Geplaatst op: 25-09-2007
Verslag 6 Leixões september 2007

Het vervolg van Camariñas. We lagen hier in een kleine haven met een even zo klein vissersdorp. Aan de steiger lag een Nederlandse boot, de Fulmaris uit Rotterdam. Jerry, Maartje met hun zoontje Jerre van 17 maanden waren ook in Enkhuizen op de Zeilen bijeenkomst. ’s Avonds bijgepraat over hun ervaringen tot nog toe. Zij gaan naar de Caribiën. ’s Middags, 15 september, met Carolyn een flinke wandeling gemaakt richting de kaap. Hier een bijzonder leegstaand complex met een afgesloten haventje. Wij kwamen er niet achter hoe e.a. in elkaar stak, maar gingen er vanuit dat het iets met de 2e wereld oorlog te maken heeft gehad. Het uitzicht op de Ria was erg mooi.

Op 16 september was het weer zo gunstig om Kaap Finister te ronden. Een trip van 40 mile naar de Ria de Muros. Wij vertrokken om 08.00uur met 25 gr. en zijn samen met de Balchis opgevaren. Geen wind en na het ronden van de kaap een olie gladde zee, alhoewel er wel deining van 2 meter was vonden wij dat al zeer relaxt. Dat ging over toen er mist op kwam zetten. De radar bijgezet en contact gemaakt met de andere boten. De Seawalk heeft a.i.s. radar en kan de comerciële boten op de radar waarnemen. Na een tijdje trok de mist op en het zag er gelijk al anders uit dan Noord Spanje. Andere kust gezichten en andere zeegang tot nu toe. Onder weg naar de Ria de Muros hebben we heel veel dolfijnen gezien en kleine walvissen, (grienden), en zelfs een haai. Erg leuk om te zien de scholen dolfijnen, jammer genoeg niet alles op de foto kunnen krijgen. Wij besloten voor anker te gaan, i.p.v. naar Portosin zoals de bedoeling was, samen met de Balchis en Seawalk voor het strand van Ensanada de San Francisco. Een heel mooie ankerplaats waar we op het strand met zijn allen het ronden van de kaap hebben gevierd.

Op 17 september naar Ria de Pontevedra, het was de bedoeling weer voor anker te gaan maar het weer werd als maar somberder dus naar de haven van Sanxenjo. Deze zeer luxe en dure haven had voor ons geen bekoring. Alles was er chique, er werd een regatta georganiseerd dus weinig plaats, wij lagen ver van de douchen en wc’s en moesten hier voor 32 Euro voor 1 nacht betalen. Ik heb een wandeling door het dorp gemaakt dat was wel leuk met een mooi strand. Daar de weervoorspelling niet gunstig was, golven van 3 meter en meer, wilden we nog even blijven. Naast Sanxenjo lag een vissersplaats met een aantal plaatsen voor jachten. Carolyn en Isabelle, die ’s morgens joggen, zijn daar naar toe gegaan om te kijken of er plaats voor ons was. Wij konden daar alle drie om 12 uur terecht, dus zijn we op 18 september naar Portonovo gegaan. Mooi klein vissersplaatsje met allerlei bedrijvigheid van de visvangst. Mooi uit zicht op de ingang van de Ria en het eiland Ons.

Op 19 september wilden we naar Bayona. Het weer was met weinig wind en deining maar wel warm 24 gr. Toch buiten de Ria nog even geprobeerd te zeilen, maar dat waren alleen klapperende zeilen. Verder op de motor waar we langs het eiland Isla Cies kwamen. Schitterend zoals het daar lag aan de Ria de Vigo. Je stelt je zo voor dat je in de Caribiën bent beland. We hebben geankerd voor het strand en zijn die nacht daar gebleven. Met de rubberboot naar het strand en een mooie wandeling gemaakt. Het is een nationaal beschermd gebied. Er leven verschillende vogels en er zijn wandel routes van een 1,5 km waar je naar een aantal uitzicht punten kunt lopen. Aan de kant van de Ria stranden en aan de Atlantische kust mooie inhammen en rotsformaties. De volgende dag, 20 september, hebben we ’s morgens de boot schoongemaakt, Jaap de waterlijn ontdaan van aangroei en ik de binnenkant en zijn hierna nogmaals een wandeling wezen maken. Om 14.00uur verder gegaan naar Bayona een korte trip van 8 mile. Wat boodschappen gehaald en door stad gelopen. Oude gebouwen en tapas barretje geven veel sfeer aan de stad. Op de punt van de haven een heel oud kasteel, Castelo Monte Real, dat open is voor publiek. Ook beroemd in de stad Alfonso IX (1201 geboren) zijn beeld staat vlakbij het kasteel en de boulevard is naar hem vernoemd. ’s Avonds kwam de Nocturne met Vicky en Darren aan, deze waren afgehaakt in Corcubion om wat zaken af te handelen. Zij gaan in grote etappes door naar de Canarische eilanden om over te steken naar de Caribiën.

Op 20 september was het weer gunstig om naar Portugal te gaan. Een trip van 30 mile die we, de Balchis en wij, ’s middags gingen varen. Dit omdat we naar Viana do Castelo aan de Rio Lima gingen en wij de rivier op wilde met stilstaand water. We hebben met een roerige zee en 3bf wind de trip kunnen zeilen. Alleen bij de rivier ingang werd het even heftig. De monding loopt tussen 2 bergen in zee, hierdoor gierde de wind met windkracht 7 op ons af. Gelukkig nam de wind af bij het naderen van de haven die wat verder op de rivier lag. We moesten aan de wachtsteiger wachten voor de gesloten voetbrug die over de haveningang lag. De havenmeester, die Engels sprak, kwam ons verwelkomen op de wachtsteiger en gelijk vertellen waar we konden liggen. Een vriendelijke man die erg van zijn dorp hield want we kregen veel informatie en hij dacht dat we wel 3 dagen nodig hadden om alles te bekijken. We zijn de volgende dag na de koffie het dorp ingegaan en de man had gelijk. We hebben al veel gezien maar het is inderdaad een heel mooi dorp. In de kern zijn veel huizen in rococo stijl gebouwd. Wij troffen het want er was door de plaatselijke muziekband een demonstratie op het Praça de Republica. Ook werden door mensen in klederdracht in verschillende kramen regioproducten verkocht. Wij hebben de kerk van Santa Maria Maior bekeken. Deze werd in de 15e en 16e eeuw gebouwd. In deze kerk een kapel voor de zeevaarders en een sculptuur “Deposition of Christ in the Tomb” uit de 16e eeuw en deze is overgebracht uit de regio van Antwerpen. Verder hebben we genoten van de kleine gezellige straatjes en terrassen.

Naar Leixoes op 23 september. Dit industrie stadje bied de mogelijkheid om naar Porto te gaan. Wij hebben de trip motorzeilend afgelegd. We vertrokken om 08.00uur met 10gr. een beetje fris. Om 11.00uur was het al 20gr. maar dat nam weer af naar 17gr. Rare temperaturen vonden wij, erg warm was het niet. Bij aankomst werden we opgewacht door de Seawave en de Nocture, die onze lijnen opvingen zodat het aanleggen snel verliep. Leixoes is een stadje gericht op commercie (visserij, containerhaven en olieraffinaderij). Het heeft naast de haven een klein strand en boulevard.

Op 24 september zijn we vanaf de haven naar de andere kant van de brug gelopen waar de metro (bus kan ook) naar Porto gaat. Wat een geweldige stad is dit, vooral het oude historische centrum. Dit loopt van een berg met kleine straatjes naar beneden waar ze uitkomen bij de rivier de Douro. Er zijn mooie kerken te zien. De Igreja de Sao Fransisco een gotische kerk uit de 14e eeuw, de Igreja do Carmo een rococo kerk waarvan de zijkant met een azulejo (tegel) schilderij is versierd. Ook de kathedraal De Se gebouwd in de 13e eeuw met het naast gelegen klooster wordt veel bezocht. Wil je eens klimmen dan is de Torre dos Clérigos, 75 meter hoog, met meer dan 200 traptreden een bezoek waard voor het mooie uitzicht. Wij zijn de wijnkelders gaan opzoeken waar de port ligt te rijpen. We zijn met Darren en Vicky over de Dom Louis 1 (Lodewijk 1 van Portugal) brug gelopen. Deze brug uit 1886 is ontworpen door Gustave Eiffel en herkenbaar is aan de elementen van de Eiffeltoren. Op de brug heb je een heel mooi uitzicht over de stad en de rivier. Leuk zijn de boten die de wijnvaten vervoeren. De wijnhuizen liggen aan de linkeroever van de Douro in de wijk Vila Nova de Gaia. Wij zijn naar Taylor’s gegaan. Dit wijnhuis is op één na de oudste, maar in ieder geval de bekendste van Porto. Het is het enige wijnhuis wat nog steeds in handen is van een Engelse familie die het stichtte in 1692. Na een rondleiding door een gids mochten we de rode en de witte port proeven. Wij hebben een rode LBV (Late Bottled Vintage) port uit 2001 gekocht. Deze port ligt 4 tot 6 jaar in vaten en is direct drinkbaar. Bij het drinken kun je een stukje kaas eten maar de gids vertelde dat een stukje chocolade lekkerder is. Op het terras van het restaurant heb je een schitterend uitzicht op de oude stad. We hebben nog wat gegeten en gedronken op een terras aan de Douro en zijn daarna naar de oude stad gelopen waar we met de bus richting boot zijn gegaan. Deze bus rijdt het traject langs de rivier en de zee erg leuk om te zien. Bij aankomst in de haven was het erg koud (15gr.) geworden en het waaide flink. Na het bekijken van de weerberichten besloten nog een aantal dagen te blijven. Hoe deze verlopen zijn lees je in het volgende verslag.