Geplaatst op: 23-07-2008
Verslag 29 SardiniŽ Calasetta juli 2008

Wij hebben 14 dagen in Porto Pollensa gelegen. Heerlijk voor het strand in de baai voor anker. Slechts 3 dagen in de haven gelegen om de voorraden aan te vullen, schoon te maken en water bij te tanken. Met de bus zijn we 3 keer naar Alcudia geweest. Jaap heeft heel wat Volvo reserve onderdelen voor de motor daar kunnen krijgen en nog een aantal spullen voor de boot aangeschaft. Verder hebben we het stadje bekeken

Alcudiaís historisch centrum, voormalige Islamitische naam is Al-qudya, is omgeven door 14e eeuwse stadsmuren. De muren waren getuigen van de belegering die de stad in de 16e eeuw beleefde toen de boeren in opstand kwamen tegen Karel V en de inwoners van de stad trouw bleven aan de koning. De stadsmuren vallen tegenwoordig onder een Historisch monument en zijn beschermd. Net als de stadspoort, La porta del Moll o de Xara. Deze poort verbond Alcudia met de Koninklijke weg naar Palma. Door de poort heen betreed je het historisch centrum. Mooie straatjes met historische huizen geven het geheel een authentiek aanzien. De kerk van St. Jaume is gebouwd in de 14e eeuw. In 1870 stortte het dak in. De restauratie duurde tot 1893. Na de wandeling langs de muren en zijn we ergens gaan eten en weer terug naar de boot gegaan.

Op 15 juli was het een aantal dagen feest in Porto Pollensa. De opening van het feest van de Virgin del Carmen was ís avonds in de kerk. Voor de kerk was er een dans uitvoering. Door de feestelijke versiering en allerlei stalletjes met koopwaar was het een gezellige drukte.

Het liggen in de baai is ons goed bevallen. Om nogmaals Mallorca te verkennen was een beetje te veel. Met temperaturen van rond de 28 graden, soms zelfs 34 graden, lig je liever in het water. Af en toe kwamen er van de bergen rond de baai wel wat valwinden op ons af. Dan was het van niets naar een windkracht 5/6 bf. Op een nacht ging het anker alarm af en waren we door de wind zo 2 meter naar achteren gegaan. Na controle bleek het anker toch goed te houden en verder hebben we geen problemen hiermee meer gehad.

We hebben de laatste maand niet veel gezeild maar een beetje vakantie gehouden. Het werd tijd om weer verder te trekken. Afscheid nemen van Trevor en Carolyn, van de Balchis, was best moeilijk. We hebben haast een jaar met hen opgetrokken. Een heel fijne tijd gehad zo met elkaar te zeilen, uit te gaan en veel bezienswaardigheden bekeken. Afscheid nemen onder zeilers valt soms niet mee.

Op 17 juli was het weer een paar dagen gunstig om de reis naar SardiniŽ te gaan maken. We zijn eerst naar Mahon op Menorca gegaan. Van de 10uur die we over de 58 mile gedaan hebben konden we 3 uur zeilen voor de wind weg viel. We wilden een dag overblijven in Marina Club Maritimo de Mahon. Bij aankomst in Mahon zagen we de Mermaid met Gerard en Josje aan een boei in de haven liggen. Na een sms kwamen ze de volgende ochtend bij ons op de koffie. Zij gingen met nog een Hollandse boot, de Swalken een Collin Archer zeilboot uit Oude-Tonge, die middag naar SardiniŽ. Wij hebben ons gelijk bij hen aangesloten.

Op 18 juli om 13.00uur vertrokken we voor de kleine 200 mile naar Portoscuso op SardiniŽ. Op 20 juli om 08.00uur kwamen we daar aan. Van de 43 uur die we er over gedaan hebben we 14 uur kunnen zeilen. Verder was er te weinig wind om de vaart erin te houden. Nadat we nog met 1 mile voort bewogen hebben we de motor gestart. We hadden wel last van de woelige zee. Het slapen ís nachts, om de 3 uur losten we elkaar af, ging nog redelijk op het bewegende schip. De 2 nachten op zee waren erg mooi met de volle maan die ons bij lichtte.

Bij aankomst in Portoscuso zagen we geen havenmeester. Aan een lege steiger de 3 boten aan elkaar gelegen om te wachten op de havenmeester. Kennis gemaakt met Meindert en Tineke Hoekstra van de Swalker (vertrekkers 2005). Zij en ook Gerard en Josje hadden de trip niet zo goed ervaren. Ze hadden niet goed kunnen slapen en waren dan ook erg vermoeid.

Na een poosje gingen de mannen op zoek naar de havenmeester. Wat bleek de haven was vol en we moesten uitzien naar een andere plaats. Dus na de koffie op pad naar de 5 mile verder gelegen plaats Calasetta. Hier hebben we naast het haventjes het anker uitgegooid. Na opruimen en de bijboot opgeblazen lekker gezwommen en de middag geluierd in de zon. Op de beide boten naast ons was het ís middags slaap inhalen, geen teken van leven te bekennen. De aankomst van weer een nieuw land, ItaliŽ waar het eiland SardiniŽ ondervalt, maakt ons alweer nieuwsgierig. We zullen dit land van cultuur en de pizzaís, pastaís en chianti wijn dan ook graag gaan verkennen. Meer hierover een volgende keer.