Geplaatst op: 15-02-2008
Verslag 15 Cádiz februari 2008

Op 3 februari werd in Ayamonte het carnaval groots gevierd. Jammer genoeg werkte het weer die dag niet erg mee. Het was 17 graden en bewolkt. De parade begon ’s middags in de nieuwe wijk. Vele carnavals verenigingen waren vertegenwoordigd. Allen mooi verkleed op de praalwagens door de gehele stad met veel muziek. Men eindigde op het plein bij de haven en vandaar ging het feest verder in de straten. Alles heel kleurrijk en leuk om mee te maken. Op 4 februari was er weer een feest aangekondigd, wij konden dat nergens ontdekken. We hebben de gehele stad door gewandeld, wel veel kleurrijke versieringen maar geen feest ontdekt. Op 5 februari was het de dag van de kinderoptochten. ’s Morgens de kleintjes tot 4 jaar en ’s middags de jongeren van 6 tot 12 jaar. ’s Avonds in de overdekte straten werd er gefeest en gedanst door de ouderen onder begeleiding van live muziek. Dit feest ging tot diep in de nacht door en was ook in de haven tot laat te horen.

Op 6 februari was het tijd om verder te gaan. De Icom connector was nog niet gearriveerd, die gaan we met de bus ophalen. Het weer was gunstig om naar Mazagón te gaan. We hebben de 35 mile met mooi weer afgelegd. Omdat we de post hadden afgewacht zijn we om 13.00uur vertrokken en om 19.00uur aangekomen in schemering. Het meisje op het havenkantoor sprak alleen Spaans, we kregen een plaats toegewezen op een computerscherm, alles een beetje rommelig. Inmiddels donker geworden was het moeilijk zoeken naar een nummer op de steiger. We zijn in een lege box gaan liggen, daar blijkt het nummer te staan ergens halverwege de vingersteiger in een houtenplank. Vanaf de boot is dat nooit te zien. Misschien moet er een plattegrond nog afdrukt worden voor het nieuwe seizoen. De haven is wel rustig en van alle gemakken voorzien. Aan de kant van het havenkantoor zijn de douchen minder goed dan die bij de wasruimte aan de overzijde.

De volgende dag 7 februari zijn we bij Trevor en Carolyn op de koffie gegaan. Carolyn werd 50 jaar en dat hebben we met zijn vieren gevierd. ’s Middags met zijn allen Mazagón gaan bekijken. Een klein plaatsje met mooie huizen en een groot strand. In het centrum, ongeveer 15 minuten lopen van de haven, een toeristen bureau waar we veel informatie kregen over de omgeving. We ontdekten een grote supermarkt en een aantal restaurantjes. ’s Avonds zijn we gaan eten in Taberna Nino. Hier werd ook alleen Spaans gesproken, goed om de taal weer op te halen.

Op 8 februari met de bus naar La Rabidá. We kwamen in Huelva terecht want we misten de halte waar we moesten uitstappen in La Rabidá. De bustocht voerde door grote velden waar aardbeien werden gekweekt. Bij het naderen van Huelva zagen we grote raffinaderijen. Bij deze stad veel chemische bedrijven. De tankers liggen voor de kust waardoor een pijpleiding, die op de bodem in zee ligt, de olie wordt gelost. Het grote beeld van Columbus kun je niet missen als je de stad binnen gaat. Het beeld werd gemaakt door de Amerikaanse Getrude Whitney (1929) en geschonken door Amerika aan Huelva. De stad zelf is erg druk.

Na een wandeling langs het Casa Colón en het Palacio de Congresos en ergens koffie gedronken te hebben zij we als nog met de bus naar La Rabidá gegaan (uitgestapt bij de universiteit en de snelweg oversteken naar het pad door het park). Dit plaatsje valt onder de gemeente Palos de Frontera en is beroemd om het klooster Santa Clara en bij de ontdekking van de nieuwe wereld door Columbus. De Muelle de las Carabelas (Caraval Quay) zijn 3 schepen die gebruikt werden bij de ontdekking van Amerika en andere wereld delen. Het geeft een beeld hoe men op de schepen leefden. De Nina werd gebouwd in Moguer en was de favoriet van Columbus omdat dit schip klein was en weinig bemanning nodig had. De Pinta werd gebouwd in Palos en de Santa Maria met als kapitein Cristopher Columbus was geleend van Juan de la Cosa. Op 3 augustus 1492 voeren de 3 schepen met de zeevarende broers Pinzon en de Santa Maria als vlaggenschip vanuit Palos om op 12 oktober Cuba te ontdekken. Het klooster was gesloten en konden we niet bezoeken.

Op 11 februari was het weer gunstig om wat verder te gaan. We zijn naar Chipiona gezeild. De 30 mile haast geheel kunnen zeilen. Met 3/4 bf Oosten wind voeren we constant 6 knopen. Het laatste uur moest de motor bij gezet worden, vanuit het niets kregen we ineens 37 knopen wind, zo 8 bf. We hadden de zeilvoering al aangepast i.v.m. het naderen van de Straat van Gibraltar. Het grootzeil met 1 reef (verkleind grootzeil) en een klein voorzeil erop, zodat we onverwachte harde wind kunnen opvangen. Een fijne zeildag gehad.

Chipiona ligt aan het begin van Guadalquivir rivier die o.a. naar Sevilla gaat. Het is nu erg rustig, in de zomer met de mooie stranden zijn er heel wat toeristen. We zijn een aantal dagen gebleven i.v.m. de storm waarschuwingen. We hebben de hoogste vuurtoren van Spanje, uit 1867, bekeken en langs de boulevard gewandeld. Verder een mooi plein met een oude kerk en naar een internetcafé geweest. Jaap zijn verjaardag hebben we met Trevor en Carolyn gevierd. Bij Restaurant Antonio aan de haven ’s avonds goed gegeten.

De volgende dag een bustochtje van 20 minuten naar Sanlúcar de Barremeda een plaats aan de Guadalquivir. Bekend van de wijn, manzanilla een witte wijn en de sherry, en van de historische gebouwen. We hebben een wandeling gemaakt naar het Castillo de Santiago. Ondanks de oude gebouwen die wij zagen, heeft de stad niet veel indruk op ons gemaakt. Erg vervallen en vuil. De sherry huizen zijn wel goed vertegenwoordigd. We waren ook in het gebied Jerez de la Frontera waar de sherry vandaan komt.

Op 15 februari naar Cádiz wat we daar gaan beleven lezen jullie in het volgende verslag.