Geplaatst op: 05-07-2008
Verslag 28 Mallorca Porto Pollensa juli 2008

We hebben jullie verlaten in Cala Porto Roig op Ibiza. Vandaar zijn we op 21 juni naar San Antonio gezeild. Het eerste stuk fijn kunnen zeilen met een wind van 3 4 bf. Na de passage van Cabo Jueu en het eiland Islote Vedra viel geheel de wind weg en gingen we verder motorzeilend. Toen we de passage tussen Ibiza en het eiland Conejara door waren en in de baai kwamen naar San Antonio kregen op eens een 20 knopen wind en gingen de zeilen ras omhoog om het laatste stuk te zeilen. Bij aankomst in de baai een vrije boei opgepakt.

De paar dagen die we daar geweest zijn hebben we wat geklust. Jaap heeft nog het e.a. aan de motor gedaan. Ik heb hem de mast in gehesen omdat de VHF antenne los bungelde. We hebben de voorraden weer aangevuld en naar de wasserij geweest. Inmiddels in het lekker warm geworden, soms 33 gr. We liggen dan ook iedere dag in het water en spoelen ons met de buitendouche af. Dit houd wel in dat de water voorraad dagelijks aangevuld moet worden. We hebben inmiddels een tappunt aan de promenade gevonden. Als er s morgens een stokbroodje gehaald wordt met de bijboot, vullen we gelijk een jerrycan van 25 liter.

In de haven lagen diverse Nederlanders. We hebben kennisgemaakt met Hans en Marianne van Os van de Foetsie. Deze vertrekkers van 2005 zeilen in een Scanmar 35 en zijn van plan na de Middellandse zee naar de Carieb en verder te trekken. Over en weer hebben we wat bij elkaar gedronken en wat wetenswaardigheden uitgewisseld. Ook hebben we kennisgemaakt met Bob en Di van de Sheer Fantasy. Zij doen 3 jaar de Middellandsezee, komen uit Engeland en varen in een Sun Odessey 35. Zo ontmoet je allerlei leuke mensen en we wisselen altijd wat wetenswaardigheden uit.

Carolyn had een spier overbelast, haar been deed erg pijn. Trevor en Jaap zijn op zoek gegaan naar een dokter en terecht gekomen in het Hospital. Na een afspraak hebben Trevor en Carolyn een taxi genomen naar de dokter en de uitslag, was na een injectie, enkele dagen rust. Dat valt niet mee als je normaal erg actief bent. Maar afijn het weer was er niet naar om naar Mallorca over te steken dus rust is dan goed. We hebben wel het voetbal zoveel mogelijk gevolgd. Om de haven heen veel terrassen met TV schermen waar een ieder het toernooi kon volgen.

Om ons heen wordt het steeds drukker met de boten. Vele motorjachten en grote zeiljachten doen de baai aan.

Wat het zeilen betreft is het niet veel. Het is warm, zo rond de 30 graden en weinig wind. Op 27 juni zijn we via de baai van Portinatx, waar we s nachts hebben liggen schommelen van de deining, naar Mallorca gegaan. Alleen s avonds een wandeling gemaakt en wat wezen drinken langs het strand.

Op 28 juni wilden we op het eiland Isla Dragonera bij Mallorca in een baai overnachten. De baaien leken op de kaart veel belovend maar bij aankomst erg klein, geen ruimte om te draaien achter je anker. Zo kwamen we in San Telmo terecht waar we aan een boei konden liggen. We zijn niet naar de kant gegaan, maar vroeg naar bed. Na twee dagen motorzeilen van zon 65 mile waren we wat vermoeid. San Telmo ligt aan open zee in een baai, je raad het al s nacht weer erge deining. Vroeg op en richting Soller aan de Noord West kust van Mallorca.

Op 29 juni zijn we daar aangekomen na een 18 mile wederom motorzeilend. We hebben ons niet verveeld want het kust gebied waar we langs gingen was het berggebied van de Sierra de Tramuntana, erg spectaculair.

In Porto Soller hebben 2 dagen in de haven gelegen en 2 dagen voor anker. In de haven weer eens de boot goed schoongemaakt en de voorraden aangevuld. In deze mooie omgeving was het goed toeven. Porto Soller ligt aan de voet van de Puig Major, 1443 meter boven zeeniveau, de hoogste berg van Mallorca.

Vanaf de haven zijn we met de bus naar Soller gegaan. Door het gebergte loopt n.l. een museum trein van Soller naar Palma. Met deze nostalgische trein, ook wel de rode schicht genoemd, zagen we op deze route n van de mooiste landschappen van Mallorca. In Palma, Trevor en Carolyn zijn uitgestapt in Bunyola, zijn we naar het grote winkelcentrum Porto Pi geweest. Dit centrum geheel met aircondition was nog te doen. Het was met 34 graden buiten lekker koel daar. Terug zijn we met de bus gegaan.

Op 3 juli naar Porto Pollensa. Wederom een 30 mile motorzeilen. Jaap, onder weg altijd aan het vissen, ving deze keer voor het eerst een tonijn. Deze genaamd Bonito, was n kilo zwaar en we hebben er s avonds lekker van gegeten. We hebben in de haven geankerd voor het strand met een geweldig uitzicht op de bergen. Wel af en toe, als er wind staat, krijgen we valwinden over ons heen. Nu het zo warm is zwemmen we een aantal keren per dag. Jaap ontdekt vlak achter de boot een boei (drijver) op de bodem. Hij dook hem op want de drijver was lek en lag daarom met de ketting op de bodem. Hij maakte er een stootkussen aanvast en zo lagen we fijn aan een heel stevige boei met dikke ketting.

We wandelen verder hier wat rond gaan de was doen en wat klussen op de boot. Helaas ontvangen we nu zeer onregelmatig internet sinds we in baaien liggen. Als we nu het internet op willen gaan we opzoek naar een internet caf. Wat we verder nog beleven lezen jullie volgende keer.