Geplaatst op: 20-10-2007
Verslag 8 Albufeira oktober 2007

Wij hebben jullie verlaten op 7 oktober nadat wij aangekomen waren in Lagos in de Algarve. Wij zijn een week in Lagos gebleven en hebben het hier erg fijn gehad. Wij hebben ook Gerard en Jos van de Mermaid hier weer ontmoet. Heel leuk weerzien en fijn met elkaar bijgepraat. Het weer is fantastisch, elke dag zo rond de 25 graden. Er is een zwembad bij de Marina, deze is tot 1 november open. Hier hebben we dan ook gebruik van gemaakt. Er is ook een health club met een sauna en jacuzzi waar je tegen betaling gebruik van kan maken. Verder hebben we gewassen, de boot schoongemaakt en Jaap de lekkage van de boiler gemaakt. Het aftapkraantje lekte, door kalkaanslag sloot het niet goed meer af. We bestellen wel een reserve kraantje voor het geval dat er niet meer te ontkalken is.

Lagos is een erg oude stad met nog veel in de originele staat. De oude straatjes met restaurantjes en winkels zijn erg leuk. Veel Engelsen zijn hier neergestreken en men spreekt overal Engels, voor ons erg makkelijk. We zijn op de fiets een aantal keren door de omgeving gefietst. We zijn lopend/fietsend naar de kaap gegaan, Ponta da Piedade is de vuurtoren die wij vanuit zee zagen. Mooie vergezichten. In het stadje een beeld van Hendrik de Zeevaarder die van hieruit de ontdekkingsreizen organiseerde. Het gebouwtje waar de 1e slavenmarkt van Europa plaats vond is nu een expositie ruimte. De stadsmuren zijn 800 jaar oud en het Fortaleza de la Bandeira (fort met de vlag) uit 1648 moest de stad beschermen.

Verder zijn de Seawalk en Nocturne een dag na ons aangekomen. Leuk ook hun weer te zien. De dochter, Laura, van Trevor en Carolyn kwam een aantal dagen vanuit Schotland hier vakantie houden. Er liggen hier in de haven veel nationaliteiten. We praten met Canadezen, Zwitsers, Oostenrijkers etc. Heel leuk om ervaringen uit te wisselen. Op zaterdag zijn we met de kusttrein naar Faro geweest. De rit duurde een kleine 2 uur maar was de moeite waard. We kwamen door een gevarieerd landschap, van erg dor tot groene dalen en langs de kust een soort moerasachtig gebied. In de stad zelf was het niet erg druk, waarschijnlijk omdat het naseizoen is. Wij vinden dat niet zo erg. Faro is een leuke stad met een autovrij centrum. Je kunt op je gemak de winkels bekijken. Aan de kust een kleine haven, alleen voor motorboten. Het oude stadsgedeelte bekijken we een andere keer.

Op 16 oktober wilden we naar Alvor, een vissersdorpje waar je door een moerasgebied naar toe kan varen. Wij hebben dat echter over moeten slaan want toen we buiten de haven kwamen stonden er aardige golven, hadden we de wind tegen en ook nog een klein beetje stroom. Het weer is soms anders dan voorspeld. Met hoge golven is het niet verantwoord om Alvor binnen te gaan. Wij hebben dan ook wat gekruist en zijn naar Portimão gegaan. Hier hebben we de 1e nacht geankerd. Mooi voor het strand en een mooi uitzicht. Met de bijboot naar het strand en een wandeling gemaakt naar het kasteeltje. Wij konden daar echter niet naar binnen want het bleek particulier bezit. De volgende ochtend kwam al vroeg portcontrol langs met een Engels schrijven dat we weg moesten want ze gingen baggeren. Dus zijn we de haven in gegaan. Erg groot en omgeven door appartementen. Wel vlakbij de boulevard en strand Praia da Rocha. Daar zijn we gaan wandelen en hebben aan het strand geluncht. Dit bleek een Nederlandse strandtent, Senhora de Rocha, te zijn. De man bate dit al 14 jaar uit.

In de haven liggen veel Nederlanders die hier overwinteren. Het geeft een gezellige sfeer. Wij zagen ook de Aluqueen liggen van Wim Dijksterhuis. Met hem hebben we de flottielje reis in 2003 naar Guernsey gemaakt. Helaas was hij niet op zijn boot, misschien ontmoeten we hem later nog.

De volgende dag met de bus naar Portimão. Het stadje ligt een eindje van de haven. Het is wel aan te fietsen voor de boodschappen e.d. In het stadje enkele winkelstraten en wat oude gebouwen. Op het plein bij de haven een mooie fontein en terrassen waar we wat gedronken hebben. In de middag zijn we naar het strand gegaan, het was inmiddels 28 graden en Jaap heeft lekker gezwommen.

De 19e oktober zijn we naar Albufeira gegaan. Motorzeilen want er was weinig wind. De haveningang was erg smal en door de stroom die de haven in stond was er veel deining aan de wachtsteiger. Deze nieuwe haven ligt erg beschut en ziet er mediterraan uit door de vele gekleurde appartementen rondom. Bij het betalen zagen we dat deze haven ook onder de Transeurope regeling valt. Dit houdt in dat je 50% korting krijgt op het passantentarief. Je kunt maximaal 5 dagen aan één gesloten korting krijgen. Wij hadden de kaart nog bij ons uit Nederland.

We zijn ’s avonds met het toeristentreintje naar de binnenstad gegaan. Jammer genoeg ligt dit ver van de haven. Er is hier in de buurt niets te krijgen wat boodschappen betreft. Voor de boodschappen moeten we met de bus, of zoals een mevrouw hier uit de haven doet met een taxi naar de supermarkt. Carolyn en ik met de bus naar de Lidl. We kwamen na 2 ½ uur bepakt en gezakt terug en hoeven voorlopig niet naar de supermakrt. We blijven hier enkele dagen en vertellen het vervolg in het volgende verslag