Geplaatst op: 27-01-2008
Verslag 13 Ayamonte (Spanje) januari 2008

Met dit verslag begint het nieuwe jaar van vertrek. We hebben op 23 januari Lagos verlaten en zijn naar Ayamonte in Spanje gevaren. We zijn door de Nederlandse zeilers uitgezwaaid met toeters en bellen. Erg leuk dat ze speciaal voor ons vertrek naar het einde van de steigers waren gekomen. Het vertrek is wel sneller dan we gepland hadden. De afgelopen dagen was het erg mooi weer. Op de dag zo tussen de 20 en 24 graden. ’s Morgens en ’s nachts nog wel koud, maar je proeft overal in Portugal de lente. Heel veel staat hier al in bloei.

Wij hebben op 17 januari met de Navigators club, zeilers die in de Marina de Lagos overwinteren, een mooie wandeling gemaakt. We zijn met de trein naar Silves gegaan. Daar wandelden we langs de Rio Arade. Een mooi gebied met veel in bloei staande bomen en struiken. Zelfs een lammetje zagen we al. We wandelden met 15 personen t.w. 8 Nederlander, 6 Engelsen en een Duitse mevrouw. Een leuk gezelschap. Onderweg was er een trimpark naast de rivier. Hier hebben we gepicknickt.  De wandeling ging af en toe gepaard met modderpaden en veel water op het pad. We zijn naar Estombar-Lagoa gelopen. Hier hebben we ’s middag, na koffie gedronken te hebben in een klein cafeetje, de trein weer terug genomen. Een fijne dag met een goede inspanning om de conditie weer een beetje op peil te krijgen na de december maand.

We hebben inmiddels mooie fiets tochten gemaakt en langs het strand gewandeld. Op 20 januari was er vanuit de haven een Funrace georganiseerd. Jaap was mee gevraagd met Anneke van de Velde en haar vriend Ben. Anneke, een fanatiek zeilster, is een ex collega van Jaap. Ze heeft jaren op de boekhouding van Ect gewerkt, de wereld is maar klein denken we dan maar. Ze hebben met haar 33 voet Contest, genaamd Gavina, niet echt in de prijzen geracet. Wel was het voor Jaap weer het begin van het seizoen wat betreft de zeeziekte, hij heeft wel 4 keer de vissen gevoerd.

Na enkele weken erg mooi weer en heel wat klussen afgewerkt te hebben, krijgen we kriebels om weer verder te trekken. Trevor en Carolyn, van de Balchis, zijn uit Schotland terug gekeerd in Ayamonte. Trevor wil Jaap helpen met het inbouwen van zijn SSB radio. Ook weer een rede om verder te gaan naar Spanje.

Op 23 januari waren de weersvoorspelling gunstig wat het varen betreft. Mooi weer op de dag rond 23 gr. Weinig wind, helaas, maar toch zijn we motorzeilend naar Vilamoura vertrokken. Voor de eerste dag een rustige zee en konden we weer wennen aan onze boot na een aantal maanden stil gelegen te hebben. In Vilamoura ’s middag na aankomst een wandeling gemaakt en naar de supermarkt gelopen. Na de douche vroeg naar bed want we moesten vroeg op i.v.m. het tij de Guadiana rivier op naar Ayamonte. We zijn om 6.30uur vertrokken voor de 45 mile. De wind 3 bf oost, de gehele trip tegen. In het begin was de zee rustig, echter bij de ingang naar Ilha de Culatra nabij Faro, werd de zee zeer onrustig en zijn we aardig in geslingerd geraakt.

Verder was het weer erg zonnig en bij aankomst om 14.30uur in de haven, werden we door Trevor en Carolyn verwelkomt en hadden zij voor ons al een plaats gereserveerd. Na bijgepraat te zijn en wat gegeten te hebben zijn we met zijn vieren het stadje in gelopen en hebben wat gedronken in een Spaanse bodega.

Op vrijdag 25 januari zijn Jaap en Trevor gelijk begonnen met voorbereiding om de SSB Radio in te bouwen. Helaas één onderdeel voor de aansluiting was niet passend. Dit is door Trevor bij Icom in Engeland besteld en zij sturen dit gelijk op zodat we dit onderdeel binnen een dag of 3 kunnen verwachten. Ik ben met Carolyn de winkels af gegaan en door het stadje gelopen. Erg leuk met veel winkels, mooie straatjes en een plein met banken die voorzien zijn van mooie tegels.

Wel zijn de openings tijden van de winkels anders dan in Portugal. Tussen 13.00 en 17.00uur zijn de winkels gesloten. ’s Avonds zijn de winkels tot laat open. Zondags is alles gesloten en moet je niet vergeten brood in huis te hebben. Het stadje is zich aan het voorbereiden op het carnaval. Dit wordt hier groots gevierd met optochten. In veel winkels is er carnavalskleding te koop.

In de week van 3 februari zijn er diverse carnavals optochten. Die week blijven we nog in Ayamonte om dit mee te maken. Wij denken, als het weer het toe laat, zo rond 6 februari weer verder te trekken.