Hieronder kan het verslag gelezen worden:

Geplaatst op: 31-07-2013
Verslag 109 Missalonghi juli 2013

Half juli schreven we dat er nieuw verlag half augustus zou komen. We hebben echter nogal wat te schrijven en zodoende toch een verslag deze maand. Op 15 juli hebben we Poros verlaten en zijn naar het eilandje Aegina gevaren. We hebben de 12nm naar het kleine vissers plaatsje Perdika op de motor gedaan. Bij aankomst ging er net een boot weg van de nieuwe lange steiger en hadden we een mooie plek. Het anker hield niet en bij het ophalen kwam er een stevige mooringlijn mee omhoog. Jaap deze gelijk opgepakt en aan de boot bevestigd. We lagen gelijk comfortabel. Aan het begin van de lange steiger stond een paal waar je tegen vergoeding elektrisch en water kon krijgen. Je moest dan wel, van waar wij lagen, een kabel hebben van zo 70 meter en die hadden we niet. Port police hebben we niet gezien. Het haventje is erg klein en je moet geluk hebben om aan één van de kades of steiger te kunnen afmeren. Je kunt er ook in de krappe ruimte ankeren het is dan wel oppassen want lokale bootjes hebben er hun eigen boei neer gelegd. Er is een supermarkt en er zijn rond het haventje diverse restaurantjes. Naast één van de restaurantjes is er een klein strandje waar je kunt zwemmen. Wij vonden het er erg sfeervol.

Er kwam weer een paar dagen harde wind (meltemi) aan in de Saronische Golf. Wij besloten dus op 16 juli door te varen naar Kalamaki Marina (Alimos Marina). De 23nm geheel kunnen zeilen met een N 4 á 5bf. We staken het verkeersleidingstelsel (trafficlane) over zonder veel last te hebben van de boten die naar Piraeus voeren. De Kalamaki Marina is de grootste charterhaven ter wereld. De meeste charterboten vertrekken en komen aan in het weekeind. Om een plaats te krijgen heb je meeste kans in het midden van de week. Wij kwamen op dinsdag aan toen er een algehele staking in Athene aan de gang was. Op kanaal 17 oproepen had geen effect en zijn we naar binnen gevaren en hebben aan de 1e steiger aangelegd op een vrije plek. Bij navraag bleek het kantoor gesloten, ze staakten. 

De volgende ochtend naar het havenkantoor. Daar kregen we te horen dat dinsdag niet betaald hoefde te worden. De betaling is daar wel raar, je betaald n.l. per dag en niet per nacht. Voor onze boot was dat 35,- Euro incl. water en elektrisch. Wij lagen aan de steiger van Ionian een charter maatschappij. We kregen te horen dat we vrijdag voor 13.00uur weg moesten want dan kwam er een charterboot terug op onze plaats. In de haven waren de douche en wc niet veel bijzonders. Wel aanwezig een restaurant en een bar waar veel mensen zaten ’s avonds. Wij hadden de fietsen voor de dag gehaald, want in deze zeer grote haven waren de loop afstanden groot. We gingen dus op de fiets naar de uitgang en parkeerden deze bij de beveiliging aan de overkant. Nabij de uitgang de tram, lijn 5, naar Athene en aan de overkant een pinautomaat en een Carrefour voor de boodschappen.

Het openbaar vervoer werkt uitstekend en is niet duur 1,40 Euro vol tarief (voor 65+ half geld) naar het centrum. Van de tram kun je overstappen op het zelfde kaartje op de metro die je naar veel bezienswaardigheden brengt. Wij hadden te weinig tijd om alle bezienswaardigheden te bezoeken in deze erg leuke stad. Gelukkig was het niet zo warm, veel bewolking die ons bezoek veraangenaamde. De tram van de haven, station Edem, naar het eindpunt in het centrum een 35 minuten, station Syntagma, bracht ons bij het parlementsgebouw Vouli. Op ieder uur is daar de wisseling van de Griekse wacht, bekent  als de Evzónes, te bekijken. Wist u dat de Griekse vlag die op het parlementsgebouw wappert in 1833 in gebruik werd genomen. De nationale kleuren blauw en wit van de vlag waren ook de kleuren van Otto, de eerste koning van Griekenland.

Over het Syntagma plein richting de Ermou straat gelopen. We zijn daar op een sightseeing treintje gestapt die ons door Athene voer. We hebben een goede indruk gekregen van de stad. Vooral de leuke wijk Plaka aan de voet van de Akropolis, had een Griekse sfeer. We zagen talloze souvenir winkels, cafés en taveernes aan ons voorbij gaan. Je keek ervan op dat er ook nog echte bontwinkels te bekijken waren. We hebben ons af laten zetten bij de Akropolis. We zijn naar boven gelopen om een indruk te krijgen van het uitzicht over deze gigantische stad. We zagen bussen vol mensen aankomen en we wilden niet gelijk met deze drommen naar het Parthenon. Vanaf de Akropolis terug gelopen naar de tram op het Syntagma station. Daar aangekomen zagen we allemaal demonstranten voor het parlementsgebouw, die protesteerden tegen de bezuiniging van de regering. De tram reed dus niet. Een aardige Griekse mevrouw wees ons naar de metro op het plein en zei dat we 2 haltes (richting Aghios Dimitrios) mee moesten rijden naar Singrou-Fix. Vanaf het station Fix reed de tram weer naar onze haven.

De volgende morgen al vroeg op pad om de Akropolis op te gaan. Om 8.00uur gaat deze al open. Onze entree kaartjes waren voor 65+ 6,00 Euro per stuk. We waren met de tram naar station Fix gegaan en met de metro één halte naar Acropolis. Vandaar over de Dionissiou Areopagitou, een wandelstraat naar de Akropolis. Bij de eerste trappen omhoog naar het Herodus Atticus Odeon. Helaas gesloten maar konden later een blik werpen op de achterkant. Langs de ingang naar het pad dat naar de ingang aan de westkant van de Akropolis gaat. Een aardige klim omhoog, de kalkheuvel is 156m hoog en ligt 80m boven de stad, bracht ons op het terrein naar de indrukwekkende ruïnes die er gebouwd zijn tussen 438 en 406 v.Chr. Aan de meeste gebouwen worden nog steeds restauraties gedaan. We kwamen binnen door de zuilen van het Proylaiën het monumentale poortgebouw met zijn pentelisch marmeren zuilen. 

Verder kregen we goede indrukken van Ereichtheion (met o.a. heiligdom van Athena) en het Parthenon. Overal op het terrein liggen nog restanten van tempels en gebouwen die nog aan restauratie toe zijn. De echte beelden, Kariatiden, van het Ereitheion staan nu in het nieuwe Acropolis Museum en worden gerestaureerd door o.a. laserstralen. Wij waren onder indruk van het Parthenon (=huis van de maagd) de Dorische tempel van de stadsgodin Athena. Dit schoonste en volmaaktste bouwwerk uit de oudheid, werd van 447 tot 438 van pentelisch marmer gebouwd door Iktinos en Kallikrates. Wij hebben een geweldige indruk gekregen van de Akropolis met zijn oudheden. Op de terugweg konden we nog een route nemen naar het theater van Dionysos aan de voet van de Akropolis. Wij hebben dat niet gedaan want we wilden op deze dag zoveel mogelijk andere dingen gaan bekijken.

Op weg naar beneden over de Dionissiou Areopagitou kom je langs het moderne Acropolis Museum. Dit prachtige moderne museum uit 2009, dat we bezochten, heeft in de kelders de restanten van het oude Athene waarop het museum gebouwd is. Door de glazen vloeren is er heel wat te zien. De prachtige Parthenon Galerij herbergt zoveel beelden en sculpturen van de Acropolis te veel om te onthouden. De echte beelden van het Ereitheion zijn zo mooi. Men was er één nog aan het restaureren. Vanuit het museum heb je een mooi gezicht op de Akropolis en het nieuwe Athene.

Verder was er een replica van de strijd tussen Athena en Poseidon. Dit gevecht vond plaats aan de westkant van het Parthenon en ging over de bescherming van het Atheense gebied. Poseidon raakte met zijn drietand een rots aan en zoutwater vloeide eruit. Maar de Atheners gaven de voorkeur aan de olijfboom die door Athena aan hen werd gegeven. De 1e olijfboom in de wereld.

We zijn verder met de metro naar het Omonia station gegaan om vandaar uit een wandeling te maken door het echte Athene. We zijn door de Athinás gewandeld. Waar je het stadhuis kunt zien en wandelen door de vlees- en vismarkt waar je je ogen uitkijkt. De winkeltjes lijken op een bazaar met oosterse invloeden. Wij kwamen uit op het Monastriaki plein met zijn vlooienmarkt. In de moskee is er nu Griekse volkskunst ondergebracht. Na een pitabroodje gyros op de terug weg naar de boot.

Onderweg zagen we al veel oproerpolitie, dus we wisten al dat de tram vanaf het Syntagma plein niet zou rijden. Vanaf het metro station op het Monastriaki plein de metro genomen richting Kifissia en overgestapt op station Omonia, dan richting Aghios Dimitrios naar Singrou-Fix. Vanaf Fix de tram naar de haven, deze rit voor 0,70 Eurocent je kunt er niet voor lopen. We zijn tekort in deze leuke stad geweest en zullen het nog eens met een stedentrip een keer over doen.

Op 19 juli moesten we weg om plaats te maken voor een charterboot. Om 11uur vertrokken voor de 34nm naar het Korinthe kanaal. Wind N 5bf in het begin goed kunnen zeilen. Later zakte de wind naar nihil en tegen dat we het kanaal naderde weer een 5bf. We wilden zo niet door het kanaal en hebben naast de ingang in de baai Kalamaki het anker uitgegooid. ’s Nachts geen wind en heerlijk geslapen.

Op 20 juli al vroeg ankerop. Door het Korinthe kanaal kostte ons alles bij elkaar meer dan 1uur. In 42nm naar de baai Ormos Anemokambi. Afwisselend gezeild en gemotord met weinig wind. Onderweg weer zo’n mooi vuurtorentje gezien op Kaap Melangavi. 

De Griekse vuurtorens zijn fascinerend. Ze staan meestal hoog op onbewoonde eilanden of leunen op kapen of in vrij liggende klippen in zee. Vroeger werden ze trouw door vuurtorenwachters voorzien van lampolie. Vuurtorenwachter was in de oude tijd geen pretje. Alleen zonder communicatie middelen en verstoken van enige behoefte die het leven aangenaam maakten was het lot van de vuurtorenwachter van weleer. Een hard vak en velen van hen werden knettergek. In 300 v.Chr werd de eerste vuurtoren gebouwd op Pharos. Pharos betekent in het Grieks vuurtoren. De toren heeft er 1500 jaar gestaan voordat het bovenste gedeelte instortte tijdens een aardbeving. De meeste vuurtorens dateren nog uit de negentiende eeuw. Helaas raken veel vuurtorens in verval door gebrek aan onderhoud. De wonderschone baai waar we overnacht hebben is klein, we lagen op 5m diepte, met enkele huizen en een hotel. Bij een strand stonden enkele campers voor de nacht.

Op 21 juli naar het eilandje Trizonia. De 18nm op de motor geen wind. Het eilandje en de haven nog niets veranderd na ons vorige bezoek. Het is er nog net zo stil en mooi. In de haven een paar gestrande zeilers die er volgens ons al jaren bivakkeren. De gezonken zeilboot bij de 1e steiger ligt er ook nog steeds. Een kleine supermarkt waar je brood kunt bestellen en om het strandje een aantal restaurantjes waar het nu in het hoogseizoen ‘s avonds vol zit. Aan de huizenkant van de haven een water tap in de grond waar je jerrycans kunt vullen. Met het pontje kun je naar de overkant naar Chania, waar er op loop afstand een grote supermarkt is en in het dorpje een slager. Wij hebben daar de boodschappen gehaald want we zijn een week gebleven en hadden het er erg naar ons zin. Een aantal zeilers van verleden jaar gesproken, erg leuk.

Op 28 juli tijd om te vertrekken. De wind mee O 4bf naar Patras en we hebben de 20nm geheel op onze genua gezeild. Onder de Rion brug door altijd weer een belevenis. Bij aankomst in de haven, oproepen op kanaal 9 hielp niet, stond de havenmeester op de steiger ons op te wachten en wees een plek aan. Hij hielp met de mooring lijn en gaf instructie deze niet te strak te leggen. We hadden elektrisch, water, wifi, douche en wc. De prijzen variëren voor het liggen, één dag betalen mag je twee dagen blijven. Wij betaalden voor de twee dagen voor onze boot 32,- Euro. Wil je langer blijven dan kreeg je na vijf dagen 55% korting. 

Wij kwamen op zondag aan. Lekker rustig en in het parkje aan de overzijde werd er ‘s avonds een muziek optreden verzorgd. Op maandag was het iets anders. Wel druk op de naast gelegen weg en in de cafés en restaurants naast de haven levendige muziek. Ook druk met de wandelaars en kinderen die in het parkje speelden. Er kwam een man langs van de wasserij. Deze haalde en bracht de was gewassen, gedroogd en netjes opgevouwen terug voor 10,- Euro. We zijn twee keer naar de Lidl gewandeld op 800m van de haven om de voorraad aan te vullen. 

Het was inmiddels erg warm geworden, in de middag soms 36gr. We wilden echter toch wat van Patras zien. Deze drukke haven- en handels stad is de derde stad van Griekenland en heeft een belangrijke commerciële functie. Talloze veerdiensten naar Italië en de Ionische eilanden doen de stad aan. In 1821 is de stad door de Turken verwoest. In 1830 werd ze door de Duitse architect geheel herbouwd met kaarsrechte straten en ruime pleinen.  We hebben een taxi genomen naar het Frankische kasteel, ruïne uit de 2e helft van de 6 eeuw op de vroegere Akropolis. De taxi chauffeur vroeg 3,- Euro voor de rit maar zei gelijk dat het kasteel gesloten was. Wij kijken en inderdaad het was open van 08.00 tot 15.00uur. 

De taxi chauffeur bracht ons weer voor 3,00 Euro naar het centrum van de stad. We kwamen langs het Romeinse Odeon waar nog steeds uitvoeringen plaats vinden. Aangekomen op centrum plein Georgioli zagen we mooie fonteinen en het gemeente Theater Apollon. Dit theater is gebouwd in 1872 en gebaseerd op het ontwerp van de Duitse architect Ernest Ziller. Het was één van het eerste opera gebouwen van Europa. Na een lekker ijsje gegeten te hebben door de gezellige winkelstraat terug. We kwamen langs de oude Anglicaanse St Andreas kerk en de nieuw gebouwde Dyionissos kerk. De apostel Andreas is in deze stad geboren en woonde er tot hij een kruisdood stierf. De koepelkerk aan de haven staat op de plaats waar hij woonde.

Op 30 juli de Golf van Patras over naar Missalonghi. De 19nm voor de helft gezeild met een O 3bf die later een W 4bf werd, tegenwind. We hebben het anker uit gegooid naast de nieuwe haven. Er waren niet veel ankeraars. We blijven nog even liggen hier en schrijven volgende keer wat we nog meer beleven.

Foto's bij dit verslag:
Bekijk alle 40 foto's

Terug