Geplaatst op: 15-03-2008
Verslag 18 Almerimar (2) maart 2008

We hebben in Almerimar negen dagen gelegen. De haven ligt tussen de appartementen en hotels. Het is nu nog geen hoogseizoen, het was nog rustig. Je hebt een grote supermarkt en wat kleinere winkels rondom de havens. Ook een aantal restaurants. Er is nog veel gesloten of staat leeg. Ook is er nog veel in aanbouw. Dat kon je merken aan de boot die regelmatig onder stof en zand zat. Almerimar heeft 2 grote stranden, de Playa Poniente en Levante. Erg leuk om langs de stranden te wandelen, bij de Playa Levante zagen we flinke golven bij een beetje wind. Aan het eind van de promenade ligt een beschermd moeras gebied waar je een wandeling om heen kunt maken. In de meertjes moesten flamingo’s staan, wij hebben ze echter niet gezien.

Op 11 maart hebben we met Trevor en Carolyn een auto gehuurd om naar Granada te gaan. De weg er naar toe was langs de kust, met oneindig veel groente en fruit kassen, tot Motril en vandaar door de Sierra Nevada met zijn besneeuwde toppen. Uniek is de ligging van Granada tussen de bergen en de zee. Dichtbij liggen het skigebied van de Sierra Nevada en het populaire vakantiegebied Alpujarras, een berglandschap met woeste charme. Als laatste bastion van de Moren is Granada dan ook de Koningsstad van de Nasriden. Het Alhambra, het paleis van de Moorse koningen, geldt als het mooiste voorbeeld van de bouwkunst uit die tijd.

Het paleis staat op een heuvel met op de achtergrond de besneeuwde toppen van de bergen. Wij hebben de diverse paleizen bewonderd. Een schitterend bewaart gebleven bouwstijl. Binnen de muren het Alcazaba, een burcht voor het leger die bestond al voor de paleizen van de Nasriden. Vanaf de Torre de Véla, die we beklommen, kon je de fundamenten nog duidelijk zien van de soldaten verblijven. Het uitzicht over Granada en omgeving was schitterend. Het Paleis van Carlos V (Karel de Vijfde) met zijn elegante binnenplaats wordt beschouwd als een hoogtepunt van de hoog-renaissance en bouwde hij tussen de verfijnde architectuur van het Alhambra. Het Paleis van Joesoef 1, Torre de Comares, en het Patio de Leones (leeuwenpaleis) van zijn zoon Mohammed V, werden tot één complex samengevoegd. De fontein die op de binnenplaats staat rust op twaalf leeuwen, deze waren helaas in renovatie. In het museum konden we twee leeuwen bewonderen die al gerenoveerd waren.

De prachtige tuinen van het Generalife herbergt de zomerresidentie van de Arabische heersers. De tuinen met cypressen, mirte- en laurierbomen, rozen en kruiden perken zijn een genot om door te wandelen. In de zomer brengen de fonteinen verkoeling. Wij hebben alles goed kunnen bekijken omdat we vroeg waren. We waren om 8.00uur weggegaan en om 10.uur aangekomen. De intree kaartjes die we uit de automaat haalden zijn voorzien van een tijd waarop je het paleis in mag. Er mogen maximaal 400 personen per keer naar binnen. In het hoogseizoen worden dan ook sommige mensen teleurgesteld dat ze het paleis niet meer in kunnen wegens drukte. Je schijnt ook via het internet kaartjes te kunnen krijgen, wel zo makkelijk als je ernaar toe gaat.

Na ’s middags in Granada wat gegeten te hebben, op een plaza in een grote tent kon je heerlijk gekruide inktvis (pulpo) krijgen, zijn we terug gereden door de Sierra Nevada. Eerst langs het plaatsje Guadix de stad van de holwoningen. Er wonen daar 10.000 mensen in holen. Je ziet, de meest witte schoorstenen, uit de grond steken. Bij een wandeling door de wijk waar veel mensen hun holwoning al wat uitgebreid hebben, zijn we in een leegstaande holwoning gaan kijken. Het kon mij niet zo bekoren. Maar de mensen die er wonen hoeven geen huur te betalen en kunnen als ze willen er steeds een kamer bij maken. Ze betalen wel wat voor elektrisch en water dat ze sinds kort hebben.

Verder kwamen we langs een klein plaatsje La Calahorra. De Vesting (1510) op de heuvel werd als eerst renaissanceburcht van Spanje gebouwd door Marqués Rodrigo de Mendoza. Een opstandige edelman die naar deze plaats werd verbannen. Verder door de Sierra Nevada over een smalle weg naar boven. Het uitzicht op de bergen met de sneeuw blijft boeien. Op 2000 meter hoogte bij Puerto la Ragua wordt er ’s winters geskied. Op de weg naar beneden liepen er koeien langs de weg. Na een lange dag zijn we gaan eten aan de haven bij het Chinese Restaurant Hongkong.

Verder hebben we het rustig aan gedaan. Jaap had een pees ontsteking in zijn schouder. Met wat rust en medicijnen gaat het stukken beter. Op 16 maart trekken we weer verder. We gaan dan richting Costa Blanca. Daar over volgende keer meer.