Geplaatst op: 30-06-2012
Verslag 98 Lefkas Nidri juni 2012

We hebben jullie verlaten bij aankomst in Poros de hoofdstad van het gelijknamige eilandje. We zijn een paar dagen gebleven, lagen fijn aan de kade en hebben iedere dag wel een wandeling gemaakt. Er is bij de haven een redelijk grote supermarkt voor de boodschappen. Ook wat kleine winkeltjes. Ondanks de warmte zijn we door de kleine straatjes naar de Kloktoren gewandeld. De straatjes naar boven zijn voorzien van winkeltjes en restaurantjes. Erg leuk het restaurant Platanos met een terras om een oude plataan. Vanaf de Kloktoren een mooi uitzicht over het bosrijke Poros en de omliggende baaien. Er slingert één weg over het eiland naar wat stranden en een oud bewoont klooster Calavria. Wij hebben bij restaurant Poseidon aan de haven gegeten en naar het EK voetbal gekeken.

Op 15 juni een flinke trip van 48nm naar Kiato. De wind variabel 4bf. We gingen door het Korinthe Kanaal. Altijd weer een bijzondere gebeurtenis. Bij aankomst hoefden we maar 15 minuten te wachten voor we er door konden. In de Golf van Korinthe aardig wat wind en golven van de zijkant. Bij aankomst in Kiato aan de noordkant van de kade gaan liggen. Daar lagen ook twee boten die echter de volgende dag weer vertrokken. We lagen wel in de swell in deze haven open naar het oosten. Er is ook nog een klein haventje voor lokale boten. We hebben wat boodschappen gedaan bij de Lidl en zijn door het toeristisch gezellig plaatsje gewandeld. Erg mooie stranden gezien. ’s Avonds en ‘s nacht druk op de kade met vissers, leuk om te zien hoe ze zich opstellen met soms wel 5 hengels.

Onderweg vanaf Kreta ging de stuurautomaat, een Autohelm ST5000 plus, voor de tweede keer kapot. In Agios Nicolaos had Jaap deze samen met Geert gerepareerd. Na 2 dagen hadden we weer het zelfde euvel met de kreet Drive Stopped op het display. Jaap demonteerde de apart staande kaartplotter om bij de bedrading van de stuurautomaat te komen en de draad die naar de gps ontvanger ging brak af van het schroefje. Afijn de stuurautomaat bedrading weer nagekeken en nu doet de automaat het de ene keer 10 minuten en dan weer 5 minuten voordat hij er weer mee stopt. We gaan nu op zoek naar een dealer voor zowel de kaartplotter als de stuurautomaat. Er schijn er één te zitten in Lefkas. We navigeren nu op de laptop en op de kaart gaat wel zo goed alleen wat bewerkelijker.

Op 18 juni de 39nm naar het eilandje Trizonia. We gingen weg met een wind NW 3 die later variabel werd met 5 en 6bf. Het werd een trip met zeilen op, dan weer ingenomen, motor bij van alles wat erg vermoeiend. Het eilandje Trizonia is één van onze favorieten. Erg mooi groen, heel rustig, er rijden geen auto’s. In de onafgemaakte marina liggen helaas nogal wat achtergelaten en onbewoonde schepen allen verwaarloosd. Erg triest om te zien, ook het gezonken schip dat we een aantal jaar geleden zagen ligt er nog. Aan de noordkant wel een gezellige waterkant met leuke restaurantjes die er goed verzorgd uit zien. Het supermarktje stelt nog steeds niet veel voor. Een pontje gaat regelmatig naar het vaste land waar je wel goed boodschappen kunt doen. Toen wij er lagen kwam er een rally genaamd Forum binnen,  bestaande uit 9 schepen die van Korfoe naar Bodrum gingen. Bestaande uit veel Italianen, een Duitse en een Nederlandse boot. Gezellig om te zien hoe een ieder zo bezig is met de rally. Veel van de omgeving waar ze verblijven zien ze niet, ze varen iedere dag.  Naast ons kwam de Nederlands Vela liggen. Kennis gemaakt met Klaas en Toos Molenaar en bij hen aanboord geborreld. Zij zijn van plan naar Nederland terug te gaan.

Op 22 juni de ruim 36nm gevaren naar Missalonghi. De wind NO 3bf en erg warm 32gr op het water. Een prachtig gezicht op de Rion brug die de Peloponessos verbindt met het vaste land van Griekenland. De brug is een tolbrug en er varen nog steeds diverse veerboten voor de brug langs met vrachtauto’s en passagiers. Bij aankomst in Missalonghi kwam ons in het kanaal een geweldige hitte tegemoet. Gelukkig konden we naast de nieuwe marina nog ankeren, dat gaf wat verkoeling toen de wind ging opsteken. We hebben heerlijk gezwommen en zijn niet aan land geweest. We hebben het stadje, waar Lord Byron gestorven is, in 2009 uitgebreid bekeken.

Toen we in de Peloponessos  waren zijn we naar het bloedbevlekte en goudrijke Mycene geweest. De rit ernaar toe ging door het dorpje Mycene waar de archeoloog Schliemann met zijn vrouw Sophie woonde van 1874 tot 1876 tijdens zijn opgravingen van de burcht. Hij ontdekte uit koningsgraven een weergaloze goudschat en 19 lijken. Hij had het voorrecht ”Agamemnon” even te zien, toen viel het lijk als stof uiteen. Later kwam uit dat hij zich had vergist, wetenschappelijk werd aangetoond dat de lijken dateerden van vóór Agamemnon. Voordat we de burchtheuvel naderden, het zicht op de burcht is in 3500 jaren niet veranderd, zijn we eerst gestopt bij het koepelgraf. Het dateert uit 1350 v.C en diende waarschijnlijk voor één van de familieleden van Atreus. Het koepelgraf heeft een doorsnede van 14,5m en is 13,2m hoog. Verder omhoog naar de burchtruïne. We betraden de ruïne door de leeuwenpoort uit 1250 v.C. De leeuwen zonder hoofd zijn één van de oudste Griekse bouwwerken, erg indrukwekend. Door de poort zagen we de schachten van de koningsgraven waar Schliemann de goudschat op 8m diepte vond. De ringmuur van het cirkelvormige koningsgraf uit 1550 v.C heeft een middellijn van 28m. De goudschat bestond uit, vijf gouden maskers, gouden diademen, sieraden, bekers, scepters, zegelringen, zilveren schalen en albasten vazen. Alles te zien in het Nationaal Museum in Athene. Verder over het terrein restanten van een Paleis, tombes, noordelijke poort en een Cisterne. In het museum, op het terrein, zagen we veel kruiken, sieraden en beeldjes. Het mooiste vonden wij het ivoren beeldje van een leeuw. Verder hebben we nog leuke vissers plaatsjes als Tolo en Vivera bezocht.

Op 23 juni naar de anker baai van het eilandje Petalas. De 26nm met een NW 3 later 5bf afgelegd. We zijn er 2 dagen gebleven. Op 25 juni wilde we naar het vissersplaatsje Astakos. Bij aankomst erg druk en vol er was geen plaats voor ons. Wij zijn verder gegaan naar het eiland Kastos waar we in het idyllische Port Kastos hebben gelegen. De 21nm hebben we afgelegd met een wind W 3bf. Bij aankomst nog enkele plaatsen vrij aan de kade. Later kwam die geheel vol te liggen zo ook in het haventje met diverse ankeraars. Wij hebben kennis gemaakt met Hans en Elly de Keijzer die varen met een 50’ Bavaria genaamd Fortune. Zij kwamen aan het einde van de kade liggen en we zijn samen met hen naar boven gelopen om bij restaurant Chef John’s te gaan eten. De eigenaresse Maria konden zij nog van een vorig bezoek. Het hoog gelegen restaurant gaf een mooi uitzicht over Kastos en de zee. Kastos is een klein eiland met het enige kleine gelijknamige kustplaatsje dat in het midden aan de oostkant van het eiland ligt. Het ligt in een maagdelijke geschutte baai met een zandstrand. De gemeente Kastos telt 50 permanente bewoners maar in de zomer met de bezoekers en aanlegplaats voor schepen beduidend meer. Je kunt er vissen, wandelen langs olijfgaarden en de windmolen bovenaan het dorp bezoeken. Voor ons waren er geen voorzieningen, we mochten zelfs ons afval nergens dumpen. Wel waren er een paar restaurantjes een kleine supermarkt met heerlijk vers brood, wat groente en vlees uit de vriezer. De eigenaresse had een tijdje in Maastricht gewoond en vond Nederland erg fijn om te wonen. Zij vond het een hard leven te wonen op Kastos.

Op 27 juni de 17nm naar Lefkas met een wind NW 3 á 4bf gevaren. We zijn voor anker gaan liggen tegenover het plaatsje Nidri in Tranquil Bay. We gaan op zoek naar een watersport zaak voor een nieuwe douche slang. Deze is voor de 2e keer lek geraakt in een paar jaar. Wat we verder beleven lezen jullie volgende keer.