Geplaatst op: 30-09-2008
Verslag 34 SiciliŽ Syracuse (2) september 2008

We zijn een aantal dagen in Riposto gebleven. We zijn daar gekomen vanaf Syracuse via Aci Trezza (33 mile) een klein vissersplaatsje. In het kleine haventje, waar vooral vissersboten liggen, is het moeilijk navigeren. Wij zagen nog één vrije plek (gratis) aan de kade. Wij hebben het gezellige plaatsje bekeken. Leuk toeristisch met veel restaurantjes. Helaas zagen we veel zwerfvuil, geen leuk gezicht. Wij hadden uitzicht op de Ciclopi eilanden. Deze basalt pilaren zijn beschermd gebied. De eilanden zijn vernoemd naar de jaloerse Cycloop Polyphemus. Deze vermoorde Acis, de herder, die verliefd was op zijn geliefde de zeenimf Galatea.

Nadat we op 15 september zus en zwager naar het vliegveld hadden gebracht, zijn we de boot in orde gaan brengen  voor dochter Astrid en kleinzoon Jim. Deze arriveerden op 18 september om 9.00uur ’s morgens op het vliegveld. Wij hadden een auto gehuurd om hen op te halen. Op de terug weg vlakbij Palermo ging de auto kapot. Na veel bellen kwam de hulpdienst de auto ophalen. Er was echter geen auto ter vervanging. We werden door een taxi opgehaald die via een sightseeing tour van Palermo ons naar het busstation bracht. Afijn we kwamen ’s avonds om 20.00uur aan op de boot in Riposto. De man van het verhuur kantoor bij de haven was boos op de hulpdienst want deze had voor een vervangende auto moeten zorgen. Het meisje van het verhuurkantoor die ons verder had moeten helpen was in gebreke gebleven. Wel kregen we alle gemaakte kosten vergoed en de auto hoefde we uiteraard niet te betalen. Afijn zo weet je dat er in Italië geen ANWB regels heersen.

Op 19 september naar Catania. De 18 mile al motorzeilend afgelegd. De kinderen genoten van de zon op het voor dek. Ze waren nog moe van de reis en moesten wennen aan de warmte van zo 24 á 25 graden. Wij vonden het wat fris geworden. Na weken van boven de 30 graden was het na een fikse onweerbui afgekoeld naar 24 graden. ’s Nacht was het ineens 17 graden en overdag hebben we af en toe een buitje. Wij dachten de herfst is hier aangebroken. Helaas nog steeds weinig wind aan deze kust.

In Catania één dag gebleven, de omgeving van de haven een verkent. Later komen we hier terug omdat we van hieruit de kinderen weer naar het vliegveld gaan brengen. We hebben voor 2 dagen een auto gereserveerd via de havenmeester.

Dan op 21 september de 30 mile (1 uur kunnen zeilen) naar Syracuse. Astrid en Jim wilden al de mooie plekken zien die deze stad te bieden heeft. Naar het park Neapolis met de Nimfen grotten, het Grieks theater, de grot het oor van Dionysisch en het Romeins amfitheater. Bij terug komst op de boot de fietsen gereed gemaakt voor een ritje naar de Lidl. Deze ligt aan de Via Elorina een 10 minuten fietsen vanaf de Marina Yacht Club. ’s Avonds de gezellige oude stad in met de mooie gebouwen en het plein waar de kathedraal staat.

Op 23 september terug naar Catania. Onder weg 3 keer dolfijnen gezien. De kinderen dol enthousiast om de verschillende soorten rond de boot te zien springen. Om ze te fotograferen blijft moeilijk. Bij aankomst in de N.I.C. jachthaven een mooie plek gekregen. De volgende morgen kwam men de huurauto (besteld via de havenmeester) brengen. Op weg naar de Etna. Astrid en Jim wilden deze Vulkaan van dichtbij bekijken. Wij zijn door het mooie landschap naar een hoogte van 1910 meter gereden. Wij zijn niet verder gegaan dan naar de krater Silvestri op 1986 meter. Het was er koud en af en toe regende het. Ondanks dat vonden ze het zeer de moeite waard om daar te zijn.

Op 25 september zijn Astrid en Jim, na een te korte week, weer naar Nederland vertrokken. Wij besloten nog wat te blijven om de boot weer op orde te brengen en Catania te bekijken.

Het centrum van deze industrie stad was een verrassing. Met zijn gebouwen uit de 18e eeuw de moeite waard om te bekijken. De Dom, de Olifant fontein, het Universiteit Palazzo en het Gymnasium liggen bij elkaar. Door de winkels straten wandelend kwamen we bij het Bellini Theater. Een prachtig gebouw aan een mooi plein. Bij het station ligt de Neptunus fontein. Wij konden helaas niet alles zien. In de stad nog diverse gebouwen te bezichtigen o.a. een kasteel, het Romeins theater en de botanische tuinen.

Het weer is de laatste weken wat wisselvallig. Zon en af en toe regen wisselen elkaar af. Ondanks dat blijft het zo rond de 24 graden wat we een fijne temperatuur vinden. Aan de oost kust valt het weer nog mee. We horen op de VHF kanaal 68 in het Engels het weer voor Italië om ons heen. Veel onweersbuien met winstoten.

Op 27 september besloten we naar Syracuse te gaan en daar een poosje te blijven tot het weer wat stabieler wordt en we gaan oversteken naar Malta. We gaan de winterperiode in Valetta door brengen. We gingen met een NO wind 4 bf al zeilend de haven uit. Helaas viel na 2 uur de wind geheel weg, werd het donker aan de horizon en de zee erg woelig. Het bleef nog droog tot na aankomst in de Grand Harbour. Aan de gratis kade was er nog plek genoeg (je ligt er betrekkelijk veilig naast de politie boten). Er lagen Franse, Engelse en Amerikaanse boten. Onze Amerikaanse buren hielpen met onze landvasten vast maken en vertelden dat de “waterman” regelmatig langs reed om je te voorzien van een kaart voor elektrisch en water. De kaart kost 35,- Euro (25,- + 10,- borg voor de kaart). De buren vertelde dat ze 1 week met het elektrisch hadden gedaan. Wij koken soms elektrisch dus zal dat wel korter zijn. (Het gebruik is af te lezen) Door de kaart te activeren kun je het water gebruiken. Een dag voor je vertrek de waterman waarschuwen om de kaart weer in te leveren.

Het is altijd weer vreemd om op eigen anker naar de kade te liggen. We hadden dat wel eerder gedaan in Griekenland en Turkije. Nadat we net aangelegd hadden viel de regen met bakken uit de hemel. ’s Nachts kwam daar nog een flinke wind bij, na een onrustige nacht en diverse keren controleren van het anker constateerden we dat alles prima had gehouden.

De volgende dag rustig aan gedaan. Krantje lezen en naar de wasserette geweest. Nu het wat minder warm is gaan we door de oude stad wandelen. We hebben nog een kaart van het toeristen bureau waarop 3 mooie wandelingen langs bezienswaardigheden gaan.

Hierover lezen jullie volgende keer meer.