Geplaatst op: 14-09-2007
Verslag 5 Camariñas september 2007

Wij hebben jullie verlaten in het vorige verslag met de aankomst in Gijon. We zijn daar door de stad gewandeld en het viel ons eerst een beetje tegen. Weinig sfeer, oude en nieuwe gebouwen door elkaar en erg stil. Van een Spaanse sfeer was er weinig te vinden. Wel waren er mooie stranden en boulevards. ’s Avonds was het pas leuk, dan kwamen alle Spanjaarden flaneren over de boulevard en pier en de jongelui zaten op alle trappen en pleintjes. Ook alle terrasjes waren bezet wat toch nog een beetje sfeer gaf. De visitors haven waar wij lagen was nogal onrustig, net naast de ingang dus alle boten die erin en eruit gaan veroorzaakte nogal deining. Wel was het leuk met veel nationaliteiten te liggen en daar een praatje mee te maken, zo kom je regelmatig aan wat informatie over plaatsen en ankerplekken te weten. Wij hebben daar vertrekkers ontmoet die ook in Enkhuizen waren op de Zeilen bijeenkomst. We hebben leuk geborreld bij Sergej, Isabelle en hun kinderen Alec en Katie op de Sea Walk. Uiteraard bijgepraat over hoe hun reis was verlopen. Zij waren blij eindelijk in Spanje gearriveerd te zijn.

Op 2 september vertrokken met 17gr. naar Ria de Ribadea. De hele trip, 63 mile, regen gehad en weinig gezeild. Dan weer wind dan weer niet. Bij aankomst onder een grote brug door, net na de brug de haven. We waren er om 18.00uur. Na het opruimen een wandeling gemaakt en bij de haven een hapje gegeten. ’s Nachts nogal slecht geslapen door swel( golven) die de haven in stroomde. Wij zagen in de haven een Engelse boot die we onderweg al voor de 3e keer tegen kwamen. De Balchis van Trevor en Carolyn uit Schotland. We hebben kennis gemaakt en zijn de volgende dag, 3 september, doorgegaan naar de zelfde haven n.l. naar Ria de Vivero (de Spanjaarden zeggen Viveiro). Een zeiltrip van 31 mile die we met bewolking en zon hebben gemaakt.

De kust van Galicië is erg mooi en afwisselend. In de haven van Vivero konden we geen Capitania vinden die had een dagje vrij volgens een schipper. De Balchis kwam naast ons liggen en later op de avond kwam ook de Sea Walk aan die in 1 keer uit Gijon door gekomen was. Ook een Dufourboot aan de steiger, de Nocture van Darren en Vicky kwamen kennis maken. Van Trevor een mooi programma gekregen om gribfiles via het internet binnen te halen. Dit zijn weerkaarten waar je veel informatie op kunt vinden voor een aantal dagen. We hebben gelijk kunnen zien dat we hier nog dagen kunnen blijven daar het gaat stormen in Finisterre met windkracht 7/8. We liggen hier heel beschermd in de Ria, af en toe krijgen we een windvlaag mee en kunnen ons dan wel voorstellen hoe het op zee te keer zal gaan.

We hadden gehoopt door te kunnen naar La Coruna maar dat moet even wachten. We hebben een platte grond van Vivero van het Toeristen bureau en zijn door het stadje gewandeld. Wel met de plu in de rugtas want het weer is nog steeds niet best. Het is een leuk stadje met een paar mooie oude gebouwen en leuke straatjes. Het Convento de San Francisco is een mooi kerk waar achterin nog steeds gewerkt wordt door geestelijke. Ook het kerkje Santa Maria do Campo is nog steeds in gebruik voor trouwerijen etc. Er staat ook nog een klooster maar dit is niet open voor publiek. De poort van Carlos V is nog in oude staat. De brug tegen over de poort is uit de 15e eeuw en heet Puente de la Misericordia. Het weer is inmiddels iets beter zo rond de 22/25gr. We wandelen dan ook iedere dag naar een wijk of strand in de buurt. Ook gaan we regelmatig naar de supermarkt voor wat verse etenswaren. Tegenwoordig kun je hier van alles krijgen, dat was vroeger wel anders. Jaap heeft vanaf de boot nog een aantal vissen gevangen maar om ze te eten raden ze af. Ze knabbelen in de haven aan de boten en nemen dan de troep mee naar binnen die op de boten gesmeerd wordt, niet zo lekker dus. Op zee gevangen vis is geen probleem.

Inmiddels hebben we met meer mensen contact hier op de steiger die ook liggen te wachten op beter weer. Op zaterdag zijn we met zijn allen naar een picknick park bij het strand gegaan en hebben daar een leuke bbq gehouden. Gelijk werd ik in het zonnetje gezet met een aantal cadeaus want ze hadden mijn verjaardag in gaten gekregen. Erg leuke verrassing. Op zondag 9 september zijn we met Trevor en Carolyn met de trein naar Ferrol geweest. Een heel mooi treinrit door de bergen (512m hoog) met mooi uitzicht op de zee en inhammen. In Ferrol hebben we een wandeling gemaakt en zijn naar de haven gewandeld. Ivm de zondag was alles gesloten en erg stil. Bij terugkomst in Vivero was de Dulce aangekomen met Ans en Tom, even bijgepraat helaas te kort want wij gingen de volgende dag op 10 september naar Sada een plaatsje aan de Rio Betanzos vlakbij La Coruna. De trip er heen was nogal met wat golven op zee, niet erg prettig. Wij hebben het grootste gedeelte gezeild met de motor aan.

Na Kaap Prior werd het wat rustiger en hebben we nog een stuk de Ria in kunnen zeilen. Van uit Sada zijn we met de bus, een half uur rijden, naar La Coruna geweest. Geweldige stad met een mooi oud centrum, leuke havens en natuurlijk hebben we de 1 van de oudste nog werkende vuurtoren, de Torre de Hercules, bezocht. De romijnse toren is uit de 2e eeuw en gebouwd in de tijd van Julius Caesar, erg bijzonder. Wij hebben met een heel oude tram een rondrit gemaakt en zijn onderweg diverse keren uitgestapt om het e.a. te bekijken. Dan op woensdag 12 september met de medezeilers van de Balchis en Seawalk naar Santiago de Compastella geweest. We zijn met de bus via La Coruna rechtstreeks daar heen gereisd en waren er vanaf de boot in 2 uur. Alweer een mooie rit door het mooie Galicië, dit noorden van Spanje is zeer gevarieerd in landschap.

In Santiago was ons doel de Kathedraal aldaar. Voor de rest van het historische gedeelte hadden we geen tijd. Naar Santiago komen veel pelgrims. Wat ons opviel waren de vele jonge mensen die van het wandelpad door Europa gebruikt maakte en bepakt en gezakt aankwamen. De Kathedraal heeft een vorm van een kruiskerk. Zij werd vanaf 1077 onder Alfons VI gebouwd op de resten van een eerdere kerk uit 800. Volgens een legende zou het graf van de apostel Jacobus, een van de discipelen van Jezus, zich hier bevinden. Zijn stoffelijk overschot zou, nadat hij in Palestina was onthoofd, in een stenen boot zijn gelegd waarin twee van zijn discipelen meereisden. De boot bereikte vanzelf de Galicische kust, waarna het dode lichaam werd begraven aan de berg Libredón. Over het graf verrees een machtige basiliek. Na een kleine rondwandeling door het centrum weer naar de boot en deze voor vertrek gereed gemaakt.

Op 13 september met erg koud weer, vertrokken met 12gr. aangekomen met 17gr. naar Ria de Camariñas. Dit kleine vissersplaatsje is erg leuk gelegen in de baai. Het is ook onze laatste stop in Noord Spanje. Van hieruit gaan we met goed weer Kaap Finisterre ronden en zijn dan aan de Atlantische kust van Spanje. Hierover volgende keer meer.