Hieronder kan het verslag gelezen worden:

Geplaatst op: 31-07-2012
Verslag 100 Kefallinia Poros juli 2012

We hebben jullie verlaten toen we in Sivota lagen. Erg leuk om in die baai te liggen ondanks dat er veel huurboten kwamen en gingen. Op 15 juli zijn we de 9nm naar de baai Athoni op Meganissi gevaren. De wind Variabel van 1 tot 3 bf. Bij aankomst zijn we in het kristalheldere water met een lijn naar de kant gaan liggen. Prachtig was het er. Voldoende ruimte voor een ieder, alleen oppassen voor de onderwater rotsen die er liggen. Ze zijn gemarkeerd met een staak zodat je weet daar niet te gaan varen. Bij het restaurant, verder de baai in, lag een steiger waar wat boten gingen liggen om in het restaurant te gaan eten. In het begin van de baai aan de oostzijde een mooi strand met ligstoelen. Hiervoor ankerden ook enkel boten.

Op 16 juli de 5nm naar Nidri gevaren. Buiten de baai een NW 5bf met aardig wat golfslag en tegenwind. We zijn in een uurtje naar de steiger van Nidri Marine gevaren waar we weer een plekje hadden gereserveerd. Bij aankomst gelijk naar het bedrijf IBA (Ionian Boat Assistance) gegaan om te kijken hoe het met de motordrive van de autopilot was. We kregen te horen dat Raymarine net als aan de unit niets kon vinden. Dus er mankeerde niets aan de apparatuur. Wat hebben ze nu gedaan. Alle bedrading op het buitenconsole van de apparaten iets ingekort en nieuwe aansluitingen erop gezet. Op de motordrive wat dikkere bekabeling, men had het idee dat er niet genoeg stroom vanaf de accu’s naar de drive door de dunne bedrading ging. De monteur is dus drie keer geweest om uit- en in te bouwen, de apparaten twee keer opgestuurd naar Raymarine en de kabel voor de buiten kaartplotter gemaakt voor een bedrag in totaal van 123,- Euro.

Wij dus op 18 juli de 8nm naar Lefkas stad gevaren en hebben onderweg de stuurautomaat flink op de proef gesteld. Hij deed het uitstekend ondanks dat Jaap er geen vertrouwen in heeft. Hij had liever gehad dat er iets kapot was geweest. Nu is het maar afwachten of de stuurautomaat het blijft doen. We zijn ruim een week aan de (gratis) kade blijven liggen in het leuke stadje. Je kon er alleen water krijgen tegen een vergoeding. Wij hadden van de Navman kaartplotter nog een defecte kabel die we bij Metronic hebben laten maken. Dit bedrijf zit vlakbij de nieuwe marina en is overgenomen door Dieter van de Nederlander Mario, die met pensioen is gegaan. De kabel kregen we na een weekje terug en was gemaakt voor 5,- Euro. De man van het bedrijf was erg kundig ook op het gebied van alle Raymarine apparatuur.

Wij vonden het erg leuk in het stadje. Leuke winkels en restaurantjes we hoefden ons niet te vervelen. Je kon op de fiets naar de Lidl een tien minuten vanaf de kade waar we lagen. Een wandeling wan 15 minuten bracht bij de Carrefour tegenover het busstation. Bij een bezoek aan de Lidl zagen we Wim en Gerrie van de Melody. De boot van hen is een Moody 376 en staat te koop. Zij hebben gezellig bij ons aan boord koffie gedronken en later in de week zijn we met zijn vieren wezen eten, bij restaurant de Seven Islands, in de hoofdstraat. We besloten om niet richting Adriatische Zee te gaan. Om de landen daar te bezoeken heb je meer tijd nodig dan we nu hebben. In de Ionische zee is het ook leuk en daarom doen we een rondje langs de zeven Ionische eilanden voordat we naar ons winter adres gaan.

Op 24 juli zijn we de 15nm naar de baai Abelike op Meganissi gevaren. Met een mooie wind ZO 5bf heerlijk gezeild en de stuurautomaat deed het prima. We moeten haast wel aannemen dat het in de bedrading heeft gezeten. Bij aankomst in het baaitje achterin gaan liggen met een lijn naar de kant. Je kunt er ook alleen ankeren als er niet te veel boten zijn. Er is een kleine steiger waar vooral flottieljes aan liggen. Je kunt er water krijgen zagen we later. Wij hebben een wandeling over de heuvel gemaakt en kwamen bij het restaurant Pirate Cove die de steiger beheerd. Lekker wat gedronken op het terras voordat we weer terug wandelden. De boten van Sunsail lagen (dinsdags) op diverse plekken voor anker. We zagen ze ’s avonds met de bijboten naar de rechterhoek in de baai aan wal gaan om daar te bbq’n. Professorisch gemaakte tafels en een grote ronde stenen bbq gingen schuil achter het kleine stenen piertje. Ook stonden er een aantal tuinstoeltjes achter de bossage opgesteld. De volgende dag gingen er Engelsen aan land om aldaar te bbq’n. Wij zijn wederom een paar dagen gebleven. De was gedaan, de boot een schoonmaak beurt en Jaap heeft het onderwaterschip van aangroei ontdaan. Tussen door heerlijk gezwommen.

Op 27 juli zijn we de 13nm op de motor naar Sivota gevaren om water bij te tanken (100 liter voor 2,- Euro via een automaat) en wat boodschappen te halen. Het was er niet erg druk met boten, wel was het er erg warm 36gr. De volgen de dag 28 juli met een Variable wind 1 tot 3bf, later  5bf, de 16nm naar Vathy op eiland Ithaka gevaren. We hebben een 1 ½ uur kunnen zeilen van de trip. Onderweg een school tonijnen gezien, helaas willen ze niet in onze uitstaande vishengel bijten. Bij aankomst stond er een fikse wind de baai in en hebben we het anker uitgegooid. Later in de middag kwamen Wim en Gerrie ook de baai in gevaren. De volgende morgen zijn we aan de (gratis) kade gaan liggen, geen voorzieningen. Gerrie kwam mij halen om naar de Carrefour te gaan. Na de boodschappen bij ons aan boord koffie gedronken.

Het liggen in de grote Vathy baai is wonderschoon. De omgeving ziet er uit als het kleine eilandje Kastellorizo met zijn mooie huisjes. In het midden van de baai ligt het kleine eilandje Loimokathartirion met een kerkje erop. Verder is het een leuke plaatsje met kleine straatjes en winkeltjes en restaurantjes. Wij zijn samen met Wim en Gerrie laat in de middag, toen het niet zo warm meer was, gaan wandelen en hebben de kerk Mitrópolis uit 1800 bezichtigd. Naast de kerk een Venetiaanse klokkentoren. De iconostase is bijzonder fraai uit gesneden.

Na de bezichtiging van de kerk hadden we een bijzondere ontmoeting. Wim en Gerrie hadden een aantal jaar geleden een Griek, Peter Patsalias, ontmoet die een huis bezit vlakbij de kerk. Peter woonde in Vlaardingen en was met een Vlaardingse getrouwd en verblijft na zijn pensionering een aantal maanden per jaar in zijn geërfde huis op Ithaka. Zij waren benieuwd of ze het huis nog konden terug vinden. Wij in het smalle straatje de trappen omhoog geklommen en vonden het huis. De familie Patsalis was er vakantie aan het vieren. Peter, zijn vrouw, dochter en schoonzoon met 3 kleinkinderen en een vriend. Wij werden hartelijk uitgenodigd om koffie te komen drinken, die we kregen met heerlijk Grieks gebak. We hebben genoten van het schitterende uitzicht over de baai dat je had vanaf het terras. We kregen nog een glaasje eigen gemaakte wijn en we werden uitgenodigd om mee te eten. Dat hebben we afgeslagen want we wilden de boten niet te lang alleen laten. ’s Avonds kwamen de mannen langs wandelen en hebben onze boot bekeken. Een heel leuke onverwachte ontmoeting vonden wij het.

Op 30 juli zijn we weer naar en ander eiland gevaren Kefallinia waar we in het plaatsje Poros zijn gaan liggen. De 18nm met een wind ZO 1 á 2bf gevaren. We zijn aan de (gratis) kade gaan liggen waar je volop water kon krijgen. Boot afgespoten en lekker onder de waterslang afkoeling gezocht.

Kefallinia is het grootste en meest bergachtige eiland van alle Ionische eilanden. De vorm van het eiland is grillig met baaien, rotsen, stranden , kloven, grotten en bossen. Men kan hier vele uitstapjes maken naar Venetiaanse burchten, kloosters, Myceense rotsgraven, druipsteengrotten en de resten van een Griekse tempel.  Wij waren hier al eerder en hebben toen met een auto rond getoerd.

Vanaf de haven zijn we over een heuvel richting het stadje gelopen. Een mooie promenade met strand en allerlei restaurantjes zagen we. We hebben vlakbij de haven bij een klein strandje gezwommen. Er kwamen een paar keer per dag veerboten die naar Killini in de Peloponnesos gingen. Er konden personen, auto’s en vrachtwagens mee. De veerboten meerden af aan een nieuw gebouwde kade. Aan de oude veerbootkade konden nu de plezierboten afmeren. Wel is het in de haven erg ondiep wij hadden nog 60cm onder onze kiel die op een diepte van 1.50meter zit.

Volgende keer meer reisverhalen.

Foto's bij dit verslag:
Bekijk alle 24 foto's

Terug