Geplaatst op: 18-05-2008
Verslag 24 Ciutadella Menorca mei 2008

We hebben jullie verlaten op 5 mei bij aankomst in Cala Ratjada. De eerste drie dagen lekker zonnig en hebben we de omgeving verkend. Het plaatsje is erg toeristisch en ingesteld op Duitsers. Restaurants, winkels etc staan in het kader van Duitsland. Men spreekt overal Duits en in de winkels veel Duitse producten. Aan de haven diverse disco en op veel terrassen zingende Duitse jongeren ’s nachts.

In de omgeving liggen diverse mooie Cala’s zoals Cala Gat, het strand Son Moll en Cala Alluga. Op de kaap Pera kun je rustig wandelen en heb je een geweldig uitzicht over de baai.

Het weer verslechterde inmiddels naar bewolking en er kwam weer wind, zo 6 bf. Aan de kade waaraan wij lagen begon de boot ’s nachts te dansen van de golven die binnen kwamen. De Balchis die aan ons vast lag, het is een kade waar je naast elkaar ligt, had minder last van de golven dan wij. Wij hadden inmiddels al onze stootkussen opgehangen om maar van de betonnen kade vrij te blijven. In de pilot stond wel dat bij een erge oost of zuid oosten wind golven de haven in konden komen. Wij dachten dat een windkracht 5 of 6, het was inmiddels al windkracht 4, wel zou kunnen. Dus niet, ’s middags kwam de haven meester vertellen dat alle vijf boten weg moesten van de kade i.v.m. de storm die verwacht werd. Als om vijf uur de twee vissersboten binnenliepen moesten wij daar aan vast gaan liggen. Het is n.l. zo dat bij een oost of zuid oosten wind met kracht 6 bf of meer de golven zodanig op de buiten kademuur staan dat ze erover heen slaan en de boten aan de binnen kade bedolven kunnen worden onder tonnen water.

Uitwijken was niet meer mogelijk, de Club Nautico had geen plaats voor gasten. Wat ruimte betreft vallen de havens in Mallorca wel eens tegen. Ook de havengelden in de Club Nautico’s zijn soms erg hoog. Afijn zoals het er nu uitzag hadden we graag wat betaald om op een veilige plek te liggen voor de storm kwam. We hebben drie dagen ook in de binnenhaven flinke liggen dansen, de schade was twee gebroken touwen en uiteraard weinig slaap. Ik ben ’s nachts wel eens gaan wandelen en ergens rustig gaan zitten om te ontkomen aan het geschommel, gekraak en de herrie aan boord. Jaap lag buiten op de bank met een slaapzak over zich heen alles in de gaten te houden.

De eerste nacht van de storm was er een Zweed binnen gelopen die aan het pompstation was gaan liggen. Zijn 50 voet Bavaria kon het dansen op de golven niet aan, er brak een achter klamp (waar de touwen aan vast zitten) finaal uit het dek. Na dit brak de midden klamp uit het teakdek met achterlating van een scheur in het polyester. Hij had inmiddels wel de boot kunnen keren zodat hij toch nog vast kon liggen. De volgende dag met hulp van een ieder hebben we wat geschoven en kon hij ook in de binnen haven komen liggen. De man was blij met de hulp en heeft ons allemaal uitgenodigd om ergens wat te gaan drinken, wat we dan ook gedaan hebben. Even weg van de boten was wel fijn al was het maar kort. Toen de rust na een paar dagen was weergekeerd hebben we nog gewacht tot de zee wat rustiger was geworden om weer verder te gaan. Na dit avontuur gaan we denk ik niet zo snel meer naar deze haven terug.

Op 12 mei moesten we om vier uur op omdat de vissers dan de haven uit gingen. De Balchis en wij besloten om dan gelijk te vertrekken naar Port de Pollença. Het weer was wel gunstig al was er geen wind. Wij hebben op het gemak de 24 mile motorzeilend afgelegd. Ook hier weer net plaats voor ons. Volgens de pilot zouden er buiten de haven boeien liggen. Wij zagen echter wat privé boeien waar al boten aan lagen en geen boeien voor gasten. De Junta haven waar we lagen had behoorlijke douchen en wc’s. We zijn ook bij de Club Nautico gaan kijken, één en al chique bedoening en erg duur. Wij betalen nu in het laag seizoen zo gemiddeld 15 Euro per dag in de Junta (gemeente) havens en zijn daar erg tevreden mee.

Port de Pollença ligt aan het eind van het Tramunta gebergte. De kaap Formentor ligt zo’n beetje aan het eind van de baai de Pollença. De voormalige verblijfplaats van de Mallorcaanse koningen, het 14e eeuwse Castell del Rei, ligt op een uitstekend rots in de baai. Je merkt dat er bergen in de buurt zijn want we hadden een nacht met valwinden die door de haven gierden. Verder is Port de Pollença een toeristisch plaatsje waar je flink wat winkels hebt en naast de haven een mooi strand. Verder kun je van hieruit trips maken met charterboten.

Wij hebben een paar dagen lekker rustig aan gedaan, de boot eens goed schoongemaakt, boodschappen gedaan en de was weg gebracht naar de wasserij. Wat gefietst in de omgeving en genoten van de rust na de woelige dagen in Cala Ratjada.

Naar Pollença op de fiets is een 7 kilometer door een landelijke gebied. Dit 13e eeuwse stadje is leuk om te bekijken. Mooie oude huizen een prachtige stadsplein en de parochiekerk Nostra Señora de los Angeles uit de 13e eeuw is geheel aan de binnenkant voorzien van mooie schilderingen. Ook hebben we de kruisweg (calvario) een lange rechte trap naar de barokke kapel beklommen. Boven een mooi uitzicht over kaap Formentor en de zee.

Op 15 mei was de wind gunstig om naar Menorca te gaan. De 34 mile met een 3 à 4 bf fijn kunnen zeilen.

We zijn in het kleine haventje van Ciutadella bij de Club Nautico gaan liggen. Deze heeft een 6 tal kleine steigers voor gasten. Wat we hier beleven lezen jullie volgende keer.