Geplaatst op: 01-07-2007
Middelburg verslag juni 2007

4 juni 2007 Haringvliet

We zijn dan op 2 juni richting Haringvliet gegaan. Via de Roompot, waar we André en Marleen van de Odin gedag hebben gezegd, zijn we naar Stellendam gegaan. We zijn lekker in geschommeld op zee. Op het Haringvliet aan een boei overnacht ter hoogte van vakantiepark Cita Romana. Overal waar we liggen proberen we het wi-fi systeem uit. Het is ongelooflijk hoe vaak het lukt om een net werk te vinden. Het lukt ook via ons abonnement van Kpn bij gast providers in te loggen. Dus midden op het water internetten, wel leuk mailtjes lezen en het weer opvragen.

De volgende dag een lekkere zeildag. Met een NO wind 2/3 bf liepen we af en toe 7 knopen (+/- 12km per uur). Het weer was 24 graden en zonnig tot de middag genieten. De voorspelling was wolken en regen, dus in de middag toen die er aan kwam hebben we de boei weer opgezocht. Wat geklust en gelezen. In de avond weer zonnig en tot 21.30uur kon je nog buiten zitten. Om ons heen lagen ook boten voor overnachting verder lekker rustig zo op het water.

De plannen zijn om enkele dagen naar huis te gaan. Wassen, post verzorgen nog dingen opruimen etc.

8 juni 2007 Hellevoetsluis – Industriehaven

Na 2 dagen het huis gereed maken voor een langverblijf weg, zijn we weer met veel spullen op de boot terug gekomen. Het weg stouwen hebben we wat uitgesteld. Het was warm, zo 25 graden, en er stond lekkere wind om te gaan zeilen. Een rondje Tiengemeten gedaan. Dit eiland in het Haringvliet is sinds kort een natuurpark geworden. Natuurmonumenten gaat het onderhouden. Voor bezoekers is er vanaf Nieuwendijk een pont naar het eiland waar je een rondleiding kunt krijgen van de parkbeheerders.

Donderdag hebben we heerlijke gezeild, wederom met af en toe 7 knopen op het log. Niet slecht met windkracht 3, de belading valt waarschijnlijk wel mee. Onderweg zagen wij de Boreas, een Dheler zeilboot. We twijfelde eerst of het wel Marcel was. We hadden hem een aantal jaren geleden in Stellendam ontmoet. Hij was toen zijn boot aan het voorbereiden voor een wereldreis en heeft die inmiddels ook volbracht. Pim en Joke die naast ons lagen kennen hem uiteraard ook. Hij heeft nog een poosje met hen opgetrokken in de Caribiën. We hebben bij elkaar, we zagen elkaar in de Industriehaven, aan boord heel wat bijgepraat, ook veel adviezen gekregen voor het reilen en zeilen in de Middellandse Zee. Tegenwoordig ligt hij met zijn boot in Stad aan ’t Haringvliet.

Vandaag, vrijdag, zijn we van de Industriehaven naar de Koopvaardijhaven gegaan. Er was een regatta aan de gang en ’s morgens om 8 uur liep de haven vol met boten die allerlei gasten van bedrijven oppikten die een dag gingen zeilen. Gesponsord door vakantiepark Cita Romana zagen we de boten beplakt worden met Rabo stikkers en diverse andere bedrijfsnamen. Wel een gezellige drukte.

Wij hebben de boot vandaag aangepakt. Ik binnen schoongemaakt en Jaap heeft zonnepanelen achterop gemonteerd. Ze moeten alleen nog aangesloten worden op het boordnet. Maar ja je kunt niet alles tegelijk en het was best warm om te klussen.

Donderdag 14 juni Hellevoetsluis

We liggen nog steeds in de Koopvaardijhaven. We hebben weer hard gewerkt om de boot vertrek gereed te maken. En eindelijk gaat dit ook gebeuren. Vandaag kregen n.l. het bericht dat de spullen die we besteld hadden voor de boot aangekomen zijn. We vertrekken dus maandagochtend uit Hellevoetsluis.

De afgelopen week en het weekeind van 16/17 juni zijn er veel familie en vrienden ons gedag komen zeggen, hartverwarmend.

Vrijdag 22 juni Ouddorp - Marina Port Zélande

Afgelopen maandag zijn we van Hellevoetsluis naar Bruinisse gevaren. Heerlijk gezeild op het Haringvliet. Na de Haringvlietbrug werd het tegen wind, somber weer regen en hagelbuien niet erg lekker met 19/20graden

Dinsdag geheel ander weer. Warm, 25 graden, en weinig wind. Vanaf Bruinisse ideaal om met de gennaker (ons dunne voorzeil) te zeilen. Dit de gehele weg kunnen doen tot Port Zélande. Dichtbij de ingang ligt een eilandje, de Ossehoek. Hier hebben wij nog een poosje voor anker gelegen. Het nieuwe bruce anker uitgeprobeerd. Om 15.30uur de haven in gegaan.

Het lijkt erop dat we maar niet weg komen uit Nederland. De spullen (een nieuwe zwemtrap) zijn nog steeds onderweg volgens Dufour. De belofte was dat dinsdag de trap aanwezig zou zijn, echter niet dus. Ze blijven volhouden dat de trap uit Frankrijk verstuurd is.

Verder deze week de kasten wat opnieuw ingedeeld, boodschappen gedaan en de wasserette bezocht

Zaterdag 30 juni Middelburg

Afgelopen woensdag is eindelijk de nieuwe zwemtrap van de boot aangekomen. Donderdag heeft het service centrum van Port Zélande gelijk de trap erop gemonteerd.

Vrijdag toch vertrokken, ondanks de regen, 16 graden en windkracht zuid/west 7 bf. We konden niet wachten en zijn naar Bruinisse gegaan waar we overnacht hebben. Het weer ziet er voor de komende dagen slecht uit. Richting het zuiden tegen wind en op zee steeds windkracht 4/5 of 6/7. Nu is de wind niet zo erg maar wel de richting.

Van Bruinisse zijn we naar Middelburg gezeild. We wilden naar Vlissingen daar was echter geen plaats voor ons. De meeste boten blijven ook liggen i.v.m. het slechte weer.

We gaan nu tussen de buien door Middelburg ontdekken en zien we wel wanneer we verder hoppen naar het zuiden al wordt ons geduld wel erg op de proef gesteld.

Erg leuk al die berichtjes in ons gastenboek, we lezen ze graag.