Geplaatst op: 01-06-2012
Verslag 96 Kreta Gramvousa mei 2012

We hebben de maand mei grotendeels in Nederland en België doorgebracht. In Nederland was het koud zodat wij gelijk al een fikse kou te pakken hadden en zelfs een week in bed hebben doorgebracht met koorts. Afijn we waren voldoende hersteld om op 16 mei met 18 familie leden voor 4 dagen naar de Ardennen te vertrekken. Het was de 10e keer dat er jaarlijks een familie reünie aldaar gehouden werd. Deze keer een fantastisch huis (voormalig hotel) in Ferriére. Vandaar uit de omgeving verkend. We zijn naar Durbuy, La Roche de Ardennes, Ciney en Huy geweest. Prachtige plaatsjes met in Ciney een Middeleeuws feest en in Huy het Militaire Fort met een expositie van de tweede Wereld oorlog bezocht. Als het leuk is vliegen de dagen voorbij. Nadat we terug waren ons huis in orde gemaakt en op 24 mei weer terug naar de boot. Wij hadden deze voordat we naar Nederland gingen geheel gereed gemaakt om te vertrekken, want we wilden zo gauw mogelijk aan ons zeilseizoen beginnen. De bestemming is de Ionische Zee en voor de winter gaan we naar Sicilië.

Op 26 mei was het weer gunstig en we zijn de kleine 40nm met een NNO 3bf wind naar het eiland Dia gegaan. We hebben daar samen met Bob en Liz van de Birvidik in de baai Ormos Mesaios voor anker gelegen in 2 tot 7m diepte. Wij hadden heel stil weer, maar met veel wind kunnen daar weleens valwinden door de baai gieren. Aan de rechterkant van de baai een verwaarloost grot kerkje. Voor de rest heerlijk stil je hoorde enkel de kokmeeuwen. Het eiland Dia is vernoemd naar één van de vele nimfen, die Zeus (Dia) het hof maakten. Door zijn jaloerse echtgenote Hera werden op het eiland de nimfen neergezet. Ondanks dat er op het kale eiland niemand woont konden we wel telefoon en internet ontvangen. Naar het weer kijkend zagen we vanaf Kreta voor de oversteek naar de Peloponnesos nogal wat tegenwind. Om nu met 5 á 6bf tegen wind en golven in te moeten, vinden we niet leuk, we besloten om een paar dagen naar Rethymnon te gaan.

Dus op 27 mei met een N 2bf geheel op de motor de 38nm naar de Marina gevaren. Langs de kust van Kreta varend een mooi gezicht op de berg Ida waar nog steeds sneeuw lag. De onafgemaakte Marina van Rethymnon heeft wel op de steigers water en elektrisch. Maar veel van deze voorzieningen deden het niet. Er was geen havenmeester aanwezig (of deze nog een keer komt was niet bekend) en de defecten worden niet bijgehouden. Wij konden echter nog een aansluiting vinden die het deed, dus we hadden de ligplaats met voorzieningen gratis. Er waren aan de kade een aantal openbare toiletten en een douche, deze had alleen koud water. Afgelopen winter waren we al eens in Rethymnon geweest. Toen regende het en hadden we niet veel gezien van het plaatsje.

Nu zagen we een toeristische plaats met lange stranden een mooie promenade met allerlei barretje, terrasjes en restaurantjes. Maar het aller-leukste was toch de oude stad met boven op de berg het Fortetza. De wandeling door de straatjes met Venetiaanse en Turkse stijlen doet denken aan een medina. De Venetiaanse ronde stenen bogen en Turkse houten balkons staan er soms honderden jaren. De oude haven met zijn eeuwenoude vuurtoren en opgeknapte Venetiaanse huizen is een lust voor het oog. In de binnenstad de prachtige oude Arimondi fontein met zijn leeuwenkoppen. Door de straatjes omhoog komen we bij het Fortetza uit 1573 gebouwd door de Venetianen. Echter in 1646 viel het in Turkse handen. In het fort is dan ook een moskee van Sultan Ibrahim Han naast een katholieke kerk te zien. De moskee heeft de grootste koepel van Griekenland is prachtig gerenoveerd. Buiten de Oostelijke en Westelijke poort waren er restanten van de paardenstallen, het kruit huis, de residentie van de Rector, de wapenopslag en magazijnen te zien. Enkele gebouwen in het fort zijn ze nog aan het renoveren. Vanaf het fort een mooi uitzicht over de haven en stad.

Inmiddels liggen er wat bekenden uit Agios Nikolaos in de haven. Franz en Heidi met hun Albatros een Halberg Rassy 31 lagen er al, net als Bob en Liz met de Birvidik een v.d. Stadt 42, Mark met zijn hond Kasper en zijn dochter die op bezoek was kwam binnen varen met de Monade een Bavaria 32. Bij ons en bij Bob en Liz hebben we een gezellige borrel aan boord gehad samen met Franz en Heidi.

Op 31 mei waren er weer een paar gunstige dagen om richting Peloponnesos te gaan. We gingen naar de uiterste Westpunt van Kreta naar het eilandje Gramvousa. We hebben er 54nm met een NO 2/3bf over gevaren. Onderweg met de Birvidik hoorden we Bob, die een eind vooruit vaarde, met de Kustwacht praten over de marifoon. Wat blijkt, de Nato (hun basis was in Souda) hield oefeningen op zee. Wij werden gesommeerd zo dicht mogelijk langs de kust te varen en bij kaap Akitiri werden we door de kustwacht een stuk begeleid naar de Chania baai. We hoorden flinke knallen op zee. Wij hadden wel op de Navtex de aangekondigde oefeningen gezien, maar niet in het gebied waar we doorheen vaarden. Beetje overbodig die begeleiding van de kustwacht dachten we.

De trip liep verder voorspoedig naar prachtige baai van Gramvousa. Helaas was het piertje bezet met vissersboten en hebben we het anker uitgegooid. We hadden mooi uitzicht op het strand en het Kasteel. Het Kasteel werd gebouwd tussen 1579 en 1584 door de Venetianen. Het was vernietigd in 1588 toen het door de donder werd getroffen die in het buskruit terecht kwam. Het werd in 1630 herbouwd. Het is bijna driehoekig van vorm en elke zijde is 1000meter lang. In 1898 werd het eiland bevrijd door de Kretenzers van de Turken. Het eilandje is alleen per boot te bereiken via Kissamos.

Helaas hadden wij geen ontvangst bij het eiland van telefoon of internet. Wat we volgende 2 weken beleven lezen jullie weer zo rond de 15e van de maand.