Geplaatst op: 31-10-2007
Verslag 9 Winterstop in Lagos oktober2007

We zijn geëindigd in verslag 8 met de aankomst in Albufeira. We zijn een aantal dagen gebleven en hebben het stadje en het strand bekeken. Het stadje in erg in trek bij de vakantiegangers, aangetrokken door het mooie weer, de stranden en de vele restaurants en disco’s. Het centrum is een unieke voetgangerszone. Wij lagen in een mooie haven maar erg ver van de winkels en het centrum. Naar het centrum gingen we met de bus en terug lopen. Een mooie wandeling langs de zee en de haven.

Op 21 oktober zijn we naar een eilandje gevaren, Ilha da Culatra, voor de kust bij Faro. Wij hebben op 1 uurtje na de hele trip, 20 nm, op de gennaker ons dunne voorzeil gevaren. Dit ging heel relaxt met zo 4/5 knopen snelheid. Voor de ingang van de Ria waren er wat draaikolken waar we doorheen moesten, best even spannend. Het eiland behoort bij het natuurgebied Ria de Formosa. Deze lagunen zijn beschermd natuurgebied. Wij zijn met de bijboot naar het eilandje gevaren. Er leeft een kleine gemeenschap van vissers. De huizen zien er redelijk goed uit er liggen geen straten maar zandpaden. Er rijden geen auto’s alleen een tractor die het huisvuil ophaalt.De Nocturne met Vicky en Darren kwam ook aan. Wij hebben met zijn allen op de Balchis wat gedronken en bij gepraat.

De volgende dag, dinsdag, met zijn allen over het eiland gedwaald en naar het strand gelopen. Erg rustig en mooi. Wat foto’s gemaakt en bij de supermarkt het e.a. gekocht. De Seawalk kwam ook bij ons liggen. Zij kwamen van Villamoura met een flinke wind van 26 knopen hadden ze een woelige reis gehad. ’s Nachts ging het regenen en de volgende ochtend zag het er somber en donker uit. De regen vonden wij niet zo erg, de boot spoelde lekker schoon met het zoete water.

De Balchis en wij zijn toch maar naar de haven van Olhão gegaan, dit was op 24 oktober. Wij hebben hier voor de eerste keer een corrupte security mee gemaakt. Door de lagune was een mooie tocht. Bij aankomst, naar wij dachten volgens de pilot, in deze nieuwe haven liep de security ons tegemoet en wilde ons weg sturen met de mededeling dat het privé was. Wij wilde echter blijven en we praten de man bij dat we toch 2 dagen wilde blijven want er kwam familie van Balchis naar Faro en die wilde daar opstappen. Alastair en Louise, de kinderen van Trevor en Carolyn, kwamen een weekje vakantie houden.

Toen de security hoorde dat we ieder 2 dagen wilde blijven veranderde zijn houding en zei akkoord. We moesten om 11 uur naar de poort komen deze opende hij dan en konden aldaar betalen. Afijn wij er naar toe met de papieren van de boot, wat blijkt, de Balchis moest net zoveel betalen als wij terwijl zij een kleinere boot hebben. De prijs was te hoog want we hadden geen elektrisch, water en konden niet naar een douche of wc. Voor de poort was een kaart nodig die wij niet kregen, de man moest weten wanneer we er in en uit wilde en kwam de poort dan openen. De haven was in zijn geheel nog niet afgebouwd. Na wat geharrewar met de betaling, die in zijn zak verdween, besloten we de volgende dag al weer vroeg weggegaan.

’s Middags een wandeling door het stadje gemaakt. Erg afwisselend met mooie straten en soms ook wat verwaarloosde huizen. Olhão is bekend van zijn sardienen. Het is de grootste plaats in Europa waar de sardienen verwerkt worden. Aan de mooie boulevard staan 2 overdekte markten. De één voor vis en de andere voor groente/fruit en wat vlees kramen.

Op 25 oktober naar Vilamoura. Het weer was zonnig en we hadden zo 7 tot 10 knopen wind. Na een uurtje de zeilen gehesen en met een gangetje van 4 knopen hebben we de 20 nm in 5uur afgelegd. Bij aankomst hebben we onze ogen uitgekeken. Wat een haven, 1000 plaatsen voor boten en rondom allemaal appartementen, restaurants, kleding en souvenir winkeltjes. Gezellig om te zien maar voor ons wat aan de drukke kant. Op de terrassen allemaal tv’s voor de voetbalwedstrijden en ’s avonds overal een bandje of zanger c.q. zangeres. De Mermaid lag ook in de haven, Gerard en Jos zijn wat komen drinken.

Op vrijdag uit eten geweest om de verjaardag van Alastair te vieren. Na afloop in een Engelse bar wat gedronken, we hebben het heel leuk gehad. Zaterdag een flinke wandeling gemaakt naar het mooie strand Praia da Falésia en door de straten gedwaald. Villamoura heeft geen centrum en bestaat uit hotels en appartementen. Rondom veel golf ressorts. Wel een grote supermarkt ontdekt waar van alles te krijgen is.

Zondag 28 oktober naar Albufeira, 1 uurtje op de motor. Hier nemen wij afscheid van Darren enVicky die naar de Canarische eilanden gaan. De Seawalk lag er ook, deze gaan ook weer verder richting Spanje. Wij hadden afscheid genomen van de Balchis die richting Culatra en daarna naar Ayamonte zouden gaan. Wat blijkt ze liepen ook even na ons Albufeira binnen met wat olie problemen aan de motor. Ook voelde Louise zich niet helemaal happy met de zeegang die er stond. We lagen heerlijk rustig in deze nieuwe haven en het was weer lekker warm, 30 graden, uit de wind en in de zon in de kuip. Maandag heb ik wat boodschappen gedaan met de bus naar de Lidl en Jaap heeft de boot schoongemaakt. Wij hebben besloten om de winter in Lagos door te brengen. Tot nu is deze plaats aan de Algarve ons het best bevallen. De winkels dichtbij de haven, de omgeving erg mooi. Het treinstation achter de haven geeft mogelijkheden om het achterland te verkennen. En ook belangrijk in de haven verschillende mogelijkheden om te internetten.

We zijn dan ook op 30 oktober in Lagos gearriveerd en kregen onze winterplek aan de N steiger. Een beetje aan de buitenkant, lekker rustig. De Dulce lag er ook voor een aantal maanden, we hebben Tom en Ans met plezier weer ontmoet en onze ervaringen van de afgelopen tijd met elkaar uitgewisseld.

De reisverslagen houden nu even op i.v.m. de winterstop. Wel zal ik regelmatig een verslag schrijven van onze belevenissen en wat we zo ondernemen vanuit Lagos.

We zijn op 18 juni uit Hellevoetsluis vertrokken. We hebben diverse keren ergens verwaaid gelegen i.v.m. de vele stormwaarschuwingen afgelopen zomer. Het weer was deze zomer voor het zeilen erg onstabiel. We hebben in totaal 2010 nm afgelegd.