Geplaatst op: 16-07-2007
verslag 1 Quisterham/Caen 15 juli 2007

Maandag 2 juli samen met Aart en Jenny van de Blue Line van uit Middelburg naar Vlissingen vertrokken. Wat later kwamen Adrie en Leuntje van de Smiling Bird ook naar ons toe. Het weer op zee is nog steeds slecht, stormwaarschuwing windkracht 7 zuidwest. We zijn om 11.30uur vertrokken door het Kanaal van Walcheren naar Vlissingen. We moesten 5 bruggen door, dit ging niet zo vlot, voor de Stationsbrug hebben we ruim een halfuur moeten wachten. Het weer was regenachtig, flinke buien, onweer en maar 18 graden. Door de sluis is het over de Westerschelde naar de Michiel de Ruijterhaven een klein stukje. Deze buitenhaven is vernieuwd en heeft nu een aantal mooie boxen. ’s Avonds een wandeling over de boulevard gemaakt. Prachtig gezicht op zee met hoge golven en de schepen die langs voeren.

De hele week in Vlissingen gebleven i.v.m. slecht weer. Wind wederom uit het zuidwesten de richting die wij uit willen gaan. De gehele week stormwaarschuwingen 6/7 bf, zelfs een keer 8 bf. Wat opgeruimd, met de plu op naar de AH, gelezen etc. we komen de tijd wel door.

In het weekeind werden de vlootdagen van de Koninklijke Marine gehouden. Dit in het kader dat Michiel de Ruijter 400 jaar gelden was overleden. Op 6 juli kwam de vloot aan, een geweldig gezicht. Alleen jammer dat het windkracht 7/8 was op zee. Hierdoor kwamen ze niet te dicht langs de kust en werden er diverse demonstraties afgelast. Zaterdags zijn we 2 schepen wezen bekijken, een mijnenwegen en een duikvaartuig. ’s Avonds was er een concert van de Mariniers Kapel met een gast optreden van Denise. Geweldige muziek, na afloop mochten we in de vip tent een drankje en een hapje komen nuttigen. Leuk allerlei admiraals en buitenlands genodigden te ontmoeten. Dat we uitgenodigd werden hadden we te danken aan Aart, die een leuke grap met een intree kaart uithaalde.

Zondag 8 juli werd het eindelijk wat rustiger op zee, windkracht 2/3. De trossen lossen en al motorzeilend naar Nieuwpoort. Smiling Birth haakte af in Blankenberge, wij varen met de Bleu Line op richting Bretagne. In Nieuwpoort lag het Janharingsquadron, een groep zeilers die richting Zuid Engeland gingen. Alle zeilvrienden van verleden jaar daar ontmoet en ook bekende van de Guernsey reis die we in het verleden gemaakt hebben. Het werd een leuk weer zien.

Op maandag wilden we door richting Boulogne alhoewel de wind zw 4/5 nog steeds niet erg gunstig was. Het weer ook niet zo. Op zee was het niet erg comfortabel, we waren net een 20 minuten onderweg toen er een gigantische onweersbui ons tegemoet dreef. Niet voorspeld bij het weerbericht. Toen we de lichtflitsen in de verte zagen aankomen zijn we terug gevaren naar Nieuwpoort en hebben dit stadje ’s middags toen het wat opklaarde, met de fietsjes verkend. Mooie gebouwen en straatjes. In de Stadshalle een cartoon expositie bekeken. Alle cartoon tekeningen hadden als thema sleutels, om sommige erg gelachen als je mee kon kijken door het sleutelgat.

Via Boulogne, erg druk in deze haven waar we alleen overnacht hebben, naar Dieppe. Eindelijk eens een dag flink kunnen zeilen. De wind goed 4/5 soms 6 bf, maar met een beetje zon ziet het er gelijk anders uit. De zee was wel eens wat ruw en we kregen dan ook regelmatig een douche over ons heen.

Donder 12 juli in Dieppe blijven liggen, regen, 16gr en veel wind maakte het uitvaren niet aantrekkelijk. De boot schoongespoten, lekker frans stokbrood gehaald belegd met paté werd het smullen, wat gelezen en gewandeld.

Vrijdag 13 juli in Fécamp aangekomen. Heerlijk kunnen zeilen, het werd zelfs warm, zo 25 graden. ’s Avonds feest, hier wordt ieder jaar een show van motoren gehouden. Het aantal was overweldigend men vertelde dat het er zo 2000 waren. Van showmodellen tot choppers en ook met zijspan waar kinderen in meereden. Tot laat in de nacht denderden ze door het stadje. Hier ook weer vertrekkers Gerard en Jos van de Mermaid ontmoet. Zij zijn net als wij alweer een tijdje onderweg en hebben ook verwaaid gelegen.

Zaterdag weer feest. In Fécamp gebleven regen en verkeerde wind om te vertrekken, naar de wasserette geweest en ’s middags een wandeling gemaakt en de neogotische kerk Église St.-Etienne bezocht. Fécamp was de 4e visserijhaven van Frankrijk en lag aan kop wat de kabeljauwvangst betreft. Deze visserijvangst is haast gereduceerd tot nul doordat Le Havre met hen ging concurreren. Men richt zich nu op industrieën die de visvangst ondersteunen. ’s Avonds op het strand een mooi vuurwerk bekeken.

Zondag 15 juli zijn we inmiddels in Questerham/Caen aangekomen, hier over meer in het volgende verslag.