Hieronder kan het verslag gelezen worden:

Geplaatst op: 15-07-2012
Verslag 99 Lefkas Sivota juli 2012

We hebben jullie verlaten bij aankomst in Lefkas. We lagen daar tegenover Nidri in Tranquil Bay. Een leuk baaitje waar je lekker in de wind ligt. Wel opletten want er liggen wat schepen vast aan de wal met een achterlijn en voor het anker uit. Als je te dicht bij komt zou je hun anker eruit kunnen trekken. Het is hier een drukte van komende en gaande verhuur schepen die alleen of met een flottielje vertrekken. In deze omgeving, ook in de verderop gelegen Vlicho Baai, heb je diverse steigers van verhuur bedrijven waar je kunt liggen als de verhuurschepen zijn vertrokken. Je hebt dan elektrisch en water voor zo 10,- Euro per dag. Je ligt meestal op eigen anker maar sommige hebben ook moorringlijnen.

Lekfkas is een mooi eiland dat als enige Ionische eiland is verbonden met het vaste land van Griekenland door een brug. Van de duinen in het noorden tot aan de wite krijtrotsen in het zuiden is het een paradijs voor strandliefhebbers. De kustplaatsen liggen haast allemaal in het oosten van het eiland. Wie rust zoekt kan naar de bergdorpjes, de hoogste berg op Lefkas is 1162m, om vandaar uit mooie wandeltochten te maken. Op cultuur gebied is er weinig interessants te beleven. Van de 24 aardbevingen die Lefkas sinds de 15e eeuw teisterden is er nauwelijks iets heel.

Wij hebben eerst de vloer opengemaakt om het zoete water op te ruimen. De buitendouche slang lekte en was poreus. De slang hadden we nieuw gekocht in Turkije. Gelukkig heb je hier een aantal watersport zaken waar van alles te koop is. De volgende dag bij controle weer een beetje water onder vloer. Nu echter zoutwater. Bij het nakijken van de motor zagen we een slang lekken van de waterpomp. Nieuwe slang gehaald en erop gezet. Motor aan ter controle en het lekte nog. Wat bleek de waterpomp zelf lekte. We besloten naar de steiger te gaan, de pomp te demonteren en weg te brengen voor revisie. Gelukkig was er een bedrijf genaamd IBA met een aantal Nederlands medewerkers, die ervoor zorgden dat we twee dagen later een nieuwe pomp kregen, kosten 309,- Euro. IBA stuurde ook iemand om naar de Raymarine stuurautomaat te kijken. Deze deed het wel maar stuurde na 10minuten naar links of rechts en gaf dan de kreet Drive Stopped. Dit gebeurde omdat hij de opgegeven coördinaten niet meer vond. Alles doorgemeten de man kon niets vinden en de unit werd opgestuurd naar Athene voor controle bij Raymarine.

Ondanks de warmte, zo rond 32gr, is het leuk om in Nidri te liggen. Het toeristen plaatsje heeft een lange winkelstraat, langs de kade veel restaurantjes en aan het einde van de kade een lang strand. Wij vonden het niet zo druk, we denken dat het toerisme ook wat minder hier is geworden wegens de crisis. Wij hadden aan de steiger kennisgemaakt met Henk en Myriam van Dorp die daar lagen met hun boot een Bavaria 38. Over en weer bij elkaar geborreld en van hen hoorden we dat het een leuke wandeling naar de waterval van Nidri was.

We hebben een scooter gehuurd en zijn naar de parkeerplaats bij de waterval gereden, zo 5km buiten het stadje. Van daaruit een kleine klim door een mooi berglandschap naar de waterval. Geen spectaculaire waterval maar leuk er door de natuur naar toe te wandelen. We zijn ook naar de Vlicho baai gereden. Daar liggen ook heel wat boten voor anker.

In Tranquil Bay zijn we via het wandelpad dat om de baai loopt naar het kerkje uit 1906 gelopen. Het kerkje was gesloten. Wel worden er bij het kerkje soms een braderie met bbq gehouden. Naast het kerkje liep een kleine trap naar een grot waar een icoon hing die er vereerd werd. Onderweg naar de kerk zagen we een graf liggen. Dat bleek te zijn van de Duitse archeoloog Wilhelm Dörpfeld die daar op 25 april 1940 werd begraven. Hij werkte samen met Schliemann (de schat ontdekker in Mycene) aan opgravingen in Olympia. Na de dood van Schlieman zette hij zijn werk voort van de eerst opgravingen in Troje. Hij onderscheidde daar negen nederzettingen. Hij verbeterde ook de fout van Schlieman door in te zien dat niet Troje II maar Troje VI het Troje was van de Trojaanse oorlog. Bijzonder dat de man hier op Lefkas begraven ligt.

Henk en Myriam hebben een auto hier. Zij komen daarmee uit Nederland naar de boot die in Preveza in de winter daar op de kant staat. Wij mochten mee naar de Lidl in Lefkas stad en hebben daar ook nog ander winkels bekeken zoals de Spar en de Carrefour. De stad is wel wat meer volgebouwd sinds wij daar de laatste keer waren. Terwijl we aan de steiger lagen zagen we op een dag de Vreite met Rein en Anette met hun Malö de baai in varen. Zij zijn bij ons aan boord wat komen drinken. Erg leuk hen weer te zien en gezellig bij te praten. Tijdens het wachten op de terugkomst van autopilot zijn we een weekeind wezen varen.

Op 7 juli naar de baai van Pandelimon. De 25nm met een NW 3 á 4bf heerlijk gezeild. Men had ons verteld dat er dikwijls dolfijnen in de baai zitten. Niets gezien alleen visfarms. Wij zijn in de baai naar de zuidelijke kom, links langs een visfarm, gevaren. In de kom lagen we geheel alleen voor anker op een diepte van 8 meter. Als er meer boten zijn ga je met een achterlijn vast aan de kant liggen. Dit omdat er niet veel ruimte is om te draaien. Wij vonden het daar heerlijk liggen, wat een rust.

Op 8 juli naar het eiland Kalamos waar Port Leone ligt. De 13nm met een NW 1 tot 3bf gevaren. In de diepe baai, 10 tot 20m, gingen we liggen met een lijn naar de kant. Terwijl we bezig waren kwam een bootje ons helpen om de lijn naar de kant te brengen. Wat bleek we lagen naast Kreta overwinteraar Frans en Heidi met hun Albatros. Weer zo’n leuke onverwachtse ontmoeting. We hebben bij hen koffie aan boord gedronken. Zij zijn op weg naar Tunesië om daar te overwinteren. Wij zijn met de bijboot het plaatsje gaan bekijken.

Port Leone werd in 1953 tijdens de aardbeving verwoest. Alleen het kerkje bleef overeind. De mensen die er woonden besloten na de aardbeving weg te gaan. Er is staan nu nog enkele verwoeste huizen. De kerk word iedere week door 3 mensen schoongemaakt en onderhouden. Wel lazen we op een bord dat er vanaf 1 juli tot 15 augustus ook pelgrims de kerk bezochten. Men heeft wel een nieuwe steiger gebouwd. Misschien dat er in de toekomst wat nieuwe activiteiten zich gaan ontwikkelen. Het is nu een troosteloos aanzien. Vooral het verwaarloosde kerkhofje bij de kerk met nog enkele graven. Vanaf de kerk heb je een prachtig uitzicht over de baai en de omringende eilanden.

Op 9 juli de 14nm naar Nidri met totaal geen wind gevaren. Erg warm onder weg. We zijn weer aan de steiger bij Nidri Marine gaan liggen want de autopilot was terug uit Athene (er mankeerde niets aan de unit) en de volgende dag kwam men deze er weer opmonteren en weer testen waar de fout dan wel zit. Nu denkt men dat de drive van de motor defect is. Na demontage is deze ook naar Athene opgestuurd om te testen en evt. te repareren. We verwachten dat de pilot zo rond 16 juli weer terug is. Inmiddels is het erg warm geworden. Op de dag meten we soms temperaturen van 35gr. Dan is het lekker met een beetje wind op zee te varen en ergens in een baai te liggen.

Op 12 juli zijn we de 7nm naar Sivota gevaren. Wind Variabel 1 tot 3bf. We hebben maar wat gedobberd tot we bij de ingang van de baai naar Sivota waren. Bij aankomst konden we omdat we vroeg waren een plaatsje aan de (gratis) kade bemachtigen. Er zijn ook 2 steigers. Bij Stavros restaurant lig je gratis met water en elektrisch maar wordt er wel verwacht dat je in het restaurant gaat eten. Er kunnen alleen wat kleine boten liggen, in denk tot max. 12m. want de mooringlijnen zijn aan de korte kant. Aan de west kant nog een kleine steiger met elektrisch en water waar je voor 10,- Euro p.d. kunt liggen. Beide steigers waren bomvol. Aan de kade kun je wel water krijgen en bij diverse restaurantjes is er een douche beschikbaar. De tankauto met diesel komt iedere dag langs om te vragen of je diesel nodig hebt.

Sivota was toen wij er in de jaren negentig eens waren een klein vissersplaatje. Er zijn nu een aantal huizen rond de baai gebouwd en men schat het inwoners aantal op 1000 mensen. Er meren nu ook veel zeiljachten aan van diverse verhuur bedrijven. Dit geeft wel een gezellige drukte aan de kade en in de vele terrasjes en restaurantjes. Er zijn een aantal supermarktjes en wat toeristen winkels. Er moet ook een pinautomaat zijn maar die hebben we nog niet ontdekt. In de baai kun je ook voor anker liggen. De baai is omringd door heuvels met pijnbomen, cipressen en olijfbomen. Er zijn in de baai een aantal strandjes waar we ieder dag gebruik van maken door lekker te gaan zwemmen. Ook hebben we Rein en Annette weer ontmoet, zij lagen aan de Stavros steiger. En tot onze verbazing kwam de Souris Rose met David en Jill recht voor ons voor anker liggen. Zij kwamen bij ons boord gezellig bijpraten. Zij liggen ook in Nidri op bestelde kussens voor hun banken te wachten en varen wat heen en weer langs de kust. We zijn met zijn vieren in het oudste restaurantje uit 1970, Taveerne Spriridoula, gaan eten.

Hoe het met de stuurautomaat afloopt en ook wachten we nog op het kabeltje van de kaartplotter die het nog steeds niet doet, lezen jullie een volgende keer.

 

Foto's bij dit verslag:
Bekijk alle 28 foto's

Terug