Geplaatst op: 15-06-2013
Verslag 106 Paleros juni 2013

We hebben jullie verlaten in Lefkas stad. Wij zijn daar nadat de stuurautomaat erop gezet was op 2 juni vertrokken. De stuurautomaat was door Dieter Samitz van het bedrijf Metronix gerepareerd en getest en deed het volgens hem uitstekend. We hoefden de reparatie niet te betalen we moesten hem eerst maar eens testen onder het varen. Na een fikse regenbui zijn we in de middag het kanaal doorgevaren voor een ankerstop in Tranquil Bay bij Nidri. De 9nm op de motor en vervolgens de stuurautomaat volop kunnen testen. Na 25 minuten tot onze teleurstelling stopte de automaat er weer mee met het zelfde probleem “drive stopped”. We moeten het mankement dus ergens anders zoeken.

In Tranquil Bay zagen we Wil en Martin liggen met de Beagle, gedag gezwaaid en hen helaas niet gesproken. Op 3 juni naar Poros op het eiland Kefallinia. De 34nm voor de helft gezeild met een wind ZO 3/4bf. In Poros niets veranderd en aan de kade gelegen, nog steeds gratis ook het water is gratis. We hebben de 2 slaap cabines gereed gemaakt voor onze dochter en kleinzoon. We zijn naar het dorpje gewandeld en hebben daar heerlijk op een terrasje gezeten op de promenade. We zagen langs het strand 2 douches voor na het zwemmen. Gelukkig waren de onweersbuien met harde wind en regen van de afgelopen weken afgenomen zodat we na 3 dagen weer door konden.

Op 6 juni naar Zakynthos stad waar we in Port Zante zijn gaan liggen. De gehele weg de 24nm heerlijk gezeild met een wind NW 4bf. De haven kostte nog net zoveel als verleden jaar 15 Euro liggeld en 5 Euro voor elektrisch p.d. zonder bon. Voor water moest je ook 5 Euro betalen maar dat hadden we niet nodig. De “agent” die langs rijdt om het geld te innen is volgens velen een “crimineel” die geen recht heeft op innen van dat geld. Wij hebben echter het transitlog aan hem gegeven en kregen deze terug met een stempel van de port police. We denken dus dat het allemaal niet zo zuiver in elkaar steekt daar. We hoorden dat Grieken en sommige buitenlanders w.o. ook Nederlands boten een protest petitie hadden gemaakt om deze aan de autoriteiten te overhandigen. Of dit helpt betwijfelen.

We zijn in de stad op zoek gegaan naar Avis het autoverhuur bedrijf om een auto te huren. We wilden de kinderen ophalen van het vliegveld en naar de Lidl, die 3 kilometer buiten de stad zit richting Keri, om de voorraden aan te vullen. Met 4 personen aan boord, w.o. een jonge man die wel wat lust, gebruik je veel meer. Nu is Zakynthos niet één van de goedkoopste eilanden hadden we verleden jaar al gemerkt. Ik heb een Blue Member Card van Olympic Air en kan daarmee korting krijgen op autohuur. Ik kreeg bij Avis 30% korting en moest alsnog 51 Euro voor 1 dag autohuur betalen. De dame legde uit dat de card 15% korting was en vlieg miles werden bijgeschreven en van hen kreeg ik ook nog eens 15% korting. Wel fijn dat de auto gebracht en gehaald werd bij de boot. In ieder geval was het makkelijk de kinderen op halen en de boodschappen te doen. Terug straks nemen ze een taxi naar het vliegveld deze kost 13 Euro heel wat goedkoper dan autohuur.

Na een dag relaxen van de kinderen op 9 juni met tegen wind naar terug Poros. Ze konden in ieder geval wennen aan het deinen van de boot en het mooie weer van inmiddels 27gr. In Poros wilden we een dag blijven om daarna weer verder te gaan. ’s Middags op het kleine strandje naast de haven gezwommen. Wat gebeurde er ’s avonds. Astrid stapt op de hoek van de bank glijdt eraf en slaat haar linkervoet dubbel gelijk ijs erop, ik had ijsblokken in het vriesvak liggen, en in rekverband. ’s Nachts veel pijn ze kon er niet meer opstaan. Jaap op 10 juni naar het nabijgelegen restaurant voor een dokter. Die kwam naar het restaurant en onderzocht daar de voet. Ze moest naar het hospital voor een foto. Afijn een taxi geregeld naar een auto verhuur bedrijf in Skala en met de auto naar de hoofdstad Argostoli. Deze lag 43km van Poros vandaag. Ze hadden een prachtige rit door de bergen van Kefallinia waar één en al bloemen te zien waren. Na de foto bleek er een klein scheurtje in het bot te zitten. Gelukkig niet in het gips maar 5 dagen rusten en met medicijnen was de pijn uit te houden. Onze plannen hebben we aangepast door op haventjes te varen waar we aan een kade kunnen liggen en niet voor anker waar Astrid in de bijboot moet stappen.

Nu zagen we weer veel wind aankomen. In de ochtend van 11 juni de 18nm naar het eiland Ithaca waar we in Vathi een plaatsje aan de kade konden bemachtigen. Als eerste zijn we op een stel krukken uitgegaan voor Astrid. Bij de apotheek hadden ze deze voor een schappelijke prijs. ’s Middag al hinkend tussen de krukken een stukje geoefend. Het ging redelijk en ’s avonds bij het eerste restaurant dat we tegen kwamen lekker uit eten geweest. Aan de kade wat het een drukte met boten want velen kwamen binnen voor de storm los barstte. We lagen als haring in een tonnetje en ook veel ankeraars te zien. De port police kwam een briefje brengen dat ingevuld moest worden en bij hen op kantoor ingeleverd. We moesten 7 Euro havengeld betalen. De volgende dag zagen we ze niet meer. We hebben de nacht nogal woelig doorgebracht. Er stond buiten een 7 á 8bf en dat gaf wat swell de haven in.

Op 13 juni de 16nm naar Sivota op het eiland Lefkas. We hebben met een wind W 3Bf één uur kunnen zeilen. Bij aankomst een mooi plekje aan de gratis kade naast het kleine strandje. We kwamen op het idee om Astrid op ons fietsje te zetten en dat ging erg goed. Zo kon ze toch wat van het plaatsje zien en wat foto’s maken. Voor ons was het overal waar we kwamen bekend en hebben daarom niet zoveel foto’s gemaakt als anders. We hebben nog wel heerlijk gezwommen bij het strandje. Astrid had de smaak te pakken van het zwemmen dus naar een mooie baai.

Op 14 juni de 9nm zonder wind naar Abelike baai op het eiland Meganisi. We zagen veel boten liggen maar konden toch nog met een lijn naar de wal en heerlijk zwemmen. ’s Avonds de Cobb gebruikt voor een bbq. Ideaal voor aan boord want in de Cobb kun je gelijk aardappels en groente doen. Met de voet van Astrid gaat het inmiddels al beter.

Op 15 juni naar de overkant naar het ruime 8nm verder gelegen plaatsje Paleros. Wederom een plaatsje aan de kade kunnen bemachtigen. We zijn wel steeds aan de vroege kant binnen want we vinden het wel drukker dan verleden jaar met de boten. Ook veel huurboten op het water. Wat we verder nog beleven staat in een volgend verslag.