Geplaatst op: 26-04-2008
Verslag 22 Porto Cristo Mallorca april 2008

Het laatste verslag kwam van de aankomst in Palma de Mallorca. Wij hebben 3 nachten gelegen in Marina Port de Mallorca. Een haven voor luxe boten en ook grote boten. Je kon je auto voor de boot parkeren op de betonnen steiger. Veel motor jachten en erg grote zeilboten waar personeel de boten schoon hielden. Onze boot viel nauwelijks op qua grote.

Afijn we lagen dichtbij het grote winkelcentrum Porto Pi. In dit winkel centrum een gigantische Carrefour waar sommige personeelsleden op rolschaatsen rond reden. Verder ook dichtbij het oude centrum waarvan de kathedraal Sa Seu tegenover de oude Moorse vesting Almudaina een bezienswaardigheid is. Wij hebben de kathedraal met het museum bezichtigd. Veel toeristen deden dat ook, het was er aardig druk. Verder hebben we op de fiets het oude gedeelte rond gereden en de modernste winkel straat, Jaume III, bekeken.

In het haven kantoor hielp men om een vergunning te verkrijgen voor het eiland Cabrera. Wij hebben wel de papieren meegenomen maar de vergunning nog niet aangevraagd. Het weer is de komende tijd onstabiel met wederom veel wind, we wachten liever met de aanvraag tot het weer beter wordt. Trevor en Carolynís ouders waren op vakantie in Platja de Mallorca (El Arenal). Daar er een bijzonder soort kerk te bezichtigen was (1964) met gebrandschilderde ramen hebben we dit bezoek gecombineerd om met hun ouders kennis te maken en gezamenlijk aan het strand wat te drinken. Deze kranige ouders van in de 80 jaar reizen nog heel wat af. Dit jaar brengen ze nog een vakantie door in Spitsbergen. Geweldig als je dit op die leeftijd nog kunt doen. Wij vonden het heel leuk om kennis met hen te maken.

Wij hadden wel wat langer in Palma willen blijven, maar de haven gelden zijn erg duur. Voor de 3 nachten die we daar verbleven betaalden we 172,00 Euro. Dus weer verder naar een anker plaats.

Op 16 april met weinig wind al motorzeilend een 21 mile gevaren. In de baai van Rapita lag een mooi strand, Playa es Trench, waar aan het eind een hoek was waar je goed kon ankeren. Na aankomst ben ik met Carolyn het vakantie dorp Sant Jordi door gewandeld. Spookachtig stil je zag er niemand, het seizoen moet hier ook nog beginnen. Wel zagen we grote zoutbergen (salinas) die daar gewonnen werden, bijzonder.

De volgende dag 17 april naar Porto Petro. De trip van 13 mile geheel kunnen zeilen. Met een ZW wind 4 bf waren we er al vroeg. De kleine baai met een kleine haven had een aantal boeien liggen waar we aan zijn gaan liggen. De wind nam in de loop van de dag toe naar zo 6 bf en de deining kwam de baai in. We zijn niet van boord geweest en hebben ís nachts nauwelijks geslapen. De Balchis die een poging deed te ankeren gaf het na een aantal keren op, het anker hield niet. Dus ook aan een boei gelegen.

Daar er nog meer wind voorspeld werd, zijn we op 18 april naar de 5 mile verder gelegen baai van Porto Colom gegaan. We hebben daar aan een Junta (gemeente) boei gelegen ŗ 4 Euro per nacht. Je kon daar ook voor douchen al was het sanitair erg oud. Er was inmiddels zoveel wind op komen zetten dat we blij waren met de hulp van een Belgische zeiler die in zijn rubberboot onze lijnen aan de boei vast kwam maken. We zijn ook deze dag niet van boord gegaan. Er gierde een storm door de baai tussen de 8 en 10bf. ís Nachts wel goed geslapen ondanks het schommelen.

De volgende dag was de storm gaan liggen en wilde we met de bijboot naar de kant. Wat denk je de motor wilde niet starten. Trevor heeft mij opgehaald en aan land gezet en Jaap heeft de motor nagekeken. Vuile benzine bleek de oorzaak. Porto Colom is een klein plaatsje en ligt rond de baai. Er zijn enkele stranden en rondom op de rotsen liggen wat villa dorpen en hotels. Wij hebben een aantal keren een wandeling gemaakt naar de rotsen met uitzicht op de zee. Het dorp zelf is klein met de kerk Del Carmen in het centrum. Rond de haven restaurantjes en verder een grote supermarkt de Eroski waar we de boodschappen haalden.

Porto Colom is een gemeente die bij Felanitx hoort. We zijn met de bus naar dit stadje gegaan. De rit door de de Sierra de Llevant was leuk. De heuvels aan deze kant van Mallorca zijn niet zo hoog als aan de noord kant. De heuvel van San Salvador waar we zicht op hadden is 510 meter hoog. Felanitx is een wijnstadje. Een Spaans stadje met een mooi stadsplein met terrassen waar het goed toeven is. We gingen naar de 13e eeuwse parochie kerk om deze te bezichtigen. De gotische kerk was in renovatie. Vanaf de kerk liep er een trap naar het plein en verder naar de lager gelegen bron die gewijd is aan de heilige Margarita. Naast de bron een mooi standbeeld van een krijger.

We zijn 6 dagen in Porto Colom gebleven. Lekker rustig, alleen was het erg wennen aan de deining als je aan een boei ligt. Ook het naar de kant gaan met de bijboot was soms nat. Als je terug op de boot kwam was het dikwijls het zoute water uit je kleding spoelen. De ongewone bewegingen vergden weleens wat rugklachten bij ons op.

We zijn op 24 april naar Porto Cristo gegaan. De 9 mile op de motor, de zee glad, geen wind en zonnig zo 22 graden. Wij hebben weer voor een Junta haven gekozen. Deze zijn wel eenvoudiger dan de Club Nautico die je er ook hebt, maar veel goedkoper (voor onze boot 17,- Euro p.n). Helaas kun je van te voren niet reserveren bij de Junta havens. We bellen wel een dag van te voren om te vragen of er plaats is. Na aankomst hebben Jaap en Trevor de zonnen panelen opnieuw aangesloten. Zij leverden niet genoeg energie voor de batterijen. Ergens zat er iets niet goed in de bedrading. Wat we verder nog in Porto Cristo gaan beleven lezen jullie volgende keer.