Byzantijnse overheersing.

870-1070

Arabische overheersing.

1070-1530

Eerst veroverden de Noormannen Malta vanuit Sicilië. In 1194 kwamen de eilanden in handen van het keizersgeslacht Hohenstaufen, in 1282 nam de Spaanse koning van Aragón het bewind over.

1530-1798

Heerschappij van de ridders. Keizer Karel V, de eerste Habsburger op de Spaanse troon, schonk de eilanden aan de Johannieterorde, die door de Turken van Rhodos waren verdreven. In 1565 doorstonden zij een Turks beleg van vier maanden. In 1798 capituleerden de ridders voor de troepen van Napoleon.

1800-1964

Het Britse tijdperk. Vanwege Napoleons vijandige houding ten opzichte van de kerk riepen de Maltezers de Britten te hulp. Deze maakten in 1814 de eilanden tot hun kroonkolonie. Malta werd één van de belangrijkste vloothavens in de Middellandse Zee. De eerst weerstand tegen de Britten stak in 1919 de kop op. In de Tweede Wereldoorlog werd het eiland twee jaar lang bijna dagelijks door de Italiaanse en Duitse vliegtuigen gebombardeerd.

Sinds 1964

Op 21 september 1964 werd Malta onafhankelijk, maar het bleef lid van het Gemenebest en erkende de Engelse koningin als staathoofd. Na de verkiezing van de socialist Dom Mintoff bewoog Malta zich buiten de machtsblokken en in 1974 riep het de republiek uit. In 1979 moesten alle Britse troepen het eiland verlaten. In 1987 werden de verkiezingen voor het eerst gewonnen door de conservatieve Nationale Partij, in 1996 kwamen de socialisten onder aanvoering van Alfred Sant weer aan de macht.

Op 1 mei 2004 is de toetreding van de EU een feit. Op 1 januari 2008 voert men de Euro in.

Gozo en Malta hebben samen 380.000 inwoners, de hoogste bevolkingsdichtheid van Europa.

Men heeft hier een eigen taal. Het Maltees bestaat uit woorden uit het Arabisch, Italiaans en Engels. De taal behoort tot de Noord Afrikaanse dialect groep van het Arabisch. Iedereen spreekt wel Engels omdat dat voor kort de voertaal was. Nadat de Engelse vertrokken waren wilden men graag weer een eigen identiteit in de taal. Sommige mensen kunnen het Maltees wel praten maar niet schrijven. Tegenwoordig is er scholing naar Brits voorbeeld, voor ons fijn om in het Engels te kunnen praten met een ieder.

Toch is het vreemd om bij het verkennen van onze omgeving zowel Arabische als Engelse namen van de plaatsen te zien. Wij liggen in de haven van Msida (uitspraak emsida). De wijk erachter heet Ta`Xbiex (uitspraak tasbies). Als we de promenade aflopen komen we in Sliema, verderop liggen St. Julian’s en St. Andrew’s. Op een landtong ligt een gebied met de naam Paceville. Dan nog in de omgeving de plaatsjes Gzira, San Gwan en Swieqi. Tegen over de Msida haven ligt Valletta de hoofdstad met 9000 inwoners. Daarnaast op landtongen de plaatsjes Isla (Senglea), Birgu (Vittoriosa) en Bromla (Cospicua). Ze rijden nog links en de meeste wegen zijn één richting verkeer.

Wij hadden geen idee dat het eiland betrekkelijk klein is en dat de plaatsjes allemaal in elkaar overlopen zodat het één grote stad lijkt. De grote van Malta is 27 km lang en 14 km breed. 40 minuten in de bus en je hebt alle stopplaatsen gehad. Het bus vervoer op het eiland is erg goed. De authentieke oude bussen zijn van Leyland en Bedford. Ze rijden frequent en kosten zeer weinig. Een ritje naar Valletta kost 0.47 Eurocent.

Wij gaan als we onze vaste plaats in de haven hebben iedere keer wat bekijken op dit historische eiland. Voorlopig genieten we in de kuip nog steeds van het mooie weer, met rond de 25 graden is dat zeer aangenaam. Aankomende week wordt er af en toe wat regen verwacht.

Af en toe nemen Fred en Gerda ons mee in de auto. We zijn naar de Grand Harbour gegaan waar we de boten van de Rolex Middle Sea Race konden bekijken en we zijn naar de Lidl te gaan. Na de start van de race op 18 oktober, bij onze haven te volgen, zijn we naar St. Julians Bay gereden waar we de boten op zee konden zien varen. De route gaat rond Sicilië en het eiland Stromboli, een 600 mile. Deze 40e editie van de race is de laatste die start en finisht bij de Royal Yacht Club op Malta. Wij vonden het leuk om de Nederlandse deelnemer uit Sneek te zien met de zeilboot Bombardino, een Beneteau First 45.

Ook deed de 1e winnaar uit 1968 mee. Deze van origine Nederlandse ketch staat bekend als de eerste 70 voet maxi, de Stormvogel. De eerste eigenaar van deze zeilboot was Cornelius Bruynzeel die de boot liet bouwen bij zijn bedrijf Lamtico te Stellenbosch in Africa. Sinds 1983 is de eigenaar Ermano Traverso en vaart de boot onder Engelse vlag. De thuishaven is Londen de boot vaart echter over de hele wereld races en regatta’s. Het was voor ons een hele belevenis om de start van de race mee te maken.

Foto's bij dit verslag:
Bekijk alle 17 foto's

Terug