Hieronder kan het verslag gelezen worden:

Geplaatst op: 13-06-2011
Verslag 84 Altinkum Turkije juni 2011

Wij hebben jullie verlaten bij aankomst op het Dodekanesos eiland Leros. De 17nm van Kalymnos naar de Lakki baai geheel op de motor gedaan. Wij zijn aan de vernieuwde kade van Lakki gaan liggen. We hadden voor 19 Eur p.d. elektrisch en water en er waren mooie douchen en wc’s. Ook kon je tegen betaling de was doen. Verder in de baai een nieuwe marina die pas gereed is gekomen. Ook is er een ankerplek niet ver van de promenade.

Leros is een beetje anders dan de overige Dodekanesos eilanden. Voor de Grieken was het jaren lang een ander woord voor ‘gekkenhuis’ omdat er een grote psychiatrische inrichting stond. In het verleden onder de Italiaanse bezetting stonden er ook nog twee kinderziekenhuizen. In die tijd werd Leros al ‘ Devils Island’ genoemd. De toestanden in de ziekenhuizen waren van minderwaardig kwaliteit, kinderen en geestelijke zieken kropen naakt over vuile vloeren. Het personeel was niet getraind om hiermee om te gaan. Onder toezicht van De Europese Rechten van de mens heeft men de Grieken gedwongen wat aan de toestand te doen.

De grote baai van Lakki is door de Italianen in de Tweede Wereld Oorlog vergroot. De baai was van strategisch belang die zijn hoogte punt had in de Slag om Leros in 1943. De Duitsers bombardeerden de omgeving van Platanos  waar in het 14e eeuws kasteel hun luchtafweer geschut stond. Thans wordt de baai nog door de Griekse Marine gebruikt als basis. Lakki is een saai plaatsje als je er na 17.00uur door heen wandelt want dan is er veel gesloten. Echter in de ochtend is het er leuk met winkels, koffie huizen en aan de havenpromenade zijn er restaurantjes. De oude vervallen Venetiaanse huizen krijgen een opknap beurt.

Op 1 juni naar het Cycladen eilandje Levitha. De 21nm met een 3 á 4bf voor de helft kunnen zeilen. Bij aankomst een  boei kunnen pakken. Er liggen in het baaitje 10 boeien door de familie Kambassos daar neergelegd en waarvoor een vergoeding van 7 Euro gevraagd wordt. Manolis Kambassos kwam het geld innen. Het hele eilandje wordt slechts door één familie bevolkt. Daardoor is dit bijzonder eilandje authentiek Grieks gebleven dat alleen per jacht bereikbaar baar is. De oorspronkelijke vuurtoren op Kaap Spano werd 400 jaar lang door de familie Kambassos dagelijks voorzien van lampenolie. In 1990 is het lichtbaken vervangen door zonnecellen. Het onderhoud is nu in handen van de overheid, maar de gebroeders Thassos en Manolis, de laatste telgen uit de zevengeneraties vuurtorenwachters, zijn gebleven en zetten de traditie van vissen en het houden van schapen voort. De familie runt een taveerne waar je een heerlijke maaltijd kunt krijgen. 

Op 2 juni naar Amorgos de 36nm met een woelige zee geheel op de motor gedaan. Wij wilden er een paar dagen blijven om het eiland te bezichtigen en het bijzondere Panagia Chozoviotissa klooster te gaan bekijken. Echter in Katapola was er niet veel ruimte meer aan de kade en de enig ruimte die over was om op eigen anker naar de kade te gaan bleek slechte ankergrond te hebben.  Na 3 pogingen waarbij het anker in de harde zandgrond niet hield zijn we gaan ankeren bij het kerkje. Daar hield het gelukkig wel en konden we de nacht doorbrengen. ’s Morgens bij het starten sloeg de motor maar langzaam aan. Jaap had het idee dat de start accu na de perikelen in Ashkelon toch niet meer voldeed.

Besloten om op 3 juni naar het grote eiland Naxos te gaan waar we een nieuwe accu konden kopen. De 38nm met NW 4bf voor de helft kunnen zeilen. Bij de zuidelijke aankomst van het eiland om het  Okhendra rif gevaren. Ook bij aankomst bij de haven ingang het VK. Frouros rif om in de gaten te houden.  In de haven een plek kunnen bemachtigen aan de steiger. De vissershaven is uitgebreid en er kunnen nu heel wat jachten liggen. Wij moesten alleen elektrisch (3 Euro p.d.) betalen en de haven boy die het geld kwam innen vroeg 5 Euro voor het liggeld.  Dit stond echter nergens op een bonnetje. Voor het water tanken toen we weggingen vroeg hij 4 Euro. We lagen erg leuk aan de steiger met diverse nationaliteiten. We hebben kennis gemaakt met Sjoerd en Greetje Stoel, die met hun Catalina 36 genaamd Zeewolf II, een paar boten verderop lagen. Over en weer wat bij elkaar geborreld.

De omgeving was erg sfeervol. Naxos (Hora) is gezellig met langs de haven allerlei leuke taveernes, Italiaanse restaurantjes en koffie bars. Vlakbij de haven een mooi strandje. Boven in het stadje een Venetiaans kasteel waar voorheen de katholieke adel woonden en op het schiereiland Palatia verheft zich de poort van Naxos gebouwd in 52 v.C. als onderdeel van een nimmer voltooide Apollo tempel. De bevolking noemt deze marmeren poort ‘De deur van het paleis van Ariadne’. Wij hebben een paar leuke wandelingen door het oude stadje gemaakt. Ook een aantal dagen een scooter gehuurd om het binnen land te verkennen. Het eiland is het grootste en belangrijkste eiland van de Cycladen groep. Het is bergachtig met een bergrug van noord naar zuid. Hoogst berg is die van Zas (Zeus) met 1001m. Verder mooie olijf- en wijngaarden en akkers. Ondanks het toerisme dat vooral rond de hoofdstad en langs de mooie stranden zich concentreren, is het eiland erg geschikt voor de wandelaar. Er zijn overal prachtige wandelpaden aangelegd.

Wij zijn naar de archeologische bijzonderheid van Naxos geweest. Er zijn 3 monumentale standbeelden van jongemannen gevonden die men in vaktaal Kouroi noemen. Ze schijnen Apollo voor te stellen en zijn in onvoltooide vorm gevonden in antieke steengroeven. Wij zijn in een mooi  wandelgebied in de omgeving van Melanes/Flerio naar,  uit de 6e eeuw v.C,  2 beelden wezen kijken. Men zegt dat tijdens het steenhouwen in de marmergroeve er scheuren in de beelden kwamen en dat ze daarom nooit voltooid zijn. Wij vonden, ondanks dat het weer veel invloed op de beelden lieten zien, ze erg mooi.  Dan een tocht naar restanten van twee heiligdommen van Dionysus en Demeter. Met de scooter door een agrarisch kust gebied naar het Dionysus-heiligdom bij Iria. Al sinds de 8e eeuw v. C . wordt hier de god Dionysus vereerd. Dionysus was een godheid die in verschillende opzichten een belangrijke invloed op het leven, denken en werken van de Grieken heeft uitgeoefend. Van het Cultus gebouw hebben de archeologen enkele zuildelen weer opgebouwd. Op een verhoging zijn enkele schuifborden bespannen met folie geplaatst. Plaats men deze over de bewaard gebleven restanten, dan krijg je de bouwtoestand van de tempels uit de tijd rond 730 te zien. De restanten liggen in een mooie omgeving.

Verder naar het Demeter-heilgdom dat ten westen van Ano Sangri ligt in een majestueuze eenzaamheid in een volledig ongeroerd landschap. Hier hebben de archeologen de tempel uit de 6e eeuw bijna volledig weer opgebouwd. Deze is van bijzondere wetenschappelijke betekenis, omdat deze bekend staat als oudste Griekse stenen tempel van het Ionische bestel.   Helaas was het opgravingmuseum gesloten  en konden we er alleen door de ramen de opgravingen bewonderen. Demeter was de Griekse Godin van de landbouw en vruchtbaarheid.

Na een paar dagen zijn we op 7 juni naar het aan de overkant gelegen Paros (Naoussa) gegaan. De 10nm geheel gezeild. Bij aankomst ving de havenmeester ons op bij de geheel vernieuwde Marina. We kregen een mooringlijn aangereikt en we moesten voor de overnachting 15 Euro betalen. Wil je elektrisch en water dan betaal je daar per kw en per 100 liter een aparte prijs voor. Onder weg hebben we besloten niet naar Athene door te varen. We hadden info gekregen dat daar veel demonstraties en stakingen aan de gang zijn tegen de bezuinigingmaatregelen van de regering en daar zaten we niet op te wachten. Bij aankomst in Naoussa lagen Sjoerd en Greetje ook aan de kade.  ’s Middags zijn we door het gezellige plaatsje Naoussa gewandeld. Erg klein en Grieks van aanzien, wij vinden dat authentieke wel leuk. Jaap heeft een kapper opgezocht want de temperatuur is inmiddels flink gestegen (soms boven de 30gr) en lang haar zit dan maar in de weg. Nadat we de weerberichten bekeken hadden besloten om weer richting Leros bij de Turkse kust te gaan. Er kwam nogal wat wind aan rond de Cycladen en dan lig je daar niet best. De dagen die er nu aankwamen waren windstil en moesten we alles op de motor doen.

Op 8 juni voor een overnachting naar het kleine eilandje Dhenoussa. Na 36nm in  de idyllische baai Ormos Roussa voor anker gegaan. Mooi helder water, je kon het anker zien liggen. Bij het strand een paar huisjes en er lag een vissersbootje. We lagen er met drie boten. ’s Nachts last gehad van valwinden en weinig geslapen. Dhenoussa heeft geen haven of afmeer pier. Wel aan de oost- en zuidkust twee grote baaien. Er is ook aan de west kant een kleine baai met een piertje bij het dorpje Stavros. Met Europees geld is er op het eilandje een wegennet aangelegd in de hoop dat dit het toerisme zou bevorderen. Wij weten niet of dit gelukt is.

Op 9 juni vroeg op, 5.30uur vertrokken, voor de 50nm naar Leros. Een saaie trip op blak water zonder een vleugje wind. Bij aankomst in het plaatsje Lakki konden de Zeewolf II en wij een plaatsje naast elkaar krijgen aan de kade. De verwachte wind is uitgebleven. Deze kwam wel de volgende dag over ons heen, we hoorden het gieren maar op onze plek had je er geen last van. We hebben heerlijk van de douche ruimte gebruik gemaakt en zijn wat boodschappen gaan doen. Sjoerd heeft een nieuw (2010) navigatie programma op onze laptop gezet en Jaap daar wegwijs ingemaakt.

Van onze vriend Gerard (Mermaid) kregen we bericht dat het niet vlotte met zijn nekhernia en het opereren wordt. Dat zal een tegenvaller zijn. Tom en Ans waren met hun Dulce uit Hurghada vertrokken richting Middellandse Zee.  Het was opboksen tegen Noorden wind in de Rode Zee en de Golf van Suez. Na een aantal pogingen, waar zij wind van 7bf met de nodige golven tegen hadden, zijn ze terug gegaan naar Hurghada. Ze gaan om de hitte te ontlopen voor een aantal maanden naar Nederland.

Nu we voor de 2e keer in Lakki waren en wat meer tijd hadden hebben we een scooter gehuurd om wat van Leros te zien. Prachtig mooi eilandje, ongeveer 8500 inwoners, erg groen en weinig toeristen. Als eerst zijn we naar het vissersdorpje Xirokambos gereden. Het dorpje ligt aan een mooie ankerbaai waar we boeien zagen liggen om aan af te meren. Verder bij het dorpje gelegen een grotkerk Panagia Kavouradena. Mooie iconen hangen er. De kapel wordt door de vissers ‘Madonna van de Krabben’ genoemd omdat een visser die daar krabben zocht hier een icoon vond. Verder naar boven het dorp gelegen ruïne van het Paleokastro. Een stuk muur en een ingestort gedeelte was alles wat er te zien van was. Wel weer een kapelletje en een prachtig uitzicht over de baai.

Bij de psychiatrische inrichting hebben we geïnformeerd of we het zomerhuis van Mussolini dat er op het terrein stond mochten bekijken. Dit werd geweigerd want het was een hospitaal! Verder rond gereden naar de Pandeli en de Alinda baai. Mooi zag je het Kastro uit de 7e eeuw liggen. Langs een bergrug een aantal windmolens. De haven van Platanos is Agia Marina waar zeilboten niet welkom zijn. Wij zagen een kade met wat vissersboten en ruimte voor vleugelboten. Aan de westkant van het eiland langs de met veel rotsen onder water  Gournas baai.  Door de bergen weer terug gereden naar Lakki. Volgens de weer berichten kwam de meltemi, harde wind uit het noorden, eraan.

We gingen op 12 juni naar Altinkum in Turkije. Het werd een heerlijke zeildag, de 38nm gezeild met een NW wind 4bf. We kozen voor D-Marin Didim een nieuwe marina. Hier konden we inklaren en een aantal dagen blijven liggen tot het beter weer werd. De marina is niet goedkoop maar heeft een aantal constructies om wat van de prijs af te krijgen. Lig je vier dagen, hoef je maar 3 dagen te betalen. Ook krijgen we de btw terug, wordt gelijk verrekend. Ben je lid van een zeilvereniging  b.v. Transocean, KNWV of Vereniging Van Kustzeilers en kun je dat aantonen dan krijg ook nog eens 20% korting. Al met al betalen we dan zo rond de 25 Euro (was 42 Euro) per dag in deze luxe haven met mooi zwembad in de jachtclub, restaurant, winkels w.o. de Carrefour.  Hadden we een verenigingkaart gehad dan waren we op 19 Euro uitgekomen. We waren wel verbaasd dat hier zo gerekend werd en denken dat veel mensen dat ook niet weten want de haven was nagenoeg leeg.

We lagen net aan de kade toen er bekenden uit Malta binnen kwamen. Arjen en Anne Marie Geerling met hun Malö 42 genaamd Zeebeer. Leuk om hen weer te zien en onze reisperikelen met elkaar te bespreken. Wat we verder  in Altinkum/Didim gaan zien lezen jullie volgende keer.              

Foto's bij dit verslag:
Bekijk alle 40 foto's

Terug