Hieronder kan het verslag gelezen worden:

Geplaatst op: 01-09-2013
Verslag 111 Mourtos augustus 2013

Op onze weg naar het noorden van Griekenland zijn we overal wel een paar dagen blijven liggen in de plaatsen die we aan deden. Voor de lezer een paar bekende plaatsen maar ook een paar nieuwe haventjes. Vanaf Port Kalamos zijn we naar Lefkas stad gegaan. Dulce en wij konden nog net 2 vrije plaatsen aan de kade bemachtigen. We hebben wat gewinkeld en zijn ’s avonds lekker uit eten geweest. Wederom onze slang van de buiten douche vernieuwd. Wij hebben wat met dat ding want al een paar keer ging die lekken en moest dan vernieuwd worden. 

Na een aantal dagen naar Preveza waar een goede tandarts en kapper zit. Door het kanaal naar de brug. Na opening veel boten erdoor en ja hoor bij de uitgang van het kanaal naar zee liep er een Italiaanse zeilboot vast in de dicht geslipte doorgang. Je zult net zien dat als je daar met zijn allen ligt in het kommetje de wind gaat opsteken. Manoeuvreren wordt dan een kunst. Afijn er komt een vissers bootje aan en die duwt de zeilboot de vaarroute weer in. Onze weg weer vervolgt met een NNW 6bf. Met de genua op hadden we flinke vooruitgang. In Preveza naar de nieuwe marina. Er moest nodig gewassen worden en met water en stroom is dat wel handig. Je betaalt 1 Euro per meter boot liggeld. 

Na een aantal dagen naar het plaatsje Parga een kleine 29nm. Volgens de vaarwijzer van Ben Brunet de Rochebrune is Parga een parel aan zee waar jachten meer dan welkom zijn. We hebben helaas van dit fraaie middeleeuwse dorpje niet veel kunnen zien. Alleen vanaf de boot kon je het stadje met het robuuste fort bekijken. Wat gebeurde er, Dulce en wij lagen al een poosje aan de pier van het stadje toen er een tripperbootje terug kwam met toeristen. Hij kwam gelijk naar ons toe en zei dat we direct weg moesten want er kwamen nog een aantal boten terug, met wel duizend toeristen, die op de plekken moesten liggen waar wij lagen. Wij in discussie dat de port police langs gereden was en ons niet had verteld dat we daar niet mochten liggen. De man trok zich daar niets van aan en bleef herhalen dat we weg moesten. Inmiddels was de wind aardig aangewakkerd en wij wilden liever niet weg. Toch maar na een tijdje het anker opgehaald en naar de baai ernaast gegaan. Ormos Valtou is een toeristen baai met veel watersport en strand waar volop van genoten wordt. Na ankering waren er skiers en bananen boten om ons heen het was een op en af gaan. We lagen lekker te schommelen, helaas ook ‘s nacht schommelen maar dan van de swell die de baai in liep. 

Jammer dat we niet meer van Parga hebben kunnen zien want dit plaatsje had wel een bizarre geschiedenis. Het is bezet geweest door de noormannen, Russen, Venetiërs en Engelsen. De Engelse verkochten het nota bene aan de Turken, met inwoners en al. De lokale bevolking week uit naar de Ionische eilanden. Voor men vluchtte openden ze de graven van hun voorouders, merkten de botresten en namen deze mee. Toen het stadje weer in Griekse handen kwam in 1819 kwam men weer terug en heeft men onder een ceremonieel de botresten in de originele grafzerken weer ter aarde besteld. Op 15 augustus herdenkt men dit traditioneel door een schip in de baai van Parga te verbranden. De Parganezen zijn een apart volkje. 

De volgende dag op naar het 14nm verder gelegen Mourtos. We konden in het nieuwe (gratis)haventje twee vrije plekken vinden. Je kon elektrisch en water kopen middels een kaart die 10,- Euro kostte. Een supermarkt vlakbij de haven en ongeveer één km lopen naar een pinautomaat. Het toeristische dorpje heeft veel restaurantjes langs de kade, waar je trouwens ook kunt liggen met je boot. 

Van Mourtos naar het op noord Corfu gelegen Kassiopi. Het kleine plaatsje biedt niet veel ruimte voor boten en is erg ondiep. Bij aankomst was er nog één plek vrij die we aan Dulce afstonden. Zij hebben een lekke bijboot en voor anker kan je dan niet naar de wal. Wij voor anker maar niet voor lang want Tom riep op dat op de kopse kant van de steiger een plek vrij kwam. Wij er heen en tijdens het ankeren en achteruit naar de steiger varen ging er nog een boot naast Dulce weg. Wij het anker ophalen om daar te gaan liggen. Nou anker ophalen alleen de ketting kwam boven anker weg! Wat een raar gezicht. Afijn gauw het achter anker voorop gemonteerd en de haven in. Toen een gezoek naar het verloren anker. Jaap zag het gelukkig liggen op 5 meter diepte en samen met Tom zijn ze het anker gaan lichten. Het ging niet makkelijk maar het cqr anker kostte 300 Euro en dan wil je er wel wat moeite voor doen. Alles goed afgelopen. 

De weer berichten waren gunstig om over te steken naar Italië. We wilden immers in Sicilië de winter doorbrengen en Tom en Ans wilden daar ook de winter door brengen op weg de Middellandse Zee te verlaten. Met een voorspelling van Z en ZO wind 3/4bf gingen we op weg naar Othonoi het laatste Griekse eilandje voor Italië. De 30nm ernaar toe was geheel anders als voorspeld. We kregen winden van 5 en 6bf (gelukkig wel te doen op de genua) en een zeegang die wel leek op het geklost in wasmachine. In de baai Ammou op Othonoi kon je niet liggen van de hoge golven die erin liepen. In de baai Ormos Fiki aan de noordkant, waar we naar toe gingen, was de deining een stuk minder. We hadden inmiddels vijf uur gevaren en onze ruggen speelden aardig op. Na wat gerust ging het wel weer en dan komt de nacht. De hele nacht rollen en niet geslapen en dan moet je nog eens 50nm naar S.M. de Leuca in Italië. Voor ons is dat ongeveer tien uur of minder. Het weer bekeken en gezien dat het niet veranderde en hetzelfde zou zijn als vanaf Kassiopi. De beslissing genomen om niet verder te gaan maar terug naar Corfu. Onze vrienden Tom en Ans waren natuurlijk teleurgesteld, net als wij, dat we niet verder gingen. Zij gingen wel verder op hoop dat het beter zou gaan. Later hoorden we dat zij ook een bumpyride hadden gehad bij de oversteek. 

Op de terug weg naar Kassiopi wederom een fikse zeegang. We konden gelukkig op zeil met een 4 á 5bf nog redelijk voortgang maken. Bij aankomst in Kassiopi stond er een NW 6bf de haven in en konden we er niet in. De boten die er aan het kadetje lagen kwamen ook naar buiten. We vonden een anker plek in de Ormos Galiates. Na één uur liep daar ook de swell naar binnen en zijn we naar de baai Ormos Valtou (Igomenitsa Creek) gegaan. Na een paar dagen in het wonder schone baaitje zijn we naar Mourtos gegaan. We liggen in het nieuwe haventje en blijven hier een aantal dagen voordat we richting Ionische eilanden gaan. 

Het afgelopen seizoen is heel anders gelopen dan we gepland hadden. In het voorjaar met Rein en Annette (Vreite) richting Kroatië, bij Corfu terug voor de defecte stuurautomaat. Reparatie lukte niet in Lefkas stad. Onze dochter Astrid en kleinzoon Jim kwamen in Zakynthos aan boord om twee weken met ons de Ionische eilanden te bekijken. Vanaf Zakynthos zijn we met onze vrienden Fred en Gerda (Pegasus) rond de Peloponnesos gevaren. Fred heeft toen de defecte stuurautomaat kunnen repareren. Wij zijn een aantal dagen Athene gaan bekijken die prachtige stad vol cultuur. Terug in de Ionische zee ontmoeten we zeilers van de Funny Girl en de Sittah II die ons web lezen en sloten vrienden Tom en Ans (Dulce) bij ons aan. Samen richting Italië. Bij Othonoi zijn we terug gegaan. Je ziet bij het zeilen kunnen je plannen nogal eens veranderen. 

We hebben een offerte gevraagd aan de Marina Lefkas om daar de winter door te brengen. Zij promoten op hun website een 30% korting op de winterprijs zie http://www.medmarinas.com/MarinaDisplay.asp?ITMID=21. Verder hebben we besloten om Kiara in de verkoop te doen. De reden is dat we het afgelopen seizoen dikwijls last van onze ruggen hebben gehad, Jaap heeft twee keer een hernia operatie gehad en ik (Diana) heb een gebroken rug gehad (2003) en daardoor twee pennen in de rug gekregen. Deze feiten gaan ons nu we ouder worden opbreken. We zullen zo lang het kan nog wel gaan reizen want dat is iets wat we beide graag doen. Onze Dufour 38 hebben wij verkocht via een makelaar in Lefkas t.w. www.williamsandsmithells.com. Deze heeft haar kantoor in de Marina Lefkas.

Bij deze eindigen de verslagen op deze web site. Wij hopen dat iedere lezer er plezier aan heeft gehad. Wilt u enige zeilinformatie van ons schroom niet ons te e-mailen.     

   

Foto's bij dit verslag:
Bekijk alle 20 foto's

Terug