Hieronder kan het verslag gelezen worden:

Geplaatst op: 08-03-2008
Verslag 17 Almerimar maart 2008

In het vorige verslag waren we aangekomen in Gibraltar. We hebben daar gelegen in Marina Bay. Dit omdat er in de Queensway Qua Marina geen plaats was. De Marina Bay ligt naast het vliegveld en jammer genoeg was er nogal wat deining op de plek waar wij lagen. In Queensway heb je dat haast niet. Het was voor de eerste keer deze reis dat we aan een mooring lagen (je ligt aan de steiger vast en aan een touw die je uit het water haalt). In de Middellandse zee hebben de meeste havens dit systeem. Ik was blij met de tuin/werkhandschoenen die ik aanhad, want de touwen zijn dikwijls vies en er zitten ook schelpjes aan vast zodat je aardig je handen open kan halen.



De naam Gibraltar is afkomstig van de Berberveldheer Tarik die van hieruit in 711 zijn veroveringen verkoos. De berg van Tarik werd verbasterd tot Gibraltar.

Onze indruk van Gibraltar was echt Engels, het is sinds de 18e eeuw van Engeland. Het is vol gebouwd met hoge appartementen, een soort Hongkong in het klein. Ook is het er erg druk met toeristen want het is er belastingvrij. De drank en de fototoestellen worden er goed verkocht. De Mainstreet is dan ook een drukke winkelstraat waar van alles te krijgen is. Wij hebben er een nieuwe loopplank gekocht. We hadden er één maar deze was loodzwaar. Bij de Sheppards shop was de plank belastingvrij en men bezorgde de volgende dag aan boord nadat de douane hem vrij had gegeven.

 

Wij kwamen uiteraard om de apen, de Makaken, op de rots 450 meter hoog,  te gaan bekijken. Je kunt een georganiseerde tour maken met een busje, wij zijn op eigen gelegenheid met de kabelbaan naar het hoogste punt gegaan. Geweldig uitzicht over de baai, Spanje, Marokko en de Middellandse zee. Er zijn nogal wat restanten van verdediging materiaal van het leger. Ook zijn er onderaardse gangen en mooie druipsteen grotten. Wij zijn naar beneden gaan lopen en we hebben de apen, diverse keren gezien. Ze worden op een aantal plekken gevoed met allerlei fruit. Het laatste stuk van de wandeling naar beneden ging over een ruw bergvoetpad en was het uitkijken geblazen.



Wij hebben in Gibraltar de Nocturne met Darren en Vicky ontmoet. Zij lagen al een maand in Gibraltar en lagen te wachten op verzekering papieren. In Queensway lag Seawalk te wachten op een raam voor de boot die nog vervangen moet worden. Wij kwamen Isabelle met de kinderen tegen in de Mainstreet, Serge was aan het knutselen op de boot. Alec en Katie vonden het leuk ons weer te zien. ’s Avonds zijn we met zijn allen wat gaan drinken bij hen op de boot en hebben onze ervaringen uitgewisseld.



Na 2 dagen en 3 nachten deining werd het tijd om verder te gaan. Balchis bleef nog 1 dag. Op 1 maart gingen we naar Estepona, een 24 mile die we haast geheel hebben gezeild. Het waaide niet erg hard en we hebben de afstand met gemiddeld 4 knopen= 6km per uur afgelegd. De haven ligt erg leuk, omgeven door restaurantjes en gebouwen in Moorse stijl. Vlakbij 2 grote supermarkten. Wij zullen hier niet gauw terug komen want we betaalden 50 Euro havengeld voor 1 nacht. Na ons commentaar op het hoge havengeld, vertelde de marinero dat het 1 maart hoogseizoen is en liet ons de nieuwe prijslijst zien waarop de datum van het hoogseizoen en de prijzen stonden.



Je kon al gelijk merken dat we op de Middellandse zee waren. Mooi weer, rustige zee. De Costa del Sol, waar we langs voeren, is één van de populairste vakantie bestemmingen van Europa. Langs de kust zie je niets anders dan hoge flatgebouwen en bungalowparken. Daarachter zie je de bergen waar het nog zeer rustig en onbedorven is.

 

Op 2 maart naar Marina La Bajadilla in Marbella. De 12 mile met een slakken gangetje van 2/3 mile per uur afgelegd. We hebben de omgeving verkend, geen winkel gevonden wel een aantal restaurantjes. Trevor en Carolyn hebben bij ons gegeten, ik had pizza gebakken. Daarna vroeg naar bed. Van de zon en de zeelucht wordt je soms slaperig.



De volgende dag 3 maart naar Marina Caleta de Vélez bij Malaga. Deze 40 mile geheel motorzeilend afgelegd. Geen wind, alleen het laatste halfuur kwam er een beetje wind op zetten. ’s Avonds kwamen Balchis en Nocturne hier ook aan. Nocturne besloot een nacht door te varen naar Almerimar. Onderweg een school dolfijnen om de boot, altijd weer een belevenis om deze te zien. We zijn een paar dagen gebleven in dit rustige vissersdorp. Mooi strand en verder een hoofdstraat met wat winkels en op 15 minuten lopen een grote Liddl.



De boot schoongemaakt en de was gedaan. Op 4 maart is het flink gaan stormen ’s nachts en we zijn er uit gegaan om de boot wat naar achter te leggen. Doordat de wind (soms 8bf) op de boot stond rekte het mooring touw iets uit en kwamen we te dicht op de steiger. Weinig geslapen ’s nachts van krakende touwen en het schommelen van de boot.



Nadat de storm geluwd was zijn we op 6 maart naar Motril gevaren. Van de 6 uur die we er over gedaan hebben, 3 uur kunnen zeilen. We hebben gelegen bij de Club Nautico. Erg veel deining in deze haven. De jachthaven ligt in een hoek van de industriehaven. Mooie douchen en een restaurant. We hebben de omgeving van de haven bekeken, naar Motril was te ver weg. De kust in dit gedeelte, Costa Tropical, is mooi om te zien. Veel bergen met groente en fruit kassen en op de achtgrond de besneeuwde toppen van de Siera Nevada.



Op 7 maart naar Almerimar. Een tocht van 39 mile waarvan het grootste gedeelte op de motor. Alleen het laatste stuk kwam er onverwacht soms een 4/5 bf wind opzetten en kon je zeilen. De wind wordt meestal wat sterker bij het naderen van een kaap. Er zijn in de Costa Almeria verschillende kapen langs de kust. Altijd alert zijn. De haven van Almerimar is erg groot en gedeeltelijk gebouwd tussen de appartementen. Erg levendige haven met veel overwinteraars. Er wordt nogal eens wat georganiseerd. Met Nocturne en Balchis ’s avonds naar een leuke bar geweest waar diverse musici met hun instrument kwamen om muziek met elkaar te maken. We blijven een aantal dagen hier liggen om het achterland wat te verkennen. Daar volgende keer meer over.

Foto's bij dit verslag:
Bekijk alle 24 foto's

Terug