Hieronder kan het verslag gelezen worden:

Geplaatst op: 15-10-2008
Verslag 35 Malta, Msida Creek Marina

Wij hebben jullie verlaten in Syracuse. We zijn daar 11 dagen gebleven en hebben het daar erg leuk gehad. We lagen aan de kade met de Sangaris, een Amel 46 zeilboot, van Craig en Katherine Briggs uit Florida en met het Engelse 22 meter lange motor jacht Souris Rose van David en Jill Kempthorne Ley. Af en toe kwamen er boten die voor anker lagen naar de kade om de proviand en het water bij te vullen. Met onze Amerikaanse en Engelse buren hadden we leuke kontakten. We gingen naar de markt en de plaatselijke winkels, dronken en aten soms bij elkaar aan boord. David kan heel goed koken en we hebben dan ook een recept gekregen voor het koken van pulpo (inktvis) een zeer smakelijke maaltijd.

De wandelingen door Syracuse wisselenden we af met de boot gedeeltelijk schoon te maken voor de winter en boodschappen doen. We wisten toen nog niet dat er in Malta alles te krijgen is op boodschappen gebied. We zijn in de dagen die we aan de kade lagen drie keer voor anker gegaan. Dit was om dat er een groot cruise schip kwam die aan de kade moest. Ook moesten we een keer verkassen omdat er werkzaamheden gepland moesten worden. De derde keer moesten we definitief voor anker, de kade kun je voorlopig niet meer gebruiken deze winter i.v.m. werkzaamheden.

We hebben een ruime tijd in SiciliŽ doorgebracht. We vonden het er geweldig. Aardige mensen, mooi eiland, veel cultuur, leuke havens. Voor een ieder die er ooit heen wil volgt hier onder een toeristische beschrijving.

SiciliŽ (Italiaans: Sicilia) is een Italiaans eiland in de Middellandse Zee en wordt van het Italiaanse vasteland (CalabriŽ) gescheiden door de maar drie kilometer brede Straat van Messina (Stretto di Messina). Het eiland vormt samen met de Eolische of Liparische Eilanden, de Egadische eilandengroep en nog wat andere eilanden. De gelijknamige ďregioneĒ (gewest), heeft een oppervlakte van 25.708 km2 (Nederland: 40.844 km2), en is daarmee het grootste eiland in de Middellandse Zee en ongeveer net zo groot als BelgiŽ. Tevens is het de grootste ďregioneĒ van ItaliŽ.

Ten noorden van het eiland ligt de Tyrrheense Zee, ten oosten de Ionische Zee en ten zuiden en westen de Middellandse Zee. TunesiŽ (Cap Bon) ligt op maar 150 kilometer ten zuiden van SiciliŽ. SiciliŽ ligt op dezelfde hoogte als Zuid-Griekenland, Noord-TunesiŽ en Zuid-Spanje.

Het eiland vormt zowel geologisch als fysisch-geografisch een voortzetting van het Apennijnse Schiereiland en is geologisch gezien dan ook eigenlijk geen eiland.

SiciliŽ kan landschappelijk in vijf eenheden onderscheiden worden:

De kust van SiciliŽ is 1030 kilometer lang en alleen aan de brede zuidelijke klifkusten komen lange zandstranden voor. De Tyrheense en Ionische kust in het oosten zijn smal en grotendeels steil. Tussen de bergen en rotsen, die tot in de zee lopen, komen vele baaien voor. Oost-SiciliŽ wordt gedomineerd door de imposante vulkaan Etna en het omliggende Etna-massief. De Etna is de grootste actieve vulkaan van Europa en een van de grootste van de wereld. De vulkaan heeft een hoogte van 3340 meter en is daarmee het hoogste punt van SiciliŽ. De vulkanische bodem rond de Etna is uiteraard zeer vruchtbaar. Het 590 km2 grote Etna-massief is een nationaal park. Van de Etna zijn minstens 80 uitbarstingen bekend en de laatste levensbedreigende activiteiten van de vulkaan dateren van juli 2001.

Ook aardbevingen en aardverschuivingen hebben al de nodige schade aangericht in de loop der eeuwen. In 1908 werd bijvoorbeeld geheel Messina verwoest en in 1968 vielen er 600 doden en werden 150.000 mensen dakloos. Door de vulkanische activiteiten kent SiciliŽ ook veel modder- en warmwaterbronnen (fumarole). Het binnenland van SiciliŽ is heuvelachtig met op veel plaatsen merkwaardige steenmassaís waar zelfs steden en dorpen op gebouwd zijn. De bodem bestaat uit vruchtbare klei. Verder liggen in het binnenland verspreid nog enkele bergketens die echter niet boven de 1000 meter uitkomen.

In het zuidoosten ligt het droge en uit kalksteen bestaande Ragusa-plateau. Het plateau wordt doorsneden door groene, vruchtbare rivierdalen zoals de Cava Grande en de Valle díAnapo. De Cyclische of Siciliaanse Apennijnen is een oost-west lopend ketengebergte op Noord-SiciliŽ, en bestaat uit de Monti Peloritani, Le Madonie (hoogste punt: Pizza Carbonara, 1979 meter) en de Monti Nebrodi (hoogste punt: 1847 meter). Op deze uit zand- en kalksteen bestaande bergketens komen vele soorten bloemen en planten voor. Ze behoren evenals het Balkangebergte, de PyreneeŽn en de Alpen tot de alpiene bergketens die zich in het Tertiair gevormd hebben, tussen 2 en 70 miljoen jaar geleden. De rivieren, waaronder de Torto, de Simeto en de Salso, liggen in de zomer veelal droog. In de winter daarentegen kunnen ze bij hoge waterstanden ernstige overstromingen veroorzaken. Het bekendste natuurlijke meer is het Meer van Pergusa dat in de zomer ook droogvalt.

Het eiland Lampedusa is het zuidelijkste puntje van ItaliŽ en behoort samen met Linosa en Lampione tot de Pelagische eilanden. De ten westen van SiciliŽ gelegen Egadische eilanden (Favignana, Lťvanzo en Marettimo) zijn restanten van de Noord-Italiaanse bergketen. De Eolische of Liparische eilanden bestaan uit LŪpari, Salina, Vulcano (een nog werkende vulkaan), Alicudi, Filicudi, Panarea en Strůmboli (ook een nog werkende vulkaan). Ten noorden van Palermo ligt nog het eiland ŕstica en ten zuidwesten van SiciliŽ ligt PantellarŪa.

Op 7 oktober kwam er een Nederlandse boot aan op de ankerplaats. De volgende dag maakten we kennis met Fred en Gerda Bol en hun poes Bas. Zij kwamen uit Griekenland met hun boot de Pegasus, een v.d. Stadt 44. Deze ligt in Malta in dezelfde haven waar wij voor de winter naar toe gaan. Zij wonen in Malta niet ver van de haven. We besloten dan ook gelijk met hen te vertrekken.

Op 9 oktober vertrokken we voor de 28 mile naar Porto Palo om daar de nacht door te brengen. We vertrokken zeilend de haven uit met een goede wind zo 4 bf. Zoals gewoonlijk viel na het ronden van Capo Muro di Porco de wind weg en tuften we al motorzeilend verder.

Op 10 oktober om 05.00 uur vertrokken we voor de 58 mile naar Malta. Het vertrek ging met wat strubbelingen. Als we voor anker liggen gooien we aan de achter kant van de boot een stuk ketting uit. Dit houd de boot aardig op zijn plek en zwaaien (zwieren) we niet zo heen en weer. Bij het ophalen kwam er een honderd meter dik nylon vislijn mee omhoog. Met een schijnwerper de vislijn uit de ketting gehaald en in een plastic zak gedaan om deze bij de vuilnisbak te zetten. Toen de ankerbal naar beneden. De val (touw) waaraan de bal vast zit, op een oog aan de mast vastgezet. Jaap zegt haal maar op, ik trek er aan en wat gebeurt er het oog zat niet goed vast en halverwege de mast bungelde het touw. Met de pikhaak en op de giek gaan staan konden we na een poosje de val gelukkig naar beneden halen. Dit alles gebeurde ís nachts om 04.15uur je begrijpt dat we goed wakker waren tegen de tijd dat we vertrokken.

Waarom vertrokken we zo vroeg. Fred en Gerda wilde voor 16.00uur bij de douane zijn. Wat blijkt, als ingezetene van de EU hoef je niet meer langs de douane. Alleen een formulier in te vullen bij de politie waar je eventueel ook dieren moet aangeven. Wij hebben de trip naar Malta met een woelige zee en weinig wind afgelegd.

Helaas was er nog geen ligplaats voor ons vrij in de haven, dit kan nog enkele weken duren. We liggen nu aan de kade tussen twee steigers in. Geen gekke plek zo, we hebben elektrisch en water. Alleen kunnen we nog niet te lang van boord omdat we er rekening mee moeten houden dat er boten van hun ligplaats kunnen vertrekken en wij wat op moeten schuiven. Na 1 november verwachten we een vaste ligplaats te krijgen. Er komen dan plekken vrij omdat er lokale boten de kant op gaan voor het winter seizoen. Bij aankomst in de haven zagen we de Dulce liggen van Tom en Ans Zijlstra. Zij zijn enkele weken in Nederland. We kijken uit naar het weerzien.

We verkennen de omgeving wat, maken de boot schoon en zonnen op het voordek. We hebben voorlopig een goede indruk van Malta en vinden het hier een stuk warmer dan in SiciliŽ. De afgelopen dagen worden we wakker met een temperatuur van rond de 20 graden en overdag is het tot nu toe rustig zonnig weer en rond de 28 graden. We hopen dat dit nog een poos zo blijft.

We gaan van de week naar zeilwedstrijden kijken. De Rolexcup start hier op 18 oktober en deze gaat rond SiciliŽ.

Wij hebben dit jaar een lang zeilseizoen gehad en waren er soms aan toe om een poosje ergens langer te blijven liggen. We zijn uit Lagos vertrokken op 23 januari en we hadden op 10 oktober bij aankomst in Malta in totaal 2326 mile afgelegd.

Foto's bij dit verslag:
Bekijk alle 20 foto's

Terug