Geplaatst op: 08-10-2007
Verslag 7 Lagos-Algarve sept-okt 2007

Wij hebben jullie verlaten in Leixòes/Porto. Het was de bedoeling nog een aantal dagen daar te blijven maar het is bij 1 dag gebleven. Op 26 september zijn we nog een dag naar Porto geweest. We hebben daar gewinkeld in een auto vrije straat. Mooie winkels, oude panden en in die straat ook de kerk met het tegelwerk rondom. We hebben wat inkopen gedaan voor de winter, truien etc. En zijn daarna met de metro nog naar een Lidl geweest. Hier zo’n beetje de zelfde artikelen als in Nederland. Bij aankomst in de haven het weerbericht bekeken, we besloten om samen met de Balchis naar Nazaré te gaan.

Op donderdag 27 en vrijdag 28 september was het weer en de zee gunstig om te varen. We zijn om 15.30uur vertrokken en zijn een nacht doorgevaren. We kwamen om 08.30uur in Nazaré aan en hadden toen 97 mile gevaren. De eerste uren bij vertrek lekker gezeild met zo 15knopen=windkracht 3. Laat in de avond ging de wind liggen en werd het motorzeilen. De hele nacht vreselijk opletten voor visnetten en kreeftenpotten die langs de hele kust te vinden zijn. Wel was het koud ’s nachts zo 13gr. soms een beetje regen. Tegen de ochtend werd het mistig maar toen waren we haast bij de haven ingang. De haven van Nazaré is erg klein en voor gasten was er niet veel plaats. Wij konden nog aan een lange steiger een plaatsje bemachtigen en aan een korte steiger een plaatsje voor de Balchis vrij gehouden die later binnenliep. De Seawalk en de Nocture zijn samen naar het zuiden gegaan en zijn in Sines beland, we hopen hen nog in de Algarve te ontmoeten.

Vrijdag een poos geslapen en later de omgeving van de haven verkent. Het is een echte vissershaven. Een kleine winkel annex bar, een mooie douchegelegenheid, wasmachine etc. Zaterdag kwam al vroeg de havenmeester waarschuwen dat we boot goed moesten vastleggen want er werd voor zaterdag en zondag een windkracht 8/9 verwacht. Wij dachten wat voorbarig want we hadden de navtex berichten op windkracht 5/6. Maar afijn we hebben toch maar een extra lijntje aangebracht. Het is allemaal erg meegevallen met de wind die dag.

Samen met Trevor en Carolyn zijn we naar Nazaré gegaan. Een heel mooi plaatsje met een lange boulevard en strand. Op het strand houten raamwerk waarop vis gedroogd werd. Je kunt deze gedroogde vis zo eten, maar wij denken dat het niet erg lekker is want er schijnt veel graat in te zitten. Veel vrouwen (oudere) lopen hier nog in klederdracht. De vrouwen die weduwe zijn allemaal in het zwart. Achter de boulevard liggen de smalle dwaalstraatjes. Wij zijn met een bergtrammetje langs de rotsen omhoog gegaan naar het op 110 meter hoog gelegen dorpje Nazaré-Sitio. Wel veel wind boven maar het uitzicht was erg mooi en een wandeling door het dorpje bracht ons langs een mooie kerk, Santuário de Nos Sra de Nazaré, uit de 15e eeuw. De 2 klokken torens in barokke stijl, werden afgebouwd in de 17e eeuw. De mooie galerijen rondom werden gebouwd tijdens de regering van Koning Manuel 1. Je kon ook een wandeling naar de vuurtoren op de rotsen maken. Wij zijn later beneden in Nazaré wezen lunchen en hebben de smalle straatjes verkent. Daarna met de taxi terug naar de haven, want de bus rijdt niet op zaterdagmiddag en zondag. ’s Avonds een bruinbrood gebakken voor het weekeind en voor het avondeten pannenkoeken gebakken. Vannacht veel regen gevallen, zondags overdag ook flinke buien. Ondanks het weer is het hier wel warmer dan in Leixoes, ’s morgens vroeg al 18gr. Op maandag zijn we naar het hoog gelegen vissersdorp Pederneira gelopen. Naar het dorp ging een trap die omhoog liep door een bos. Het dorpje was uitgestorven, wij zijn naar het uitkijkpunt gewandeld waar je alweer een groots uitzicht had over de kust. Op de terugweg in Nazaré naar de supermarkt geweest. Maandags gingen de vissermannen weer aan het werk, in het weekeind werkten ze niet. Wij hebben weinig last gehad van hun vertrek en aankomst, alles verliep rustig.

Op woensdag 3 oktober was het weer de komende vier dagen gunstig om weer verder te gaan. Het zeilen werd niks, geen wind. Gelukkig een korte trip van 24 nm voor een tussen stop in Peniche. Onderweg wel veel dolfijnen en schildpadden gezien. Ook mooie kust gezichten en kapen die we voorbij voeren. We lagen in Peniche aan een lange steiger voor bezoekers. Deze steiger lag aan de open kant van de grote vissershaven, erg onrustig door de voorbijvarende vissersboten. ’s Nachts niet veel geslapen. Het grote vissersdorp waar we naar toe gewandeld zijn had niet veel te bieden, de straatjes zagen er een beetje armoedig uit. Vanaf zee zag het er beter uit met veel gekleurde huizen.

Donderdag 4 oktober naar Cascais. Dit werd voor mij (Diana) een baaldag. Weer 45 nm op de motor, wind Zuid 1 bf. Je vraagt je af is dit het nu, we willen zeilen! Ik kreeg een daverende hoofdpijn die tot de volgende middag heeft geduurd. Maar afijn het is niet anders. Ondanks het balen was het in ieder geval wel lekker warm zo 24 gr. Vrijdag is Jaap ‘s morgens naar een heel grote Jumbo gegaan waar van alles te krijgen was. In de middag, toen ik wat opgeknapt was, een wandeling door het stadje gemaakt. Wel toeristisch maar erg leuk, mooi straatjes een fort bij de haven. Op de boulevard was een groep Amerikaanse vrouwen aan het schilderen. Erg sfeervol allemaal. De haven waar we lagen was prima, bij aankomst alles goed geregeld. De havenmeester, douane en emigratiedienst allen naast elkaar in 1 gebouw. Ja sinds we in Portugal zijn word er in iedere haven door douane en emigratiedienst al je gegevens genoteerd. Je moet je dus 3 keer melden, soms komen ze ook wel gelijk naar je toe als je net aangemeerd bent. We hebben besloten om niet naar Lissabon te gaan. Dit gaan we doen,voor een aantal dagen,tijdens onze winterstop vanuit de Algarve. De laatste weken wordt het kouder en de winden komen steeds uit het zuiden, de kant die wij op moeten.

Zaterdag 6 oktober naar Sines. De laatste stop voordat we Cabo São Vincente gaan ronden naar de Algarve. De trip van 53 nm ging met veel dolfijnen onderweg. Ze speelde om en rond de boot, erg leuk om te zien. Het werd ook heerlijk warm, zo 29 gr. in de kuip. Het was lang geleden dat we tijdens het zeilen in een t-shirt konden zitten. Sines is een oud en nog vrij gaaf stadje boven op een heuvel aan een ovaalvormige baai. Het is de geboorte plaats van Vasco da Gama de ontdekkings reiziger. Aan de grote haven liggen olie raffinaderijen en een industriecomplex. Wij lagen in een hoek bij een kleine nieuwe haven. Met Carolyn een wandeling gemaakt en de omgeving verkent. s’ Nachts niet veel geslapen. We lagen te rollen en schudden aan de steiger van de swel die de haven in kwam. Al snel besloten we om de volgende dag door te gaan.

Zondag 7 oktober om 6 uur vertrokken voor de lange trip, zo’n kleine 80 mile naar Lagos ‘om de hoek’ in de Algarve. Gelukkig niet te koud, 17gr. bij aanvang en onderweg weer zo 29 gr. Echter geen wind tot aan Cabo São Vincente. Deze kaap is al sinds mensenheugenis een sacrale plek voor zeevaarders. Een oud gebruik wil dat passerende schepen hun vlag strijken uit eerbied voor en als een soort bede aan de heilige Vincente. Dit schijnt volop geluk te brengen en onder het motto ‘baadt het niet, dan schaadt het niet’ hebben wij dit gebruik in ere gehouden. Wij hebben onze vlag dus hoog gehesen tijdens het naderen van de kaap en een toepasselijk gedicht verzonnen.

Jaren geleden stonden wij bij São Vincente aan land

Nu zien we u vanaf de zee, zeer markant

Wij, Jaap en Diana, varen met onze Kiara langs u heen

Wie had dat ooit gedacht, ik denk geen één

Wij hopen op uw zegen en om een behouden vaart

Zodat wij kunnen blijven varen tot wij zijn oud en bejaard

Na het ronden van de kaap kregen wij een heerlijke wind. Met tussen 15 en 20 knopen wind=4/5bf stoven we er met een 7 á 8 knopen snelheid naar Lagos. We liepen om 19.00uur het kanaal naar de jachthaven binnen. Balchis kwam 1 uur later aan. Wij hebben elkaar gefeliciteerd onder een heerlijk glas port. We hadden de Algarve bereikt. Zo met ons eigen schip voelden wij dat als een victorie!

Tot het volgende verslag.