Hieronder kan het verslag gelezen worden:

Geplaatst op: 15-05-2013
Verslag 104 Preveza mei 2013

Na een goede week rondzeilen zijn we weer terug in Preveza. Op 2 mei ging Kiara het water in en ze zag er weer tiptop uit. Alles ging precies op de tijd die was afgesproken met de marina. Het was wel vreemd om ze op een kar het water in te zien gaan. De motor startte direct en we zijn naar de overkant gevaren naar Preveza Marina. We moesten naar de port police en de havenmeester ons melden nadat we de winter op de kant hadden gestaan. We hadden van de Aktio een briefje meegekregen voor de port police met de datum van de te waterlating. De Preveza Marina was 1 euro duurder dan verleden jaar n.l. voor onze boot 12,- Euro p.d. incl. water en elektrisch.



De volgende dag 3 mei vertrokken we naar Lefkas stad. Na net de haven uitgevaren te zijn zagen we geen water meer uit de motor komen. Dat begon al goed, dus wij terug. Karel en Marta die ook in de haven lagen met hun Atlantic vingen ons op. De motor nagekeken maar er werd niets gevonden. Het probleem was het zelfde als een aantal jaar geleden. We denken dat er een visje o.i.d. in de saildrive kruipt die de aanvoer van water blokkeert. Jaap de wierpot opengemaakt en de pomp van de rubberboot erop gezet om de slangen door te blazen (was ooit een tip van Geert onze vriend van Anťgada). Waarachtig na het starten kwam het water weer volop uit de motor. Wij weer op weg naar Lefkas stad, de 11nm geheel op de motor afgelegd. Onderweg de stuurautomaat geprobeerd en de gehele weg deed deze het uitstekend. Bij aankomst konden we een plaatsje bemachtigen aan de kade. Er waren nog niet veel boten vertrokken. Het seizoen moest nog beginnen. Het was goede vrijdag en de winkels en bedrijfjes waren haast allemaal gesloten.



Op zaterdag de voorraden aangevuld met de scooter die we huurden. Een aantal keer naar de Lidl en we hebben bij Ionian Marine Safety een nieuwe rubberboot aangeschaft, gedoopt in Neptunus. De oude boot liep na het oppompen gelijk weer leeg dus was aan vervanging toe. De boot is wat kleiner en lichter in gewicht dan die we hadden, voor ons makkelijker aan boord te tillen. Zondag 5 en maandag 6 mei was het hier Pasen, alles dicht. Wat doen de Grieken, de dinsdag 7 mei ook dicht dan vieren ze 1 mei de dag van de arbeid. Raar vinden we dat. Afijn ze hadden wel een paar mooie vrije dagen met lekker warm weer zo rond de 25gr. Wij zagen een optocht met kaarsjes na de avonddienst in de kerk. Zondagavond mooi vuurwerk.



Onze vrienden van de Vreite, Rein en Annette, kwamen op zaterdag vlakbij ons liggen. ís Avonds gezellig met hen uit eten geweest. Het was nog zoeken naar een restaurantje want de meeste waren dicht. We lagen vlakbij het huisje van het pompstation en Rein kon daar stroom uit de muur halen. Met een dubbele stekker wij ook aan de stroom. Voor de rest aan de kade vindt je nergens stroom terwijl er wel kasten staan die het niet doen. Water kun je wel tegen vergoeding kopen. Wij hebben al die dagen voor niets gelegen. Wij hoorden echter dat er tegenwoordig liggeld berekent wordt, voor onze boot zou dat 7,50 Euro p.d. zijn. Van andere zeilers hoorden we dat er ook in Vonitsa tegenwoordig liggeld berekent wordt. Wij denken door de economische toestand in Griekenland dat er in de havens waar je voorheen gratis kon liggen het e.a. zal veranderen. Wij zullen er niet te veel van merken want meestal ankeren we ergens in een mooi baaitje. Wij kregen ook nog koffie bezoek van Bob en Liz Newbury van de Birvidik, die bij ons aan de overwinter steiger in Kreta lag. Zij overwinterden in Lefkas Marina en gaan naar KroatiŽ.

Met Rein en Annette waren we van plan richting ItaliŽ en evt. verder op te varen. Op 7 mei naar het eilandje Paxos naar het kleine haventje Mongonisi. Van de kleine 33nm maar 1 uur gezeild met een NW 2bf. De verdomde stuurautomaat stopte er onderweg weer mee en we moesten weer de lange stukken met de hand sturen. In het baaitje was er veel veranderd sinds wij daar ooit in 1997 eens geweest waren. Er was een kade gebouwd voor o.a. charter boten, een mooi restaurantje met een klein strandje voor de deur. Achter het restaurantje wcís en daar achter een gebouwtje met douchen. Deze kon je gebruiken door een muntje te kopen in het restaurant. Wij lagen gratis aan de kade, wel moest er opgepast worden met aanleggen want de dieptes varieerden nogal. De meesten die na ons aankwamen lagen met de punt naar de kade. Je kon ook ankeren midden in de haven al was er niet veel ruimte voor veel boten. We hebben een wandeling gemaakt naar boven langs nieuwe huizen die er gebouwd waren. Een mooi uitzicht over de haven en de zee.



Op 8 mei naar het eiland Corfu. De 37,5nm op 1 uur na geheel gezeild met een W 3/4bf. We ankerde naast het kasteel in de baai in het zuiden van de stad Ormos Garitsas. Deze lag open naar ZO. Er kwam echter voor de nacht een ZO wind 6bf aan. Dus verkast naar de noordkant van de commerciŽle haven achter de betonnen kade in Ormos Potamou. In de hoek voor het werfje lag je prima op 4m diepte en hebben we weinig van de storm gemerkt. Rein en Annette die later bij ons kwamen liggen brachten wel regen en onweer mee, ze lagen net op tijd op anker toen het los barste. Daarna veranderde het weer die week. Onstabiel met soms regen en onweer en werd het koeler zo rond de 20gr. We hebben nog gekeken of er plek was in het oude haventje, daar was het echter vol met tripperboten die nog aan het seizoen moesten beginnen. De Mandraki en de Nayok Marina vonden wij wat aan de dure kant, zo 40 Š 50 Euro p.d. om daar te liggen. In de Nayok Marina zelfs geen faciliteiten zoals water en elektrisch.



Rein en Annette hadden kennissen die met hun boot op het werfje stonden. Tijdens hun bezoek belden ze ons op met de mededeling dat de kennissen het zelfde probleem met de stuurautomaat hadden gehad als wij. Bij hen was het kompas defect. Na vervanging deed de stuurautomaat het weer uitstekend. Wij besloten niet verder met hen op te varen maar terug te gaan naar Lefkas om alsnog naar de stuurautomaat te laten kijken bij Metronix de Raymarine dealer. We zijn nog een paar dagen gebleven om de stad te bekijken en de Vreite ging door op weg naar VenetiŽ. Corfustad is een leuke toeristische stad met kleine straatjes, mooie oude gebouwen en veel kerken. De vele kerken er zijn komt doordat vroeger iedere welgestelde familie hun eigen kerk had. Het oude kasteel op het schiereiland hebben we niet bezocht.



Op 10 mei naar het vaste land naar de mooie baai Ormos Valtou. De 13nm op de motor gedaan, geen wind. We lagen er met 2 boten heel rustig tot er weer een onweersbui overtrok ís nachts. Wij het bed uit om de rukwinden in de gaten te houden. Na een uur was de rust weer gekeerd. De volgende dag de baai verkend met de Neptunus. Aan land waar wat vissers hun bootjes hadden liggen kon je helaas niet de weg op. Er stond een groot afgesloten hek waar je niet door kon. Om ons heen was er op de Ionische zee veel wind. Verwacht een aantal dagen met NW 7 en 8bf. Richting Adriatische zee zelfs meer. Gelukkig hadden Rein en Annette de oversteek van Corfu naar ItaliŽ al gemaakt. Zij meldde dat op het eilandje Othoni het haventje Avlaki, oostelijk van Ormos Ammou, vernieuwd en vergroot was. Aan de noordkant van de haven kun je prima langszij liggen.



Dus op 12 mei besloten we om in ťťn ruk naar Preveza te gaan. Om 6uur vertrokken we voor de 51,5nm naar Preveza om daar de stormen af te wachten. Het laatste stuk met een 5/6bf W op zeil en woelig zee naar binnen. Bij aankomst in de Marina was er nog 1 plek vrij, wij blij. We zagen Martin en Wil Kerkmeer met hun Beagle er ook nog liggen. Zij hadden een tocht gemaakt naar Meteora om de hoog gelegen kloosters te bezoeken in het Noordoosten van de Thessalische vlakte. Een aanrader vonden zij. We hebben gezellig met elkaar geborreld en de regen en stormachtige dagen (die ons mee vielen) rustig in de haven doorgebracht. Jullie lezen volgende keer meer van onze belevenissen.

Foto's bij dit verslag:
Bekijk alle 32 foto's

Terug