Geplaatst op: 17-09-2008
Verslag 33 Sicilie Syracuse september 2008

Op 29 augustus zijn we van Trapani naar de Baai van Mondello gezeild. De trip van 40 mile met een NW 3 bf half gezeild en de laatste 15 mile met de motor bij om wat snelheid te behouden. Langs de Capo San Vito was even spannend. Er zijn daar wat ondieptes, we schrokken toen de diepte meter van 50 ineens naar 4 meter ging. We wisten het wel maar toch schrik je even. Verder langs Punta Raisa waar het vliegveld van Palermo op ligt. De mooie Cabo Gallo ging vooraf aan het beschermd natuurgebied van het eilandje Femmine. We zagen daar wel boeien liggen waaraan wat boten lagen.

In de baai lag op ons te wachten de Nocturne met Darren en Vicky. Wij hadden daar de afgesproken om elkaar daar op te zoeken. Het werd een erg leuk weerzien. We hebben bij ons aanboord alle wetenswaardigheden uitgewisseld van hun trip in Griekenland. De volgende morgen zijn we met hen Mondello gaan bekijken, wat boodschappen gedaan en ergens koffie gedronken. Het plaatsje is erg toeristisch. In de baai wel allerlei boten die daar een dag voor anker lagen en ’s avonds weer naar Palermo terug gingen. In Mondello erg leuke beelden die het straatbeeld op vrolijkten. In de middag heeft Darren bij ons de schroef en de saildrive ontdaan van aangroei. Er zit wel wat aangroei op het onderwaterschip. ’s Avonds hebben we bij Darren en Vicky aan boord genoten heerlijke Griekse salades en van zelf gemaakte pizza’s. Op 31 augustus hebben we afscheid van elkaar genomen. Zij gaan richting Spanje en Portugal om daar de overtocht voor te bereiden naar de Caribiën. Wij zijn naar Palermo gegaan naar de Florio Yacht Club. De 6 mile op de motor gedaan.

We hebben de boot schoongemaakt en de slaapcabine in orde gemaakt voor zus Nancy en zwager Kees. We hebben ze 1 september van het vliegveld opgehaald. Ze komen 2 weken op vakantie bij ons. Op 2 september hebben we met een dubbeldekker een city tour door Palermo gemaakt. Dat viel een beetje tegen. We konden niet boven (buiten) zitten maar beneden in een erg warme bus. Je ziet dan ook niet veel van de stad. Later toen er wat mensen de bus verlieten konden we gelukkig wel boven zitten en werd het wat aangenamer. We hebben in ieder geval toch wat van de stad en haven gezien.

Op 3 september naar Cefalú. Een trip van 27 mile waarvan we 2 uur hebben kunnen zeilen. We werden in de nieuwe haven opgevangen door een aardige marinero die ons een plaats aan de binnen steiger gaf. Na onderhandelen moesten we 35,00 Euro betalen voor onze plek inclusief water en elektrisch. Wij zijn aan boord gebleven, onze gasten zijn naar het 20 minuten verderop gelegen plaatsje gewandeld en kwamen enthousiast terug en vertelden dat het een erg leuke plaats is met gezellige straatjes.

Naar Vulcano op 4 september, één van de Aeolische eilanden, was 45 mile. We hebben 2 keer een 1 ½ uur gezeild van de 9 uur die we erover gedaan hebben. Onder weg 3 keer dolfijnen gezien. Wij zijn naar Porto di Levante gegaan. We hebben aan de gasten steiger gelegen, die nogal wat deining had van de ferry boten die af en aan kwamen. Dit vulkaan eiland wordt veel bezocht. Je kunt naar een krater met een busje. Wij hebben in het modderbad gezeten. Dit natuurlijke bad is erg warm, het schijnt goed voor je huid te zijn. Na het bad kun je zwemmen in zee om je schoon te spoelen. Daarna onder de douche. Zowel het modderbad als het stuk zee waar we in zwommen borrelde van de onderaardse vulkaan. In zee kregen we het idee van een bubbelbad. Het eiland, waar we een wandeling overmaakte, is wel toeristisch maar niet te druk. We vonden het een hele belevenis dit eiland te bezoeken.

Op 6 september naar Messina een 40 mile. In het begin de wind NO 2 bf, dus motor zeilen. De straat van Messina is berucht om de stroom die er staat en onverwachte wind. Wij kregen uit het niets 27 knopen wind (6 bf). Met de stroom en de wind mee denderde we de straat in met een kleine 8 knopen snelheid. Nadat we het smalste gedeelte gehad hadden, zakte de wind weer in naar 2 bf. We zijn naar de Marina del Nettuno gegaan de nieuwe haven. Vandaar hebben we een wandeling door het drukke Messina gemaakt en ’s avond in een Tratorria hebben we gegeten.

De volgende dag, 7 september, naar Riposto. De 18 nm in 4 uur afgelegd waarvan 1 uur gezeild. Riposto is een mooie haven, vriendelijke ontvangst en een goed sanitair gebouw. Langs de haven een Yacht Service waar we een auto huurde voor een bezoek aan de 3323 meter hoog gelegen vulkaan de Etna. De auto rit er naartoe was eerst nog wat zoeken. Daarna een mooi landschap en haarspeld bochten naar een op 1923 meter gelegen kabelbaan. De kabelbaan bracht ons naar 2500 meter waar Jeeps (bus model) ons naar 2920 meter brachten naar een krater landschap waar je doorheen kon wandelen. De rit er naar toe was zeer hobbelig en boven gekomen moesten we wel onze vesten aan want het was voor ons koud. De vulkaan werkt nog steeds. De stroom lava die nog steeds uit de kratermond komt zagen we duidelijk in het donker vanaf de haven. Kleine uitbarstingen schijnen regelmatig voor te komen. Op de lava grond bloeien mooie planten en bloemen. Dit was duidelijk te zien vanuit de kabel baan. In de winter zijn er ski banen. Al met al een bijzondere ervaring om de vulkaan te bezoeken.

Met de auto naar een Lidl in Giarre, vlakbij de haven. Weer veel voorraad ingeslagen want grote supermarkten kom je weinig tegen bij de havens waar wij liggen. Wel zie je wat kleine buurt winkels. ’s Avonds zijn we naar het nabij gelegen Taormina gereden. Dit toeristen plaatsje ligt op de berg Tauro op 200 meter hoogte en heeft een mooi uitzicht over de zee. De straatjes zijn voorzien van super de luxe winkels. Alle merk artikelen die Italië voorbrengt zijn er te krijgen. Je kijkt je ogen uit, vooral als je een horloge in de etalage ziet liggen van 18.600,- Euro. De atmosfeer in het plaatsje is uniek. De mooie kerk, de ruïne van het kasteel, het antieke theater worden door veel toeristen bezocht. Wij hebben als afsluiting van de dag op een mooi terras met uitzicht over het oude stadje, een heerlijke Italiaanse maaltijd gegeten.

Van Riposto zijn we op 9 september, met een tussenstop in Catania, naar Syracuse gezeild. We hebben af en toe een half uur gezeild. De wind was niet veel, onder weg een ankerplek gezocht om te zwemmen. In Catania bij de NIC Yachtclub zijn wij niet van boord geweest. De gasten hebben wel een wandeling gemaakt.

In Syracuse zijn we naar de Marina Yacht Club gegaan. Het sanitair was erg oud en soms niet te gebruiken. We zagen in de Grand Harbour ook diverse jachten voor anker liggen. De kade naast de Yachtclub, waar je op eigen anker kunt liggen, is gratis. Bij de “waterman” kun je elektrisch en water regelen.’s Middags zijn we naar het toeristen bureau gegaan om informatie op te halen van het Griekse Theater dat we wilde bezoeken. Op de platte grond konden we ook een wasmachineservice gelegenheid vinden en een supermarkt. Bij een wandeling door de oude stad zag je mooie fonteinen, de Kathedraal en oude gebouwen.

De volgende dag, 11 september, zijn we naar het archeologische park Neapolis gewandeld. De wandeling was een klein halfuurtje. De monumenten in het park, het Grieks Theater, het Anfitheater en de grot het Oor van Dionysus waren indrukwekkend. De Nymfe grotten waren bijzonder met water dat uit de grotten stroomde. Ondanks de hitte, 35 graden, heel veel gezien. Het oude Syracuse ligt op een landtong en is in 734 v. Cristus gevonden door de Corintiërs. We hopen nog een keer terug te komen om de stad nog eens te bezoeken.

We wilden met onze gasten het eiland rond. Helaas werd er aan de noord/zuid en west kant van Sicilië de komende dagen veel storm aangekondigd met wind van 8 bf en meer. We besloten dan ook, daar het aan de oost kust rustig weer zou blijven, richting Riposto te gaan. Daar gaan zus Nancy en zwager Kees weer van boord, we hebben een heel leuke tijd met elkaar gehad. Op 18 september komt onze dochter met kleinzoon Jim een weekje mee varen. Meer hierover een volgende keer.