Geplaatst op: 14-06-2012
Verslag 97 Poros juni 2012

We hebben jullie verlaten bij het wonderschone eilandje Gramvousa. Vandaar zijn we op 1 juni naar Kapsali op Kithera gevaren. De ruim 44nm met een NW 3 á 4bf wind. Deze draaide later naar W de kant die wij opgingen. Toch niet veel last gehad van de wind op de kop. Onderweg merkten we wel dat het scheepverkeer drukker werd. Eén keer moeten  uitwijken voor een containerboot. We merkten ook dat de temperatuur naar beneden ging. In de schaduw zelfs fris. Bij aankomst in Kapsali lag de Bivirdik er al. Niet zo gek met een 90pk motor, zij zijn dikwijls uren eerder aangekomen dan wij. Tot onze verrassing lag de Atlantic met Carel en Martha ook aan de kade. Zij pakten onze touwen aan en we vonden het uiteraard leuk om wat bij te praten. Zij hadden vanaf Kreta korte stukjes gevaren i.v.m. erge wind en golven tegen. Wij lagen voor de eerste keer dit seizoen langs een kade, wel zo fijn met het op en afstappen. Een havenmeester was er niet, wel schijnt er port police te zijn, deze hebben we echter niet gezien. Carel en Martha hebben 20 Euro betaald en ze mochten daarvoor net zo lang blijven liggen als ze wilden. Er was geen elektrisch maar wel water.

Wij hebben een wandeling gemaakt door het authentieke plaatsje. We zijn niet naar de Chora geweest. Dit is het hoofdstadje dat op een berg ligt en dat een flinke klim vergt. Volgens de mythologie is de Godin Aphrodite op Kithera geboren. Kythera heeft een heel rijke beschaving gehad in de oudheid. In de 14e eeuw kwam het in handen van de Venetianen die het eiland de naam Cerigo gaven. Vanaf de 17e eeuw arriveerden er Griekse vluchtelingen die weer nieuw leven in het eiland blaasden. De inwoners van dit eiland zijn over het algemeen nakomelingen van vluchtelingen uit Kreta uit de tijd dat dit eiland bezet werd door de Turken. Het eilandje heeft een paar mooie stranden, leuke plaatsjes om te bezoeken en voor een wandeling kun je naar de bergkloof Karavas.

Op 2 juni gingen de Atlantic en de Birvidik richting de west kant van de Peloponnesos. Wij gaan langs de oostkant van de Peloponessos om daar een paar interessante plaatsjes te bezoeken. We kwamen vroeg in de middag aan in Monemvasia. We hebben de trip in 42nm met in het begin een wind W 3bf later zakte de wind geheel in. Bij het naderen van Monemvasia zagen we een enorme rots waarop de oude stad ligt. De rots staat bekend als het Griekse Gibraltar. De naam betekent ‘enige ingang’ en dat is vandaag de dag nog het geval. Auto’s moeten buiten de oude stad achtergelaten worden, de enige toegang is een smalle steeg. Er binnen bevindt zich een aantal gerestaureerde hotels, appartementen en taveernes. Wij lagen als enige aan de nieuwe kade (alleen te gebruiken met rustig weer) aan de verbindingsdam tussen de rots en het plaatsje Yefira. De kustwacht kwam langs om te zeggen dat we met de papieren op kantoor moesten komen. We moesten 10 Euro betalen voor een stempel in het transitlog. We hadden wel water op de kade. Ook was er één aansluiting voor elektrisch, echter onze stekker paste daar niet in. Waar wij langs de kade lagen was het diep genoeg, aan de kant van de dam zag je rotsen onder water en zou de diepte daar max. 1.50 meter moeten zijn volgens de pilot.

Wij hebben een wandeling door Yefira gemaakt naar de ‘marina’. Deze was erg vol en rommelig. De kade langs de breakwater en de enige steiger lag vol boten, daar zelfs met 3 dik naast elkaar afgemeerd. Wij hebben er geen voorzieningen gezien, zoals een toiletgebouw of elektrisch. Het plaatsje zelf voorziet in allerlei winkels en ziet er schoon en netjes uit. Op 3 juni gingen we naar de baai van Kiparissi. De 20nm met een wind ZO 3bf afgelegd. De baai is vernoemd naar het 600 meter hoog gelegen Kiparissi. Echter aan de kleine kade ligt het plaatsje Paralia. Je kunt er op diverse plaatsen ankeren met goed weer. Met zuid oosten wind kan er swell de baai in komen. Wij hadden geluk dat er een vrije plaats aan de kade was. Een wandeling gemaakt langs het lange strand.

Op 4 juni een 39nm gevaren naar Nafplion. Met een wind N 1bf en later een ZO 4bf de Argolische Golf door gevaren waar aan het einde Nafplion ligt. We vaarden langs het Venetiaanse Fort Bourzi (het beulen fort) de haven binnen. We konden kiezen op eigen anker aanleggen of aan de commerciële havenkade langs zij. Wij gingen langs zij, de Engelsen die daar ook lagen vertelden ons dat het mocht want de kade wordt nauwelijks nog gebruikt i.v.m. dichtslippen. De diepgang is niet goed meer voor sommige boten die daar in het verleden wel kwamen. De grote zwarte stootblokken die er nog hangen geven wel zwart af, maar met een paar vuilniszakken om onze stootkussens hadden we geen vervuiling. Geen faciliteiten, geen haven geld hoeven te betalen. Je kon een tankauto voor diesel- of water laten komen. Er was wel een waterkraan voor het vullen van jerrycans bij het kleine piertje. Ook vlakbij, 5 minuten lopen, een Carrefour en een stukje buiten de stad een Lidl voor de boodschappen.

Nafplion is een gezellig havenstadje in de schaduw gelegen van twee grote rotsen met daarop het Palamidi Kasteel (215m) en de Akronafplia (85m). In deze laatste is thans een hotel gevestigd. Nafplion heeft in de loop der tijden diverse heersers gehad. De invloeden van Venetianen en Turken zijn nog te zien in de stad. In een parkje staat het standbeeld van de vrijheidsheld uit 1821 Straikopoulos. Van 1829 tot 1834 was Nafplion de eerste hoofdstad van het bevrijde Griekenland. In 1831 werd de eerst president Kapodistria door twee fanatieke inwoners vermoord. Dit zou gebeurd zijn toen hij de kerk Agios Spiridon wilde betreden. Men oordeelde dat de president te veel de Russische belangen behartigde. Wij zijn een klein week gebleven in dit gezellige stad met authentieke straatjes en een mooie wandel promenade.

Wij hebben de omgeving met een auto verkend en zijn naar het Palamidi Fort uit 1711 geweest. Op de weg omhoog kwamen we langs de grot met de leeuw van Beieren, mooi uitgehakt uit de rotsen. Het fort is prachtig gerestaureerd en binnen bestaat het uit 8 verschillende bastions. Je kunt het fort bereiken via 1000 traptrede, over de weg en ook de toeristenbus uit de stad kan je er heen brengen. Vanaf het fort prachtig uitzicht over de haven en omgeving.

We zijn ook naar Argos geweest het stadje waarnaar de Golf vernoemd is. Een druk stadje met boven op de Akropolis de resten van de burcht Larissa op 290m hoogte. In het stadje de resten van een antiek theater. Dit theater is in de jaren 30 door Nederlandse archeologen uitgegraven. Ook op het terrein de resten van een badhuis en van een waterleiding systeem. Door de vruchtbare vlakte van Argos naar Nea Kios gereden waar we bij het nieuwe haventje hebben gekeken. Niet veel bijzonders en het gaf een verwaarloosde indruk.

Op 30km van Nafplion ligt het oude theater van Epidravos. Het mooiste van Griekenland vanwege de ligging, de staat waarin het verkeert en de buitengewone akoestiek. Het is in de 4e eeuw v.C gebouwd telt 55 rijen zitplaatsen voor 14.000 mensen. Er worden in de maanden juli en augustus regelmatig voorstellingen gegeven. Vanaf de zitplaatsen kun je de overblijfselen zien die gewijd zijn aan de God Asklepios. Hier leerde hij de geneeskunde van zijn opvoeder Kentaur Cheiron die hem de heel- en kruidenkunde leerde. Asklepios genas vele zieken. In het museum zijn oude chirurgische instrumenten te zien en mooie beelden. Door het terrein wandelend kun je op de boordjes lezen wat de resten waren. Bij ons kwam het over als veel oude stenen. Na een kleine week in Nafplion gelegen te hebben, waar we het erg leuk vonden, tijd om weer verder te gaan.

Op 9 juni naar de baai van Porto Heli. De 25nm met een wind NW 3bf afgelegd. In de prachtige baai was vroeger een Nato basis gevestigd. Wij zagen een lange kade en een plaats waar je aan een boei kon gaan liggen. Wij hebben alleen geankerd en zijn niet aan land geweest.

Op 10 juni een kleine 30nm afgelegd naar het eilandje Poros in de Saronische Golf. We gingen weg met een wind ZO 2 á 3bf later draaide de wind op de kop met N 4bf. We kwamen onder weg nogal wat ferries tegen. Bij het eilandje Dhokos kregen we te maken met valwinden. Uit het niets hadden we dan ineens 20kn (5bf) wind. Door het smalle kanaaltje tussen de Peloponessos en Poros door naar de kade die naast de ferry was. Wij dachten daar elektrisch en water te hebben. De elektrische palen waren daar kapot. Water was er wel. We lagen prima op eigen anker en geen haven meester of port police gezien. We zagen wel, tijdens onze wandeling, aan de kade in het kanaaltje boten liggen die daar wel elektrisch konden gebruiken. Wat de kosten daarvan waren weten we niet. Ooit hadden aan de kade mooring lijnen gelegen. We zagen de lijnen in het water liggen aan grote betonnen blokken. De buurman en wij hebben zo’n lijn naar boven gehaald en aan de boten vastgelegen. Poros is een leuk stadje met kleine straatjes die allemaal omhoog lopen. Langs de kade allemaal taveernes en toeristen winkeltjes. We besloten een paar dagen te blijven. Wat we verder beleven lezen jullie volgende keer.