Geplaatst op: 03-08-2008
Verslag 30 Sardinie Cagliari augustus 2008

We hebben jullie verlaten bij aankomst in Sardinië met de Mermaid en de Swalker. Op 21 juli is de Mermaid met Gerard en Josje verder getrokken. Met een 5 bf zeilt hun Rival op zijn best. Gerard riep bij het afscheid echt Rival weer. De verwachting was een storm van 7 bf daarom bleven wij en de Swalker nog een paar dagen liggen om in ieder geval Calasetta te bekijken.

’s Avonds en ’s nachts kwam er inderdaad een flinke wind over ons heen. Op de windmeter zagen we stoten van 34 knopen wind (8 bf). Wij lagen goed beschermd achter het schiereiland Isola di Sant Antioco waar Calasetta op ligt. Het anker hield goed en we hebben redelijk geslapen.

Calasetta is een klein stadje in het NW van het schiereiland. De enige bezienswaardigheid was een Argonese toren Parole Sotto la Torre. De straatjes lopen allemaal nogal recht op elkaar, op het plein bij het stadhuis staat een standbeeld voor de gevallen soldaten in de 2e wereldoorlog. De weinige toeristen die we zagen waren Italiaans en deze verbleven aan de west kant aan de mooie baai met een klein strand. Verder wat winkels en in de fotoshop konden we internetten. Naast de vissershaven is er een nieuwe haven gebouwd. De gasten steiger ligt aan de buitenkant met veel wind die meestal uit het Noorden komt. Wij lagen op de ankerplaats beter.

Op 24 juli samen met de Swalker naar Porto Teulada. Het eerste uur van de 32 mile motorzeilend. De resterend 7 uur fijn kunnen zeilen met een snelheid van 4 knopen. We hebben naast de haven voor het strand geankerd. De baai is erg beschut. Er ligt naast de haven een camping, voor de rest is er niets. Zelfs bij de haven is er alleen een automaat waar je een blikje drinken uit kon halen. Wij hebben wat rondgewandeld door de heuvels naar de camping. Achter de camping een mooi strand waar we hebben gezwommen. Aan het strand waar wij lagen stond een wachttoren, Torre Budello, waar we ’s avonds naar toe zijn gewandeld.

De 26e juli naar Capo di Pula. De 17 mile geheel kunnen zeilen met een 4 bf wind. We hebben deze kaap uitgekozen omdat er een ruïne op ligt. Aan beide zijde van de kaap kun je goed ankeren en vrij van de wind gaan liggen. Het ankeren was tussen rotsgrond en wier. Wij hebben voor het eerst ook het achter anker uitgebracht. Dit om het heen en weer zwaaien (gieren in zeilers term) tegen te gaan. Als er weinig of geen wind is zwaaien we nogal heen en weer als er wat deining staat. We lagen nu een stuk rustiger.

De volgende dag met de bijboot naar de kant om de ruïne te bezichtigen. De feniciesche stad Nora is uit de 8e eeuw voor Christus. De stad is ontdekt na een storm toen er een mozaïek vloer bloot kwam te liggen. De stad is nog heel herkenbaar met een theater, badhuizen, markt en tempel. De zuilen van het patriciërs huis geven de binnenplaats aan. Verder op de kaap ligt een Toren die in 1595 door de Spanjaarden daar gebouwd is. Erg bijzonder door zo iets oud te wandelen. Na de bezichtiging zijn we met een busje die bij het strand stopte naar het plaatsje Pula gegaan. We kwamen in een erg rustig plaatsje, hebben er wat gegeten en gedronken op een pleintje en wat rond gewandeld. Bij terug keer op de boot hebben we lekker gezwommen.

De temperaturen zijn aan de wal nu steeds zo rond de 30 graden of hoger. Op het water is er na 11.00uur soms wat wind en deze brengt dan wat verkoeling.

De 28e juli naar Cagliari de hoofdstad van Sardinië. De 13 mile motorzeilend afgelegd. Bij aankomst in de haven was er een rubberboot met de eigenaar van de Marina del Sole die zijn haven aan prees. Plaatsen genoeg, hadden we niet verwacht in het hoofdseizoen. Het havengeld viel mee, voor onze boot 30,- Euro incl. water en elektrisch. Ook was er een wasmachine aanwezig. We besloten om een week hier te blijven om de oude Romeinse hoofdstad te bekijken en met een huur auto het achterland te verkennen. De haven ligt zo 25 minuten lopen van de winkels en het centrum.

We hebben genoten van de stad. Deze ligt op een heuvel is met zijn mooie straatjes erg bezienswaardig. De stad was in 1258 ingenomen door de Pisans en is omgeven door een muur. Het uitzicht van het Bastion St. Remy is geweldig. Veel gebouwen en kerken worden gerestaureerd. De kathedraal van St Maria van Cagliari stamt uit 1257 in een gotisch-romeinse stijl gebouwd. Van 1669 tot 1702 is de stijl veranderd in Genoese baroque. In 1931 is de kerk weer in zijn oude stijl gerestaureerd.

De torens van de Olifant en van St. Pancras zijn te beklimmen. Het Viceregio Paleis uit de 13e eeuw herbergt nu gemeente diensten. De museum villa (Arsenaal) herbergt het archeologisch museum. Mooie oude huizen zijn nu dikwijls ingericht met appartementen voor o.a. dokters. De botanische tuinen en een aantal barok kerken met cryptes hebben we niet kunnen bezoeken.

Sardinië eiland van pure trots. Een herder te paard, wakend over zijn schaapjes. Her en der stapels bemoste, ronde stenen als resten van heel oude nugarhi. Wat een contrast is het rustige bergachtige binnenland met de kust met zijn uitgestrekte zandstranden en helderblauw water. Wij hebben samen met Meindert en Tineke van de Swalker met een huurauto over dit prachtige eiland gereden en genoten. In het binnenland liggen nederzettingen, nuraghi, van duizenden jaren oud. Soms is er nog maar een stapel stenen van over. Al met al zijn er ongeveer 8000 torens. De functie van de ronde gebouwen met koepel gebouwd door een beschaving die 800 voor het einde van vijfde eeuw voor Christus geleefd heeft, is nog niet bekend. Wij hebben een van de mooiste bezocht, Su Nuraxi bij Barumini. Onder leiding van een gids hebben we een indruk gekregen hoe het leven in het dorp was. In Barumini hebben we het Casa Zapata bezocht. Deze villa bleek op nuraghi resten te staan is nu een museum waar door de glazen vloer de resten te zien zijn. Ook herbergt het museum resten van o.a. aardewerk en bronzen voorwerpen die opgegraven zijn.

De rit door de bergen terug naar de haven ging langs prachtige landschappen. Bossen, landbouwgronden als lappen dekens en een stuwmeer. ’s Avonds langs de supermarkt waar we de auto afladen met voorraden die we op de boot aanvulden. Als afsluiting van de mooie dag heerlijk gegeten op de Swalker. We zijn van plan om maandag 4 augustus naar de volgende bestemming te gaan, volgende keer meer daarover.