Geplaatst op: 27-08-2008
Verslag 32 Sicilie Trapani (2) augustus 2008

Wij hebben jullie verlaten na aankomst in Trapani. Wij zijn daar een aantal keer verkast. Van een boei naar de kade waar we langszij lagen. Toen het wat drukker in de haven werd kwamen de havenautoriteiten vertellen dat we met de achter- of voorkant naar de kade moesten gaan liggen. Heel veel mensen schelden want het waaide op dat moment zo 4 á 5 bf. Afijn de Aisling 1, een Slocum 43, met Rick en Bonnie Salsman, ging naar een boei in de buiten haven en meerdere boten deden dit. Onze 2 Franse buren gingen verderop aan de kade waar je met een lange lijn tussen een boei en de wal kon liggen (er waren wat plaatsen open daar). Een Italiaanse catamaran ging daar ook heen. Wij hebben het anker uitgegooid en zijn met de achterkant aan de wal gaan liggen. Na een paar dagen kwamen de franse vertellen dat er een plek vrij was tussen de boei en de kade en dat het ook daar gratis liggen is. Wij het anker op gehaald en daar naar toe. Het is prettiger aan een boei te liggen dan iedere keer het anker in de gaten te houden. Wel hadden we iedere keer ander buren, erg leuk. Met wat handen en voeten werk proberen we te communiceren met elkaar.

Het is iedere dag erg warm. Temperaturen van rond de 33 á 35 graden. De wind is ook niet veel wat ons toch een beetje tegen houd om de zeilen te hijsen. We genieten dus van Sicilië.

We zijn met de bus naar Marsala gegaan. Een tocht door het agrarische landschap en door kleine dorpjes. Het gedeelte langs de kust is nogal vlak met veel olijfbomen en druivenplantages. Wij gingen naar Marsala omdat dit bekend is van de wijn die daar gemaakt wordt. Het plaatsje is ontdekt in de 4e eeuw voor Christus door de Carthagians. Het werd toen genoemd “Marsa Allah” dat betekende Gods Poort (of ook wel Haven van God). Helaas kwamen wij daar op een moment dat alles ’s middags gesloten is. Wij hebben dan ook een rustige wandeling kunnen maken door het oude gedeelte. Bezienswaardig zijn Garibaldi’s Poort, de Dom, het Stadhuis uit 17e eeuw, de kerken etc. Nadat we bij de haven zijn gaan kijken, die nogal ver van het centrum ligt, zijn we met de trein terug gegaan naar Trapani.

Op 15 augustus was het Maria Hemelvaart. Deze feestdag houd voor de Italianen in dat ze er gelijk een paar vrije dagen aan vast knopen. Veel winkels, restaurants en het internet café sluiten dan voor een dag of 4 soms 5 dagen.Wij hebben de processie van de Madonna van Trapini voorbij zien trekken. Deze Madonna staat in de Kathedraal en wordt op een kar met ossen ervoor naar een boot aan de kade gebracht. Op de boot gaat de Madonna dan richting zee om een goed jaar voor de vissers af te roepen. Na terug komst gaat zij dan naar een plaats in Trapani waar een priester in het openbaar een dienst houdt.Alles bij elkaar een heel gebeuren waar veel mensen op afkwamen.

Met de bus naar Palermo de hoofdstad van Sicilië. Wij deden er een kleine 2 uur over. Alle vervoer hier op het eiland is voorzien van airco, dus we vinden het niet erg om lang in de bus te zitten. We hadden geen idee wat we konden verwachten. Wat een grote druk stad, ook erg warm. Het toeristenbureau was gesloten i.v.m. de feestdagen. Wel een kleine winkel gevonden die een plattegrond had. Zo hebben we dan een wandeling van een paar uur gemaakt door de brede straten. We zagen een bazaar waar allerlei groenten en kruiden werden verkocht. Het Chiramonte Paleis, de San Domenico kerk, een mooie fontein en heel mooi park met bijzondere bomen. Uiteraard komen we er nog eens terug om de rest van de bezienswaardig heden te bekijken. We zijn naar de haven gelopen waar we bij de Florio Yacht Club naar een plaats voor de boot hebben gevraagd. Zij vragen voor onze boot 50,- Euro voor een nacht inclusief water, elektrisch, douchen en wifi. Als we aan komen op kanaal 71 oproepen, ze spreken Engels. De club ligt links aan de kade bij binnenkomst, naar het centrum is het ongeveer een kwartier lopen. Voordat we weer terug gingen bij Mac Donald (waar we in Nederland totaal niet van houden) op het station een big mac en franse frietjes (lekker) gegeten. Het was heel lang geleden dat we een Mac Donald hebben gezien.

We wilden een auto huren om naar de oude opgravingen in de omgeving te gaan. Ook stond een bezoek aan de Etna Vulkaan op ons verlanglijstje. De auto huren viel niet mee. Bij het haven gebouw Europa Car, had geen auto voor ons. Aan de kade Avis (alleen ‘s morgens open), de man zei, kom volgende week maar vragen. Afijn na een paar dagen zagen we aan de kade een reisbureau waar met kleine letters ergens op de raam Rent A Car stond. Wij vragen en na 2 dagen konden we een Fiat Panda met airco voor 3 dagen ophalen.

De 1e dag naar Selinunte en op de terugweg boodschappen (Lidl in Marsala) in geslagen.De ruïnes van Selinunte behoren tot de belangrijkste archeologische vindplaatsen in het Middelandse-Zeegebied en zijn een schitterend voorbeeld van de versmelting van de Fenicische en Griekse cultuur. De vindplaats aan de kust ligt erg mooi. De resten van de tempels zijn indrukwekkend. Een bijzonder gevoel om op deze plaats rond te lopen.

De 2e dag vroeg op voor een rit van 3 uur richting de Etna Vulkaan. Voor we op weg zouden gaan naar het internet café om de website bij te werken. Wat een schrik, de auto stond er niet meer. Jaap had een parkeerplaats uitgezocht waar je tussen 05.00 en 08.00 uur niet mocht parkeren anders werd je weg gesleept. Na zoeken zagen we dat boordje aan het einde van de parkeerplaats pas staan. Eerst dachten we gestolen en waren opgelucht toen we de wegsleep regeling zagen. Maar dan, de Italianen zijn niet erg goed in het Engels. Waar moet je naartoe, naar het politiebureau of hebben ze parkeerwacht? Jaap kwam op het idee een taxichauffeur te charteren die Engels sprak. Wat een hulp heeft hij gekregen van die man. Hij is mee gegaan naar 2 terreinen waar de opgehaalde wagens stonden. Hij heeft overal het woord gedaan en de mensen die de auto hadden weg gesleept even verteld dat ze toeristen wat coulanter moesten behandelen. Afijn wij waren blij dat we de auto terug hadden, kosten taxi 15,- Eur en de auto terug 36,- Euro.

Wij dus wat later richting de Etna vertrokken. We reden door een mooi landschap dat soms als een lappendeken aan ons voorbij trok. Wel zagen we veel gemaaide velden waar de tarwe vanaf was gehaald. Het was erg warm en we zagen al dat de bergen in de nevel gehuld waren. We verwachten dan ook dat de Etna niet te zien zou zijn. Dat klopte ook we zagen alleen wat rookpluimen aan de top. We hebben vanaf de autoweg een weg binnendoor genomen naar Paternó dat richting Etna lag. In Paternó wat rond gewandeld en de lava omgeving bekeken. Nadat we halverwege de berg waren zijn we teruggekeerd.

De 3e dag weer wat boodschappen ingeslagen en zijn we naar Segesta gegaan. Deze oude ruïnes zijn wat uitgebreider dan die van Selinunte. Ze liggen op de berg Barbaro en zijn indrukwekkender dan die in Selinunte. De Dorische Tempel uit de 5e eeuw is geweldig en haast nog intact. Het Griekse Theater stamt uit de 4e of 5e eeuw en wordt nog gebruikt voor opvoeringen. De trappen en het toneel werden door de Romeinen gerenoveerd. De restanten van het kasteel en van de kerk bestrijken een groot gebied. Vanaf de heuvel heb je een geweldig uitzicht over de omgeving. Wij kwamen in gesprek met een Belgische man. Die zei dat we beslist naar Mazarra del Vallo moesten naar het Museo del Satiro om daar het beeld te zien van de Dansende Satire. Wij door een prachtig landschap richting Mazarra. Na een wandeling door Mazarra het museum, dat in de St. Egidio Kerk is gehuisvest, gevonden. Het museum is geheel gewijd aan het bronzen beeld. Wij vonden het geweldig dat zo’n mooi beeld uit de 4e eeuw voor Christus, in 1998 door vissers uit de Straat van Sicilië is opgevist. De vissers die het beeld opviste en de restauratie kun je zien op een 20 minuten durende video. Helaas mocht je niet fotograferen daar werd streng op gelet.

Na inlevering van de auto de boot eens flink aangepakt en ruimte gemaakt voor familie bezoek die we op 1 september verwachten. Wat kasten opgeruimd en veel wat we aan boord hebben opnieuw ingedeeld en opgeborgen.

Rick en Bonnie Salsman waren met familie aan het rondvaren. Zij gaan, nu de familie naar Canada terug is, naar Tunesië en laten daar de boot achter voor de winter. Rick zijn vader is ziek en zij gaan wat vroeger naar huis dan gepland. Vermeldenswaardig is nog dat de vader van Rick Consul voor Nederland is geweest in Hallifax, hij was daar voor gevraagd. Rick en zijn familie zijn 2 x in Nederland geweest waarvan 1 x om de Orde van Ridder van Oranje Nassau voor zijn vader in ontvangst te nemen, erg eervol. Tijdens het afscheid vertelde zij dat ze ons volgend jaar in Griekenland nog eens hopen te ontmoeten.

Dan onze Italiaanse catamaran vriend. Deze ging eens een praatje maken met de brandweer te water. We liggen naast hun gebouw. Wat blijkt zij hebben drinkwater in het gebouw. De deal was gauw gemaakt, voor een fles wijn konden er 4 boten, 2x Frans, 1x Italiaans en 1x Nederlands, de tanks vullen met aan elkaar geschroefde waterslangen.

Wij gaan binnenkort weer verder zeilen en vertellen daar volgende keer meer over.