Geplaatst op: 14-07-2013
Verslag 108 Nisos Poros juli 2013

Op 1 juli hebben we Pilos verlaten. We zagen aan de zuidkant van de Peloponessos rustig weer. We zijn om 6 uur vertrokken voor de 57nm naar Porto Kayio. Van de hele trip 2,5uur kunnen zeilen met een W 4bf. De zee was wel erg woelig van de voorgaande stormen. Helaas niet naar Methoni om het mooie kasteel daar te bekijken. Je ligt daar voor anker aan open zee en je weet niet of je daar rustig ligt want in die hoek was de voorspelling 5 á 6bf. Onderweg hoorden we een sissend geluid, walvissen! Drie zagen we er voorbij komen. Porto Kayio is een anker baai waar je altijd wel valwinden over je heen krijgt met W/NW wind. Niet zo erg als het warm is. Het plaatsje stelt niet veel voor. Een paar restaurantjes, enkele hotels en een strandje met parasols. Géén winkel voor de boodschappen. Ondanks de summiere voorzieningen een mooie baai om in te liggen.

Op 2 juli naar Elafonisos. Van de 27nm af en toe kunnen zeilen, soms wind dan weer niet. We wilden onderweg zwemmen in de Levki baai, helaas hield het anker niet. Na een aantal pogingen verder gegaan naar het kleine haventje van Elafonisos. Ankeren in de haven mocht niet van de portpolice want er komen een aantal ferry’s die nogal een draai ruimte nodig hebben. Wel konden we aan de buitenkant van de kade langszij liggen. Er is daar ruimte voor drie boten. Geen voorzieningen maar er was wel water op 2 plaatsen. In de middag lag je aan de buitenkade goed, echter in de ochtend met de NO wind lig je aan lagerwal. We zijn toen aan de overkant voor het strand gaan ankeren en zijn in de middag tegen 17.00uur terug gegaan naar de kade. Inmiddels waren er wat vissersboten vertrokken en lagen aan de binnenkant twee jachten op eigen anker aan de kade. De portpolice vroeg om onze documenten en wenste ons fijne vakantie. We hoefden niets te betalen.

Het eilandje Elafonisos wordt tot de Ionische eilanden gerekend. Het hoogste punt is 276 meter en het heeft vier prachtige stranden, Sarakiniko, Simos, Levki en Panagias. Scheepsbouw en visserij zijn de belangrijkste inkomstenbronnen. Het grootste dorp Elafonisos heeft 625 inwoners en in de ander drie dorpen wonen totaal 100 inwonders. De wandeling die we maakten door de kleine straatjes en het schone dorpje was leuk. Langs de promenade leuke restaurantjes. Er was een bakker vlak bij de haven en een kleine supermarkt. Een erg sfeervol dorp.

Op 4 juli naar Monemvasia. De 32nm met NO 3bf (tegen de wind in) geheel op de motor. Bij kaap Maleas is het altijd uitkijken, val winden van 20 tot 40kn komen daar regelmatig voor. De Pegasus had langszij in de oude haven een plek aan de kade kunnen bemachtigen. Wij konden bij hen aanleggen. Je kunt er aan de breakwaterkade goed langszij liggen (men lag er ook dubbel) en aan de enige steiger die er is op eigen anker aan de buitenkant van de haven. Geen voorzieningen wel water te krijgen. Je hebt in Monemvasia een oude stad liggen op een rots met de bijnaam “Gibraltar van Griekeland”. De stad wordt druk bezocht door toeristen die met bussen aangevoerd worden.  Wij hebben alleen een wandeling gemaakt door het vissersdorpje waar je redelijke grote supermarkten hebt en restaurantjes. In de haven maakten we mee dat er 3 schilpadden een gevecht hielden. Er werd een schildpad aangevallen en we zagen de huid van zijn kop loshangen. Een zielig gezicht en of hij overleeft weten we niet.

We zagen dat de meltemi weer begon en zou gaan waaien met een NO 7á 8bf. Op 5 juli naar Porto Heli dat op 38nm varen ligt. Wij hadden een NO 3/4bf en hebben de eerst nm lekker gezeild door te kruisen. Helaas schiet je dan niet erg op, na 2,5 uur hebben we toch maar de motor bij gezet en hebben we in totaal 48nm gevaren. Onderweg pech, er kwam geen water uit de uitlaat. Gelijk de motor uit en bij controle was er een slang gesprongen. Allemaal zeewater onder de motor. Nieuwe slang erop en het zeewater opgepompt. We konden weer verder. Bij aankomst een fijne ankerplek in de buurt van het benzine station in de mooie baai. Er liggen ook veel boeien die je kunt reserveren bij een Duits bedrijf. Aan de kade mag je ook liggen echter deze liggen meestal vol met locals. Water en diesel kun je bestellen en worden met een tankauto geleverd. Je hebt kleine steigers waar je dan kunt liggen voor bevoorrading. Verder lig je voor de meltemi erg save in de baai, wel wat wind maar lekker bij de warmte van rond de 30gr.

Porto Heli is een toeristisch stadje. Om de baai hotels en appartementen met kleine strandjes. Ook veel watersport, kinderen die leren zeilen en skiërs. Voor de boodschappen is er op loopafstand een grote AB supermarkt en er zijn twee watersport winkels. Ook wat toeristenwinkeltjes en kledingzaken die door Chinezen worden gerund. Jaap en Fred zijn met de fiets erop uit getrokken om reserve koolborstels op de kop te tikken voor de stuurautomaat. Deze doet het gelukkig weer prima nadat Fred de versleten koolborstel van het motortje in de drive had vervangen. Ze vonden een elektriciteit zaak waar de borstels te koop waren op een 5km buiten Porto Heli. Het was een fikse tocht erheen heuvel op en af.

Na 6 dagen nam de meltemi af. Op 11 juli de 32nm naar Poros/Galatas. De wind was nogal wisselend van 3 á 4bf naar niets. Toch nog een drietal keer heerlijk kunnen zeilen. We zijn gaan ankeren voor het plaatsje Galatas. Dit voor de boodschappen die we bij de Lidl wilden doen. Wij lagen voor een verlaten huis van een (armoedige) camping en konden daar aan land. We zagen een watertap en een douche bij een klein strandje. Vanaf de camping langs het water naar het dorp, de tweede straat rechts voerde naar de hoofdweg. Bij deze weg rechts afslaan op 100m zit de Lidl, er zitten ook langs de hoofdweg een watersportzaak en diverse andere winkels. Alles bij elkaar hebben we een kwartiertje gelopen. Ook een wandeling gemaakt door het kleine plaatsje waar veel ferry boten lagen.

De volgende dag naar Nisos Poros. We konden langszij liggen aan de steiger. Aan de kade naast de ferry terminal voldoende ruimte om op eigen anker daar ook te kunnen liggen. We zagen wat elektriciteit palen waarvan we later zagen dat de één het wel deed en de andere weer niet. De waterman komt 1 keer per dag water leveren. Op de steiger waar wij lagen zat een meter op de kraan waar je naar verbruik moest betalen. Onze overbuurman betaalde 3,- Euro voor het water. We hebben alleen ’s avonds gewandeld het was op de dag over de 30gr te warm om wat te ondernemen. We hadden verleden jaar het mooie stadje grotendeels doorgewandeld en hadden toen al veel gezien. Nu lagen we heerlijk in de wind te kijken naar het komen en gaan van zeer grote jachten en zeilboten die vakantie vierden. We zijn met zijn vieren gezellig uit eten geweest en ’s avond op het pleintje koffie gedronken. Na twee dagen aan de steiger de 14e weer voor anker gegaan bij Galatas.

Op 15 juli gaan we verder varen richting de Saronische Golf. We nemen afscheid van Fred en Gerda zij gaan met hun Pegasus naar de Cycladen. Wat we verder beleven lezen jullie een volgende keer. Het verslag hierover komt rond 15 augustus.