Geplaatst op: 15-11-2007
Verslag 10 Lagos (1) november 2007

Vanaf 1 november hebben we in Marina Lagos een mooie winterplaats. We liggen aan de buitenkant van de haven lekker rustig. De steiger is niet zo groot, er liggen hier 22 boten met diverse nationaliteiten buiten de Portugezen o.a. Engelsen, Ieren, Amerikanen, Zweden, Italianen en Nederlanders. Er blijken veel mensen naar huis te zijn en we hebben alleen contact met de Engelsen en Zweden. Er liggen nog een aantal Nederlanders op andere plaatsen in de haven waar we ook contacten mee onderhouden door eens bij elkaar op de koffie gaan of een drankje te drinken.

Er is hier in de haven een Navigators Club en deze onderhouden een website en een vhf net 3 keer in de week. Op dit net worden gevraagde en aangeboden scheepsartikelen besproken. Ook worden er koffieochtenden, kaartavonden, wandelingen, technische avonden en korte cursussen aangekondigd waarvoor je kunt inschrijven. Op enkele zondagen kun je mee doen aan een Fun Race. Een zeilwedstrijd die gesponsord wordt door South West een organisatie die boten verhuurd. Dus je ziet je hoeft je hier van de winter niet te vervelen.

De eerste week die we hier lagen hebben we de boot helemaal schoongemaakt. Noem het maar een grote schoonmaak. Alle kasten leeg, de bedden gelucht, de zeilpakken afgespoten, gedroogd en opgeborgen, etc. Verder is het hier winter zeggen de Portugezen. Wij lopen overdag nog in de korte broek, zij hebben lange broeken en truien aan. De temperaturen zijn van een uur of 11.00 tot 17.00uur zo tussen 20/25 graden, ’s avonds en ’s nachts koelt het af naar rond de 10/15 graden. We hebben tot nu aan een vest voor ’s avonds genoeg.

Wij verdiepen ons in de geschiedenis van Lagos. Er is hier veel te zien. Lagos vormde het hart van de grote Portugese ontdekkingsreizen in de 15e eeuw. De belangrijkste historische gebouwen staan er nog. Ook het stratenpatroon is vrijwel ongewijzigd gebleven. Over deze straten liepen koning Hendrik de Zeevaarder, Gil Eanes, Vasco da Gama, Ferdinand Magellan en Columbus (ja, ook hij!). Het is dan ook nog goed voor te stellen hoe hun schepen over de baai van Lagos zijn uitgevaren. Uit historische bronnen blijkt dat Lagos al tenminste bestaat sinds 2000 voor Christus. De oorspronkelijke naam is Lagobriga. Deze naam is van Keltische oorsprong en betekent "vesting van de zonnegod".

In de voetsporen van Marco Polo

Marco Polo was de eerste wereldreiziger. Hij reisde met vreedzame bedoelingen en bracht Oost en West nader tot elkaar. Hij wilde de wereld ontdekken, vreemde culturen leren kennen en in hun waarde laten. Hij zou ons, reizigers uit de 21ste eeuw, tot voorbeeld moeten zijn. Laten wij openstaan voor andere volken en respect tonen, zowel voor mens en dier als voor het milieu.

De 1e zaterdag van de maand is er een grote markt. Wij hebben er 2 uur rond gelopen. Veel kleding, schoenen en tassen. Wel veel, volgens mij, namaak merken in kleding. Vergeleken met de Nederlandse prijzen is het hier erg goedkoop waarschijnlijk omdat de kwaliteit minder is. Ook waren er kraampjes met gepofte kastanjes, we moeten die eens proberen want je ziet die kraampjes hier overal

Vanuit de kuip zien we 2 oude fabrieksschoorstenen. Toen we wat grote vogels boven de haven zagen rondcirkelen kregen we in de gaten dat het ooievaars zijn. Want op die schoorstenen zitten ze op hun nesten. Een mooi gezicht, wel vragen we ons nu af zo als buurman Tom al aangaf, wat doen ze hier en komen ze uit Holland? Ik heb op wikipedia gekeken en het is zo dat een ooievaar ongeveer 1.30 m groot wordt. De mannelijke ooievaar weegt ongeveer 4,5 kg, een vrouwelijke ooievaar ongeveer 3,5 kg. Een ooievaar wordt gemiddeld 30 jaar oud. Ooievaars zijn sociale dieren, maar hebben ook veel tijd voor zichzelf nodig. Als twee ooievaars op hun nest zitten, verklaren ze elkaar hun "liefde" met spectaculair snavelgeklepper. Ooievaars blijven hun hele leven trouw aan hun partner. Een ooievaar is vruchtbaar vanaf het derde levensjaar. De uitgezette ooievaars, fok programma in Nederland, zijn gekozen uit groepen die de westelijke trek volgen, dat wil zeggen over Spanje naar West-Afrika. De oorspronkelijke Nederlandse ooievaars overwinterden in Zuid-Afrika, 12.000 km ofwel tweemaal zo ver en met veel meer gevaren op de tocht. Het is misschien wel zo dat de ooievaars die wij zien op hun trektocht hier neergestreken zijn. Wij zien wel dat ze een aantal jongen hebben.

Op zondag gaan we er met de fiets op uit. We fietsen langs de boulevard naar de ingang van het kanaal. Er worden jeugd zeilwedstrijden gehouden van de Clube de Vela Lagos. De bootjes gaan flink te keer want er staat een flinke deining in de baai van Lagos. Over de pier slaan zelfs de golven en we moeten uitkijken dat we niet nat worden. Wat verder op zee zijn de golven iets minder. Op het strand Meia Praia zijn de surfers flink vertegenwoordigd.

In het Fort Nossa Senhora da Penha de França (ook genoemd Fortaleza de Bandeira) is er een foto tentoonstelling die wij bezoeken. Het fort zelf is tot 1958 een militaire basis geweest. Na de restauratie wordt het nu gebruikt voor exposities en culturele activiteiten. In de, wat eens het woonverblijf was, hangen replica’s van houtsnijwerken die gevonden zijn uit de 14e eeuw. Afbeeldingen van Koning João 1 met zijn Engelse vrouw Philippa of Lancaster en hun kinderen, waarvan Henry de Navigator de beroemdste was, zien er rijkelijk uit. Het interieur van de kapel is nog intact en is erg mooi met de Portugese tegels.

Na de bezichtiging en het mooie uitzicht op Lagos en de zee, verder op de fiets de berg op. We wilden naar de stadsmuren om daar omheen een wandeling te maken. Wij vonden dat echter te warm (28gr.) en zijn Lagos ingereden om op een plein bij de boulevard wat te drinken en te eten. Daarna zijn we terug naar de boot gefietst.

Laat in de middag zijn we met Tom en Ans van de Dulce naar de Bahia Beach Bar gegaan. Deze locatie ligt aan het Meia Praia strand. Wij hebben daar tapas gegeten als voorgerecht en later nog een kleine maaltijd. Er was een bandje met leuke muziek, we hebben gedanst en het erg naar ons zin gehad.

Lagos ligt op een heuvel. Bij een stadswandeling door de smalle straatjes was het soms klimmen. Buiten het centrum stuit je op oude huisjes, cafeetjes die in een huiskamer uitgebaat worden, vrouwen die de was op straat doen en aan de muur van hun woning hangen. Ook zagen we de oudste kerk van Lagos uit de 14e eeuw de Igreja de São Sebastão. We proefde in ieder geval van het Portugese leven dat zich in de achteraf straten afspeelde. Alle straatjes dalen af naar de Praça da Republica. Op dit plein staat een standbeeld van een feniciër van marmer. Het vertegenwoordigd de afkomst van een van de vele bewoners die Lagos heeft gekend.

Op woensdag 7 november kwamen Trevor en Carolyn uit Albufeira met de bus naar ons toe. We hebben een gezellige middag met elkaar doorgebracht. Zij liggen met de boot nog steeds te wachten op goede wind om naar Spanje te gaan. Wij zijn met hen naar de stadsmuren gegaan. Deze zijn 800 jaar oud en gebouwd door de Chartagers. Deze vestingmuren lopen rond Lagos en zijn helaas erg vervallen. Er is wel een begin gemaakt met herstel werkzaamheden. Verder hebben we nog door een oud gedeelte gewandeld en zijn we terecht gekomen bij een heel mooie fontein. Daar lag een schip in die waterspoot. De ontwerper heeft een bijzonder bouwwerk neer gezet.

Donderdag 8 november werd er door de marina een tocht georganiseerd. Wij werden met een busje de bergen ingebracht om daar een kleine wijnboerderij te gaan bezichtigen. Wij kregen een uitgebreide rondleiding en uitleg hoe de wijnen gemaakt werden. Dit alles door de eigenaar Guillaume Leroux vitivinicultor. De man was er zeer trots op zijn eigen wijn te kunnen produceren in de Algarve. Wij mochten de wijnen proeven en ook stonden er heerlijke hapjes klaar die goed smaakten bij de wijn. Wij hebben flessen wijn uit 2005 gekocht de Monte da Casteleja en een pot eigengemaakte jam.

Zaterdagavond zijn we met Tom&Ans (Dulce) en Gert&Anjés (Breeze) naar een fado restaurant geweest. Heel Portugees, eenvoudig entourage maar overheerlijk eten. We mochten onze eigen vissen (dorade) uitzoeken die op de gril gingen. De tijgergarnalen waren van een overheerlijke klasse. De gitaristen en de fado zangeres vonden wij best goed, maar kenners vond de zangeres te commercieel en de gitaristen van een middelmatige klasse.

Maandag 12 november zijn we met de Navigators Club naar Sagres geweest voor een country walk. We verzamelden om 10.30uur bij de bus naar Sagres. (busstation aan de overkant van de haven) Bij aankomst wandelden we naar het Fortaleze de Sagres. Helaas was het fort gesloten. We gaan zeker nog een keer terug want het fort van Sagres is de plaats waar de mythische Zeevaartschool van de Infant Hendrik de Zeevaarder (Escola Náutica do Infante) zich bevond, een plaats waar astronomen, cartografen en zeelieden bij elkaar kwamen. Hier kun je een indrukwekkende windroos zien met een doorsnede van 43 meter. Vanaf het fort hebben we een wandeling over de rotsen gemaakt naar het vissersdorpje Baleira. Mooie zeegezichten en bijzondere natuur. Onderweg hebben we gepicknickt. In Baleira is er een mooie baai met strand. Van hieruit weer terug naar Sagres waar we voordat we terug gingen op een terras wat hebben gedronken. We gingen met de bus om 15.15uur terug. Dit ging niet zonder hapering want de bus kreeg een lekke band onderweg. We werden door een andere bus opgepikt voor de verdere rit naar Lagos. We hebben genoten van een bijzondere dag.

Vandaag woensdag 14 november alweer een mooie dag. Het weer is inmiddels wel iets kouder geworden. Wel heel de dag zon maar zo 22 gr. alleen als de zon verdwenen is wordt het al gauw 's avonds zo 14 gr. en ’s nacht maar zo 10 gr. We zijn met de bus naar Faro gegaan om Trevor en Carolyn daar te ontmoeten. Zij kwamen van de Guiadiana rivier waar zij inmiddels liggen met hun boot. De bus reis naar Faro was door een mooi achterland met veel fruit landerijen. Op de achtergrond de bergen, een heel gevarieerd landschap wel erg droog.

Wij zijn met de bus vanaf Faro naar Estói gegaan een stadje in het achterland van de Algarve. Wij wilden naar het Palácio de Estói een paleis omringt door mooie tuinen met veel tegeltableaus. Helaas was het gesloten, het paleis wordt omgebouwd tot een hotel dus was er alleen veel bouwafval te zien. Verder bestaat Estói uit wat kleine straten met uiteraard een dorpsplein en een mooie kerk uit 1600. Na wat gegeten en wat gedronken te hebben zijn we weer terug gegaan naar Faro. Deze stad zijn ze gereed aan het maken voor de kerstdagen. De verlichting hangt al en in de straten liggen rode lopers. We zijn naar de oude binnen stad gelopen. Maar daar volgende keer wat meer over. We gaan ons nu komende tijd gereed maken om naar Nederland te komen.