Geplaatst op: 15-09-2012
Verslag 102 Vonitsa september 2012

Wij hebben de afgelopen weken rustig aan gedaan wat het zeilen betreft. We hebben wel volop gezeild om de ribben te testen en dat was door de bewegingen van de boot nogal pijnlijk. Dus rustig aan gedaan door heen en weer te varen tussen Tranquil Bay, Abelike baai, Sivota en Lefkas stad. Vanaf Tranquil Bay zijn we op 30 augustus op ons voorzeil naar Paleros gezeild en dat ging redelijk met de gekneusde ribben. De 9nm afgelegd met een NW 4bf. We zijn daar aan de (gratis) kade gaan liggen waar we geen elektrisch hadden maar wel water konden krijgen. Een leuk klein haventje waar we in september 1997 voor het eerst kwamen om flottielje te gaan zeilen met OCC. Er zijn inmiddels wat mooie gebouwen en een pleintje om de haven aangelegd. Ook naast een haven een jachtclub met een strand waarop ligbedden en parasols zijn neer gezet. Bij het strand een klein promenade met leuke restaurants. Het restaurant van 15 jaar geleden, Dionysus, stond er nog. Wij zijn daar niet geweest maar hebben gegeten, op aanraden van een vriend,  bij restaurant Tomorrow. Thanassis, de Nederlands sprekende eigenaar, kwam ons gedag zeggen en na afloop van het eten kregen we een flesje Ouzo cadeau. We zijn een wandeling gaan maken door het dorpje naar de Carrefour. Deze was op 25 minuten lopen van de haven gelegen. Verder kon je in het dorp naar de bakker, slager en klein supermarkt. Het was erg leuk na zo veel jaar in Paleros terug te komen.

Op 1 september naar Lefkas stad gevaren. De 11nm met een Oosten wind 3bf door het Lefkas kanaal. Aan de kade gelegen om naar de afspraak op 3 september bij de tandarts te gaan. Heel raar, toen Jaap daar kwam om de noodreparatie aan zijn gebit definitief te laten maken, was de man met vakantie. Dat vonden we niet leuk, want later bij een bezoek aan de tandarts in het Hospital, kreeg hij te horen dat ze het niet konden maken. Dan maar voorzichtig met eten en het gebit in Nederland laten repareren. Na weer de nodige boodschappen gedaan te hebben besloten op 4 september om de Ionische eilanden te verlaten en door de brug (draai pont) richting Preveza (8nm) te gaan. Het gezicht op het Fort Ayios Mavros is altijd leuk. De uitgang van het kanaal richting zee is erg verzand. Altijd oppassen daar, gelukkig liggen er wat boeien die de richting aangeven.

Wij hadden een sms gekregen van Wim en Gerrie van de Melody dat zij ook naar Preveza gingen. Bij de doorgang naar Preveza zagen we hen voor anker liggen bij de Aktio Marina (werf). Wij zijn bij hen gaan liggen en nadat ze terug kwamen van het boodschappen doen kwamen ze bij ons boord. Wij hoorden dat zij bij de Cleopatra werf op de kant gaan deze winter. Om de tijd tot oktober op te vullen besloten we samen een rondje te doen op het achter Preveza gelegen meer de Golf Amvrakia te doen.

Het meer is een beschermd natuurgebied met veel vogels, pelikanen, dolfijnen en schildpadden. Op de afgesloten zoutmeren zie je soms flamingo’s . Op het meer zagen we enkele visfarms en mosselbanken. In het Preveza kanaal naar de Golf voeren we op het voorzeil. Wat denk je ving Jaap toch een kanjer van een vis. Wij denken een goudmakreel van +/- 50cm lang en hij woog een 4kg. Het kostte wel wat tijd om hem binnen te krijgen. Maar samen met Wim en Gerrie gedeeld, hadden we er een flinke vismaaltijd aan.

Onze eerst stop op 5 september was de ankerplaats in de baai Salaoras naast de lagune Mazoma. Deze lagune is afgesloten natuur gebied en ligt aan de ruïne stad Nicopolis (de stad van de overwinning). Omdat er ‘smiddag wind staat in dit gebied gaan we meestal rond 13.00uur weg en zeilen dan op ons gemak zo tussen de 8 en 11nm van plaats naar plaats. De volgende dag met de bijboot naar de lagune om een pad naar de ruïne stad te vinden. Wel van alles gezien maar geen pad. Dan maar naar de klein inham waar vissersbootjes liggen. Een visser wees hoe we moesten lopen naar de ruines. Dit was een flinke wandeling van 1 ½ uur.

Nicopolis was een stad uit de oudheid gesticht in 31 v.C door Octavianus na zijn overwinning op Marcus Antonius en Cleopatra. Verspreid over een groot gebied liggen 28 restanten van de gebouwen, kerken, muren, theater, stadion etc. Wat ons betreft viel het tegen wat we te zien kregen want men is nog druk met de opgravingen en restauratie. We hebben wel een indruk gekregen van het Theater, het Stadion, de muur die om de stad lag en de basiliek. De basiliek was men aan het restaureren. De jongelui, die er aan het werk waren aan de mozaïeken, waren in dienst van de Minister van Cultuur. Na een praatje met de leider van de werkzaamheden, die vertelde dat er nog niet veel te zien was van de restanten, zijn we wat gaan drinken en terug naar de boot gaan wandelen. Het nieuwe dorpje Nikopolis waar we langs liepen is een dorpje in de deelgemeente Preveza. Tijdens onze wandelingen zagen we veel fruit bomen en struiken. Onderweg regelmatig bramen kunnen plukken.

Vanaf de ankerplaats bij Nicopolis gingen we 7 september naar wat eilandjes midden in de Golf. Bij het eilandje Vouvalos was er een mooie lagune waar je goed kon ankeren met een NW wind. Het ankeren in de lagune ging wat moeizaam in 4m diepte, de ankergrond was zand en stenen maar het anker hield tenslotte goed. De ankerplaats was vanuit het zuiden bereikbaar midden tussen het eiland en een grote rots door, de diepte was daar 2,50m.  Prachtig was het er, omgeven door een strandje en wat vogels die er rond vlogen was het er aangenaam vertoeven. Helaas geen plek vinden wij om er lang te blijven, je weet nooit wat de wind gaat doen.

Verder op 8 september naar Medinhion. Onderweg veel dolfijnen om de boot, prachtig hoe ze om en voor de boot zwommen en springen. Bij aankomst in Medinhion konden we niet in het piepklein haventje. We zijn voor het leuke strand gaan ankeren. Eerst nog wel wat hobbelig van de golven maar in de vroege avond was het water als een spiegeltje. We hebben een wandeling gemaakt door het dorpje en wat boodschappen gehaald bij de supermarkt. Langs de promenade leuke restaurantjes en terrasjes waar je wat kon drinken.  Volgens ons is het een vakantieplaatsje voor ouderen. Deze waren goed vertegenwoordigd op het strand en lagen soms uren in het water. De volgende dag zijn wij vroeg weggegaan. De wind en golven tegen, die we in de middag zouden hebben, konden mijn gekneusde ribben nog niet aan, de boot zou te veel bewegen. Wel Jammer want Wim en Gerrie die ‘s middag vertrokken hadden die ochtend een leuk bezoek aan een markt met allerlei kleding, snuisterijen etc.

Wij waren op 9 september net vertrokken wederom dolfijnen om de boot. Nu een klein aantal die ons wel op zochten. Echter de stuurautomaat stopte weer met het zelfde euvel als voorheen. Van de winter verzinnen wat we eraan gaan doen. Wij gingen naar het plaatsje Amfilokhia gelegen in de baai met de zelfde naam. Volgens de pilot zouden er nieuw steigers met water en elektrisch en met moorringlijnen liggen. Ook stond er vermeldt dat je er niet best lag met de heersende wind. De steigers waren echter voor kleine lokale boten en op de meeste was de aansluitingen voor elektrisch en water verdwenen. Wij zagen echter een plaatsje vrij aan een nieuw stukje kade met water en elektrisch (we hebben niets betaald, geen havenmeester gezien) en zijn daar gaan liggen. In de middag lagen we erg hobbelig maar tegen de avond werd het rustig en ‘s nachts lekker geslapen. Wim en Gerrie kwamen binnen met hun voorzeil op het dek, de lijn die het zeil omhoog hield was onder weg gebroken. Zij gingen eerst voor anker en zijn later aan de buitenste steiger op eigen anker gaan liggen. Wij zijn niet naar het dorpje gewandeld, van een afstand zag het er wel leuk uit.

De volgende dag 10 september weer vroeg weg. We wilden niet aan deze kade blijven liggen. We hadden nu de wind mee en konden op ons voorzeil naar Vonitsa. Eerst nog wat geankerd in de baai voor het plaatsje, daar de was gedaan. In de middag naar de steiger (met water aansluiting) onder het Venetiaans/Turkse kasteel. Er was nog 1 plaatsje vrij want er lag een flottielje. Je kunt ook aan de kade achter de steiger (beschermd door een breakwater), deze lag echter vol met boten die daar al langere tijd vertoefden. Aan de promenade kun je op sommige plaatsen liggen (kijk waar er ringen zijn om je touw aan vast te knopen). Je kunt daar het beste liggen met weinig wind want er staat daar dikwijls swell. Wim en Gerrie gingen bij aankomst voor anker tot er de volgende dag een plaatsje aan de steiger vrij kwam. De reparatie van het voorzeil was geklaard en zij hebben nog wat op onze plek in Amfilokhia gelegen om water en elektrisch te gebruiken.

Vonitsa is een leuk stadje met allerlei winkels een leuke promenade met bars en restaurants. De ligging van het Venetiaans/Turkse kasteel boven het plaatsje is mooi om te zien. Aan het eind van de promenade een strand met douche waar we gingen zwemmen. Richting het schiereiland wandelend kwamen we langs een parkje waar je kon picknicken. De brug over gelopen die het schiereilandje verbond met het vasteland. Door het bos het eilandje rond gelopen en naar het kerkje gekeken. Verder blijven we hier nog een poosje.

Vanaf Kreta hebben we dit jaar vijf maanden gevaren in totaal ongeveer 1040nm. Dat is voor ons niet zo veel. De tijd die we doorgebracht hebben op de Ionische eilanden en het rondvaren van de Golf van Amvrakia vonden we erg leuk. Onder weg de ontmoetingen met bekenden is ook altijd weer leuk.  Wel wat pech gehad met de boot en wat kleine ongelukjes van het verzwikte been, gekneusde ribben en gebit.

We hebben besloten om de eerste week van oktober de kant op te gaan bij de Aktio werf. We gaan hier in Vonitsa alvast de boot voorbereiden voor het winterseizoen. Half oktober vliegen terug naar Nederland en komen half april 2013 terug naar de boot. Vanaf nu dus geen reisverslagen meer.